Μέχρι τις αρχές του 2023 περιμένει το υπουργείο Ενέργειας την απάντηση της Κομισιόν για το μέτρο «Green Pool» εν μέσω κινητικότητας της ΡΑΕ σε σχέση με τη σύναψη συμβολαίων αγοραπωλησίας ενέργειας από ΑΠΕ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Υπενθυμίζεται πως η ΡΑΕ και το Χρηματιστήριο Ενέργειας είχαν ζητήσει από δύο εταιρίες (AFRY, Grant Thornton) μελέτες για το συγκεκριμένο θέμα. Στις μελέτες αυτές επισημαίνεται πως τα PPA’s είναι ένας μηχανισμός της αγοράς και επομένως δεν θα έπρεπε να υπάρχει καμία κρατική παρέμβαση.
Την ίδια ώρα, το υπουργείο περιμένει την απάντηση της Κομισιόν για το «Green Pool» το οποίο γίνεται για να εξυπηρετήσει τους μικρούς παίκτες. Να μπορεί δηλαδή μέσω ενός κοινού ΦΟΣΕ να συνάπτουν συμφωνίες ακόμα και με μεγάλους παίκτες με την προϋπόθεση ότι μπορεί να παρέχουν τις υπηρεσίες εξισορρόπησης, αλλά επειδή αυτές κοστίζουν ακριβά θα επιδοτήσουν αυτόν τον μηχανισμό. Ειδικότερα η προτεινόμενη ρύθμιση του υπουργείου μέσω του Green Pool λέει ότι είναι ένα εθελοντικό σχήμα το οποίο θα λειτουργεί σαν μια πλατφόρμα, όπου ο καθένας μπορεί να προσφέρει ενέργεια. Το «Green Pool» θα λειτουργεί παράλληλα με το Χρηματιστήριο Ενέργειας μέσω ενός κοινού ΦΟΣΕ που θα καθοριστεί μετά από διαγωνισμό και στον οποίο ΦΟΣΕ επειδή το κόστος εξισορρόπησης εκτιμάται ότι θα είναι πολύ υψηλότερο από το κανονικό της τάξης των 5-15 ευρώ ανά μεγαβατώρα το κράτος θα επιδοτεί το 85% έτσι ώστε ο αγοραστής της ενέργειας να πληρώνει στο επίπεδο που θα πλήρωνε ούτως ή άλλως.
Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς στο iEnergeia.gr «στους βιομηχανικούς καταναλωτές που το προφίλ τους έχει ζήτηση και τη νύχτα και επομένως θα πρέπει να υπάρξει μια ρύθμιση(μέσω του ΦΟΣΕ) που έχει κόστος ώστε να έρθει το προφίλ του φ/β στο προφίλ της ζήτησης. Αυτό το κόστος έρχεται να το καλύψει το υπουργείο με την προτεινόμενη ρύθμιση».
Από την άλλη πλευρά, σε σχέση με την διαβούλευση της ΡΑΕ για την ανάπτυξη ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τη σύναψη PPAs και ειδικότερα σε ότι αφορά την πρώτη επιλογή ο Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας από Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) με υπόμνημα του αναφέρει πως «η εν λόγω επιλογή αποτελεί μια πρόταση τύπου «πλατφόρμας μικρών αγγελιών» και μόνο για λόγους ταχύτητας θα μπορούσε να θεωρηθεί πως οδηγεί στην δημιουργία μιας βιώσιμης, ισορροπημένης, ανοιχτής για όλους και οικονομικά αποδοτικής για αμφότερα τα μέρη αγοράς PPAs» τόνιζε σε ανακοίνωσή του. Εκτιμά, πάντως πως «από την πλευρά των παραγωγών παρόχων ενέργειας ΑΠΕ αναμένεται να υπάρξει πληθώρα ενδιαφέροντος με μικρή, ωστόσο, γνώση της αγοράς αλλά και διαπραγματευτική ισχύ ατομικά ο καθένας ιδίως αν μάλιστα εκλείψουν τα κρατικά PPAs οπότε το διακύβευμα θα είναι η επώδυνη μη υλοποίηση τελικώς του έργου τους. Αντίθετα από την πλευρά των off-takers και ιδίως των καθετοποιημένων ομίλων Προμηθευτών η εναλλακτική των δικών τους έργων για ενδο-ομιλικά PPAs θα μπορούσε να χειραγωγήσει, να στρεβλώσει την αγορά, έως και να εξοντώσει τους συμβαλλόμενους μη καθετοποιημένους ανεξάρτητους παραγωγούς».
