Οι προτεραιότητες στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου στη ΝΑ Ευρώπη
Τετάρτη, 27/06/2018 - 21:14
Οι χρηματοδοτήσεις και οι αδειοδοτήσεις είναι δύο από τα βασικά προβλήματα για τις καθυστερήσεις έργων υποδομών κοινού ενδιαφέροντος μεταξύ κρατών της ΝΑ Ευρώπης, έξι από τα οποία βρίσκονται στις προτεραιότητες της πρωτοβουλίας CESEC της ΕΕ (Central Eastern Southern European Connectivity, 2015) που αφορά την ηλεκτρική ενέργεια, το φυσικό αέριο, τις ΑΠΕ και την ενεργειακή απόδοση. "Υπάρχουν κάποια έργα προτεραιότητας σε όλους τους τομείς, τόσο στο κομμάτι το ρυθμιστικό και νομοθετικό όσο και στο κομμάτι των υποδομών. Έχουμε έξι ομάδες έργων που τα θεωρούμε ως προτεραιότητα για την περιοχή, που εκτείνεται από τα δυτικά παράλια της Μαύρης Θάλασσας έως την Ιταλία, όπως το TransBalkan Corridor, που ενώνει περιοχές από τη Ρουμανία έως την Ιταλία, τη διασύνδεση Ελλάδας - Βουλγαρίας, τα έξυπνα δίκτυα μεταξύ Σλοβενίας και Κροατίας. Ο ρόλος της επιτροπής είναι να διευκολύνει την ανάπτυξη αυτών των έργων (προώθηση αλλαγών ρυθμιστικών πλαισίων, επαφή με τράπεζες ανάπτυξης, αδειοδοτήσεις, χρηματοδοτήσεις κ.α.)", δήλωσε η αρμόδια του τμήματος Δικτύων και Περιφερειακής συνεργασίας της γενικής διεύθυνσης Ενέργειας της ΕΕ, Επιστήμη Οικονομοπούλου, με αφορμή το συνέδριο "Η μετάβαση της αγοράς ενέργειας και η ενεργειακή ασφάλεια στη ΝΑ Ευρώπη", που διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη το ΙΕΝΕ. Σε ό,τι αφορά τον Διαβαλκανικό Διάδρομο (TransBalkan Corridor), υπάρχουν καθυστερήσεις σε ένα από τα τέσσερα κομμάτια του και συγκεκριμένα στην εσωτερική γραμμή της Σερβίας, λόγω γεωπολιτικών προβλημάτων. Τα υπόλοιπα τμήματα (Ρουμανία - Σερβία, Σερβία - Μαυροβούνιο) έχουν ολοκληρωθεί, ενώ εντός του 2019 αναμένεται να ολοκληρωθεί και η υλοποίηση του υποθαλάσσιου καλωδίου Μαυροβουνίου - Ιταλίας. Αναφορικά με την Ελλάδα, εντός της πρωτοβουλίας Cesec, το έργο διασύνδεσης Βουλγαρία - Ελλάδα, προχωρά κανονικά στο ελληνικό κομμάτι, αλλά σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Βουλγαρίας αναμένεται καθυστέρηση δύο ετών, λόγω χρηματοδοτικού ελλείμματος. "Ολα αυτά τα έργα βοηθούν στην ενσωμάτωση των ΑΠΕ στα κεντρικά δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας. Περιμένουμε ότι τα επόμενα χρόνια θα υπάρχει μεγάλη αύξηση παραγωγής από ΑΠΕ στην περιοχή, τα οποία θα πρέπει κάπου να ενσωματωθούν. Αν υστερεί το κομμάτι των υποδομών - καλώδια και αγωγοί - καθυστερεί και η ενσωμάτωση των ΑΠΕ", είπε χαρακτηριστικά η κ. Οικονομοπούλου. Ο επικεφαλής στρατηγικής και ανάπτυξης της ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου), Δημήτρης Καρδοματέας, αναφέρθηκε στα έργα υποδομών που αφορούν διασυνδέσεις και αναβαθμίσεις δυναμικότητας, όπως στη διασύνδεση με τον αγωγό ΤΑΠ και στη λειτουργία του αναβαθμισμένου σταθμού Ρεβυθούσας, αλλά και στην συνεργασία με τον αντίστοιχο διαχειριστή της ΠΓΔΜ,, για την κατασκευή ενός διασυνδετήριου αγωγού μεταξύ των δύο κρατών, μέχρι το τέλος του 2022. Εξάλλου, αναφέρθηκε στην συμμετοχή του ΔΕΣΦΑ στην ιδρυθείσα εταιρία χρηματιστηρίου ενέργειας στον τομέα του αερίου. "Πιστεύουμε ότι μέσα στο 2019 θα υπάρχει ένα πλήρες hub αερίου στην Ελλάδα, αυτό προϋποθέτει ότι θα υπάρχει μεγάλη ρευστότητα, πολλοί πωλητές και πολλοί αγοραστές. Αυτό θα συμβεί το 2020 με την λειτουργία του αγωγού ΤΑΠ και την αναβαθμισμένη Ρεβυθούσα" είπε. Ο ειδικός σε θέματα ενέργειας της ΡΑΕ, Βασίλης Ράλλης, περιέγραψε το νέο μοντέλο της αγοράς ενέργειας στην Ελλάδα, που θα πρέπει να λειτουργήσει από τον Απρίλιο του 2019, και θα αφορά το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας, με στόχο να δημιουργήσει συνθήκες αυξημένης ρευστότητας, με νέους "παίκτες" από το εξωτερικό και τη δυνατότητα συμμετοχής και άλλων παραγωγών και προμηθευτών, πέραν της ΔΕΗ, που σήμερα κατέχει το 65% της παραγωγής και το 85% των καταναλωτών. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