Επιστολή στον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα έχουν στείλει οι επιχειρήσεις που έχουν εγκαταστάσεις σε βιομηχανικά πάρκα ή θέλουν να εγκατασταθούν σε αυτές και υπογραμμίζουν ότι βρίσκονται σε αναβρασμό με τις αλλαγές στον κανονισμό των ΒΙΠΕ που προωθεί η ΕΤΒΑ. Ταυτόχρονα καταγγέλουν ότι αντιμετωπίζουν και άλλων ειδών προβλήματα όπως ότι το τίμημα για την απόκτηση μιας έκτασης εντός ΒΙΠΕ είναι πολλαπλάσιο σε σχέση με τις εκτάσεις που είναι εκτός ΒΙΠΕ. Ως παράδειγμα αναφέρεται ότι, σήμερα, εντός ΒΙ.ΠΕ.Θ. το ένα στρέμμα πωλείται προς 165.0000 ευρώ, ενώ πλησίον των ορίων της ΒΙ.ΠΕ.Θ. πωλούνται εκτάσεις με τιμή ανά στρέμμα κάτω από 40.000 ευρώ.
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Βιομηχανικής Θεσσαλονίκης (ΣΕΒΙΠΕΘ) έστειλε επιστολή στον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα, σχετικά με το νόμο 4892/22 και ειδικότερα για τον Κανονισμό των ΒΙ.ΠΕ., την διαδικασία Αναθεώρησης με πρωτοβουλία της ΕΤΒΑ και, όπως υπογραμμίζουν, τα προβλήματα που δημιουργεί στις επιχειρήσεις.
Στο μεταξύ πραγματοποιούνται αυτό το διάστημα και σχετικές εκδηλώσεις ενημέρωσης.
Στην επιστολή προς το υπουργείο Ανάπτυξης, γίνεται συγκεκριμένη αναφορά για την Βιομηχανική Περιοχή Θεσσαλονίκης καθώς , όπως υπενθυμίζεται δημιουργήθηκε το 1967, καταλαμβάνει μια έκταση 10.000 στρεμμάτων και αποτελεί τη μεγαλύτερη Βιομηχανική Περιοχή στην Ελλάδα με περισσότερες από 800 βιομηχανικές εγκαταστάσεις και 700 ενεργές μεταποιητικές και εμπορικές επιχειρήσεις.
Συνεπώς η ΒΙ.ΠΕ.Θ. συνεισφέρει σημαντικό ποσοστό στο ΑΕΠ της Ελλάδος ενώ απασχολεί περισσότερους από 20.000 εργαζόμενους σε μόνιμη βάση.
Στην επιστολή σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις της ΒΙ.ΠΕ.Θ. τα τελευταία 12 χρόνια αντιμετώπισαν πρωτόγνωρες καταστάσεις σε οικονομικό επίπεδο (μνημόνια, κορονοϊό, ενεργειακή κρίση, πόλεμος στην Ουκρανία), παρόλα αυτά άντεξαν και σήμερα αναπτύσσονται εκ νέου.
Στην επιστολή τονίζεται ότι, αρχικώς, οι ΒΙ.ΠΕ. δημιουργήθηκαν για να συγκεντρώσουν τις επιχειρήσεις σε μια περιοχή οργανωμένη, με υποδομές και με απλοποιημένο μοντέλο διαδικασιών και αδειοδοτήσεων και η ΕΤΒΑ αποτελούσε τον πυλώνα υποστήριξής τους.
Σήμερα, όπως αναφέρεται, δεν βλέπουμε κανέναν αναπτυξιακό χαρακτήρα. Αντίθετα το πρώτο πράγμα που παρατηρούμε είναι ότι το τίμημα για την απόκτηση μιας έκτασης εντός ΒΙ.ΠΕ. είναι πολλαπλάσιο σε σχέση με τις εκτάσεις που είναι εκτός ΒΙ.ΠΕ. Για παράδειγμα, σήμερα εντός ΒΙ.ΠΕ.Θ. το ένα στρέμμα πωλείται προς 165.0000 ευρώ, ενώ πλησίον των ορίων της ΒΙ.ΠΕ.Θ. βρίσκουμε πολύ εύκολα εκτάσεις με τιμή ανά στρέμμα κάτω από 40.000 ευρώ.
Κατά συνέπεια, οι επιχειρήσεις εξετάζουν πολύ περισσότερο τις επενδύσεις σε γη εκτός ΒΙ.ΠΕ.Θ. και αυτό αποτελεί πλήγμα για το μοντέλο των ΒΙ.ΠΕ. και για τον ευρύτερο σχεδιασμό της βιομηχανικής ανάπτυξης της χώρας, την ίδια στιγμή, μάλιστα, που η Κυβέρνηση προσπαθεί με νόμο και κίνητρα να οργανώσει τις άτυπες βιομηχανικές συγκεντρώσεις.
Το μεγάλο πρόβλημα για τις επιχειρήσεις, λοιπόν, όπως αναφέρεται είναι ότι η ΕΤΒΑ - μετά την ιδιωτικοποίηση της - όπως είναι αναμενόμενο, έχει αλλάξει προτεραιότητες και αυτό δημιουργεί μια σύγχυση στις επιχειρήσεις διότι πλέον πρόκειται για μια εταιρία που διαχειρίζεται ακίνητη περιουσία.