Ο ΣΠΕΦ στο υπόμνημά του συνεχίζει πως «ως προς τη δεύτερη επιλογή αν και το μοντέλο προσομοιάζει στο πρώτο, εντούτοις εμπλουτίζεται σημαντικά, αναγνωρίζοντας τον ιδιαίτερο ρόλο που μπορεί να επιτελέσει το Χρηματιστήριο Ενέργειας και μια σειρά «εργαλεία» που δύναται να προσφέρει ώστε να αποφεύγονται οι παγίδες για τους συμβαλλομένους και ιδίως αυτούς που δεν έχουν δεσπόζουσα θέση. Τέτοια αφορούν στον προσδιορισμό ορισμένων προδιαγραφών που θα επιτρέπουν την καλύτερη διαχείριση του ρίσκου ή στην τυποποίηση ορισμένων συμβολαίων ώστε να «οριοθετούν» την διαπραγμάτευση των αντισυμβαλλομένων και να μην γίνεται εφ’ όλης της ύλης ή σε λευκό χαρτί κάθε φορά, δυσχεραίνοντας κάτι τέτοιο την ομαλή και θετική έκβαση της διαπραγμάτευσης αλλά και της υγείας της νέας αυτής αγοράς. Για παράδειγμα αν ένα συμβόλαιο χαρτογραφούμενο περιλαμβάνει 20 παραμέτρους, μια ορισμένη «οριοθέτηση» μέσω κατάλληλων προτύπων συμβολαίων, θα επέτρεπε το «κλείδωμα» για τις 17 από αυτές και κατά συνέπεια η διαπραγμάτευση των αντισυμβαλλομένων να αφορά τις υπόλοιπες τρεις. Για τα πρώτα λοιπόν βήματα της αγοράς, εκτίμηση μας είναι πως τίποτα λιγότερο από το δεύτερο μοντέλο δεν θα μπορούσε να αποτελέσει αφετηρία για την αγορά των PPAs στη χώρα μας, ενώ όπως εκθέτουμε παρακάτω, θα πρέπει αυτό να πλαισιωθεί και από συγκεκριμένους περιορισμούς και παράλληλες δράσεις ώστε οι off-takers να έχουν λόγους σύναψης συμβολαίων με πραγματικά ανεξάρτητους παραγωγούς που δεν ανήκουν ή σχετίζονται με κάποιον τρόπο με τον όμιλο τους.Το τρίτο μοντέλο αφορά σε μια πλήρως οργανωμένη αγορά με τη μορφή δημοπρασιών που και πάλι βέβαια δεν θα έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα. Σε ότι μας αφορά, θα λέγαμε πως καλό θα ήταν να μπορέσει κάποια στιγμή η αγορά να «σηκώσει» με την ρευστότητα της και ένα τέτοιο πλήρως οργανωμένο πεδίο σύναψης PPAs. Ωστόσο, επειδή όπως διαπιστώνεται και με τις αγορές του Target Model που πάσχουν από έλλειψη βάθους, η ζήτηση στη χώρα μας δεν είναι τουλάχιστον επί του παρόντος τέτοια που να σηκώνει πολλαπλές οργανωμένες αγορές, δεν κρίνεται εύχερη η δρομολόγηση μιας τέτοιας αφετηρίας για την νέα αγορά».
Ο ΣΠΕΦ προτείνει «κατώφλι 50% στον εκάστοτε Προμηθευτή που απολαμβάνει μερίδιο αγοράς στην λιανική άνω του 1%, ώστε επί του συνόλου των διμερών συμβολαίων που αυτός διακριτά μεσοσταθμικά σε ετήσια βάση, το ήμισυ της ενέργειας που αυτά τον τροφοδοτούν, να προέρχεται από PPAs με ανεξάρτητους παραγωγούς που δεν σχετίζονται μετοχικά κατά κανένα τρόπο μαζί του».
«Τα ΡΡΑ αποτελούν έναν αποτελεσματικό μηχανισμό για την επιτάχυνση των εφαρμογών ΑΠΕ και την επίτευξη των στόχων. Επιπλέον, σε μια περίοδο υψηλών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, τα ΡΡΑ, κυρίως με φωτοβολταϊκές και αιολικές εφαρμογές, προσφέρουν ασφάλεια στην βιομηχανία και σε άλλους τομείς με προσιτές τιμές, συμβάλλοντας στην οικονομική δραστηριότητα με κοινωνικά και περιβαλλοντικά οφέλη», αναφέρει το ΙΕΝΕ. Επισημαίνει, μεταξύ άλλων ότι «οι εναλλακτικές δυνατότητες που μελετήθηκαν από τους συμβούλους της ΡΑΕ (AFRY και GrantThornton) αποτελούν μία καλή βάση για να σχεδιαστεί και η δική μας αγορά, αλλά όχι αυτούσιες ή μεμονωμένες, αλλά πιθανόν συνδυαστικά».