Υπενθυμίζεται ότι το Νοέμβριο του 2022 ψηφίστηκε ο νόμος 4982/2022 ο οποίος δίνει κάθε δικαίωμα και δυνατότητα στον διαχειριστή, δηλαδή στην ΕΤΒΑ. Δηλαδή, ο παραπάνω νόμος προβλέπει ότι στη δημιουργία ενός νέου βιομηχανικού πάρκου το δικαίωμα διαχείρισης το έχουν οι ιδιοκτήτες γης. Ενώ την ίδια ώρα στις ήδη υπάρχουσες Βιομηχανικές Περιοχές δεν δίνεται κανένα δικαίωμα στους ιδιοκτήτες γης, «πόσω δε μάλλον που στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, οι ιδιοκτήτες καλύπτουν πάνω από το 70% της έκτασης».
Δεν φτάνει όμως αυτό, η ΕΤΒΑ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση τον καινούργιο Κανονισμό Λειτουργίας που συνέταξε μόνη της.
Σημειώνεται ότι έχει δοθεί παράταση στη διαβούλευση «και αυτό γιατί κάθε αναθεώρηση του Κανονισμού Λειτουργίας πριν από την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης που θα προβλέπει τους όρους λειτουργίας της ΒΙ.ΠΕ. χαρακτηρίζεται -τουλάχιστον- πρόωρη και ελλοχεύει σοβαρούς κινδύνους στα δικαιώματα των ιδιοκτητών γης».
Οι βιομήχανοι αναφέρουν ότι το περιεχόμενο της «αναθεώρησης» ουσιαστικά μετατρέπει την ΕΤΒΑ σε «ισόβιο» διαχειριστή ξένης περιουσίας, χωρίς καμία υποχρέωση λογοδοσίας, με βάση απλά μια «ιδιωτική σύμβαση» που δίνει απεριόριστα δικαιώματα στην ΕΤΒΑ και χωρίς κανένα έλεγχο.
Ουσιαστικά μέσω των μεταβατικών διατάξεων του Ν. 4982/2022 και των προβλέψεων του νέου Κανονισμού Λειτουργίας, παραχωρείται προνομιακά στην ΕΤΒΑ ένας προσοδοφόρος (μόνο για εκείνη) κύκλος εργασιών, τον οποίο δύναται να ασκεί η ΕΤΒΑ για πάντα, με βάση τις δικές της επιχειρηματικές επιλογές, και μάλιστα, χωρίς κανένα επιχειρηματικό ρίσκο.
Όπως αναφέρεται: «ο σύνδεσμός μας με την συμβολή εξειδικευμένων νομικών, διαπίστωσε ότι περισσότερα από 80 σημεία του προτεινόμενου Κανονισμού Λειτουργίας είναι προβληματικά και πρέπει να αλλάξουν.
Με λύπη διαπιστώνουμε ότι σήμερα στον Κανονισμό Λειτουργίας ο οποίος από τις 29/06 βρίσκεται στην ιστοσελίδα της ΕΤΒΑ προς διαβούλευση, δεν έχει συμπεριληφθεί καμία πρόταση δική μας.
Οι προτάσεις μας έχουν ως βάση τους ακόλουθους στόχους:
1) την δημιουργία ενός Εποπτικού Συμβουλίου, στο οποίο μετέχουν -κατά πλειοψηφία- εκπρόσωποι των Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων και το οποίο θα λειτουργεί ως «αντίβαρο» στις -ούτως ή άλλως- ευρύτατες εξουσίες που έχει η ΕΤΒΑ και θα ελέγχει την διαχείριση και την διοίκηση της λειτουργίας της ΒΙ.ΠΕ.Θ.
2) Την δημιουργία υποχρέωσης της ΕΤΒΑ να εκδίδει πάντοτε αιτιολογημένες αποφάσεις, τις οποίες θα μπορεί να αμφισβητήσει με ορισμένη διαδικασία κάθε Εγκατεστημένη Επιχείρηση.
3)Την θεσμική αναγνώριση των Συνδέσμων Επιχειρήσεων (όπως του Σ.Ε.ΒΙ.ΠΕ.Θ.)
4)Την προστασία των Ιδιοκτητών Γης εντός της ΒΙ.ΠΕ.Θ. και την διαφύλαξη των δικαιωμάτων τους».
Οι επιχειρήσεις ζητούν αναστολή της τρέχουσας διαδικασίας αναθεώρησης του Κανονισμού Λειτουργίας και να «καθίσουν» όλες οι πλευρές «στο τραπέζι» της διαπραγμάτευσης, «από την οποία θα προκύψει ένας σύγχρονος νέος Κανονισμός Λειτουργίας, στον οποίο θα συμφωνεί τουλάχιστον η πλειοψηφία 50% +1 των ιδιοκτητών γης στην ΒΙ.ΠΕ.Θ και ο οποίος θα διασφαλίζει πραγματικά την προαγωγή του επιχειρείν».