Την ασυμμετρία στην αγορά της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας ενισχύει, σύμφωνα με την εταιρεία Ηρων, η αποκλειστική κατοχή από τη ΔΕΗ των πιστοποιητικών Εγγυήσεων Προέλευσης. Θέση την οποία έχει εκφράσει και ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) ζητώντας την τροποποίηση του σχετικού νόμου.
Η Ηρων με επιστολή της στη ΡΑΑΕΥ στο πλαίσιο της διαβούλευσης επί της πρότασης του ΔΑΠΕΕΠ για τον Κανονισμό των Δημοπρασιών Εγγυήσεων Προέλευσης, αναφέρει χαρακτηριστικά: «η πρόβλεψη του νόμου (παρ 4α, του άρθρου 15, του ν.3468/2006) σχετικά με την αποκλειστική κατοχή από τη ΔΕΗ των Εγγυήσεων Προέλευσης που εκδίδονται από τα μεγάλα υδροηλεκτρικά πάρκα ενισχύει την υπάρχουσα ασυμμετρία στην αγορά της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και θα ήταν σκόπιμο να τροποποιηθεί».
Η Ήρων με την επιστολή της ζητεί να ξεκινήσουν άμεσα οι Δημοπρασίες των Εγγυήσεων Προέλευσης προκειμένου να ενισχυθεί ο Ειδικός Λογαριασμός ΑΠΕ, ο οποίος ως γνωστόν είναι ελλειμματικός αλλά και με στόχο τη μακροχρόνια μείωση της επιβάρυνσης των τελικών καταναλωτών από το τέλος ΕΤΜΕΑΡ δηλαδή το τέλος που πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές για τις ΑΠΕ και το οποίο θα μειώνεται όσο πρασινίζει το ενεργειακό μείγμα και λειτουργεί η αγορά των πράσινων πιστοποιητικών.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η εταιρεία «παρά το γεγονός ότι η έναρξη του νέου σχήματος των Εγγυήσεων Προέλευσης επιβαρύνει το κόστος της Προμήθειας, αυτή είναι προς τη σωστή κατεύθυνση της λειτουργίας της αγοράς και πρέπει να εφαρμοστεί άμεσα».
Ως προς τα ειδικότερα θέματα του Κανονισμού Δημοπρασιών η εταιρεία σημειώνει ότι για τους Έλληνες συμμετέχοντες στις Δημοπρασίες η διαδικασία εγγραφής τους και στο Μητρώο Συμμετεχόντων προσδίδει περιττή πολυπλοκότητα και πρέπει να απαλειφθεί. Θεωρεί ότι η διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο Συμμετεχόντων οφείλει να διατηρηθεί ως υποχρέωση αποκλειστικά και μόνο για τους ξένους Συμμετέχοντες, οι οποίοι δεν κατέχουν Λογαριασμό Εγγυήσεων Προέλευσης στο Μητρώο Εγγυήσεων Προέλευσης του ΔΑΠΕΕΠ και θα πρέπει να ελεγχθούν ως προς τη νομιμότητα της συμμετοχής τους στις Δημοπρασίες.
Επίσης η Ήρων υποστηρίζει θα πρέπει να απαλειφθεί η γενική υποχρέωση μη ύπαρξης οιωνδήποτε ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τον ΔΑΠΕΕΠ ως προϋπόθεση εγγραφής στο Μητρώο Συμμετεχόντων των Δημοπρασιών. Κατά την άποψη της η πρόβλεψη αυτή λειτουργεί ασύμμετρα προς τους Έλληνες συμμετέχοντες έναντι των ξένων, οι οποίοι δεν αξιολογούνται με το αντίστοιχο κριτήριο ως προς τη χρηματοπιστωτική τους φερεγγυότητα. Όπως αναφέρει θα πρέπει ο ΔΑΠΕΕΠ να λαμβάνει υπόψη του αποκλειστικά και μόνο τις εκκρεμείς οφειλές ή και άλλες υποχρεώσεις των συμμετεχόντων που σχετίζονται με προηγούμενες δημοπρασίες και σε καμία περίπτωση τις συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον ΔΑΠΕΕΠ που δεν σχετίζονται με αυτές.
Αναφορικά με τους γενικούς όρους των Δημοπρασιών η Ήρων θεωρεί ότι πρέπει να διενεργούνται μηνιαία και στην περίπτωση που αυτό δεν είναι εφικτό και οι Δημοπρασίες αφορούν σε Εγγυήσεις Προέλευσης πολλαπλών μηνών, αυτές να προσφέρονται ως διακριτά προϊόντα μηνιαίας διάρκειας.
Τα ζητήματα για τους καταναλωτές
Η εταιρεία θέτει και άλλα δύο ζητήματα που αφορούν στους καταναλωτές. Το πρώτο αφορά στο ζήτημα που έχει ανακύψει με τους τελικούς καταναλωτές, πελάτες της ΗΡΩΝ, που θέλουν να αποδείξουν ότι η κατανάλωσή τους προέρχεται από 100% από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Η εφαρμογή του νέου Συστήματος Εγγυήσεων Προέλευσης με τον προσδιορισμό του ενεργειακού μείγματος μέσω της ανάκλησης αζημίως ΕΠ που προέρχονται από την παραγόμενη ενέργεια σταθμών ΑΠΕ και σταθμών ΣΗΘΥΑ που λειτουργούν πριν τον Ιανουάριο του 2021 και λαμβάνουν λειτουργική ενίσχυση, οδηγεί σε ένα ενεργειακό μείγμα το οποίο δεν προέρχεται από 100% ΑΠΕ παραγόμενη ενέργεια.
Συνεπώς για να μπορέσουν να ικανοποιηθούν τα αιτήματα πελατών που επιθυμούν η κατανάλωσή τους να είναι προερχόμενη από 100% ΑΠΕ παραγόμενη ενέργεια, πρέπει να προστεθεί ειδική πρόβλεψη στην Υπουργική Απόφαση που να επιτρέπει την ανάκληση επιπλέον ΕΠ για τους εν λόγω πελάτες οι οποίες θα αντισταθμίζουν την ενέργεια που έχει παραχθεί από ΣΗΘΥΑ. Η εν λόγω πρόβλεψη, επειδή επηρεάζει το υπολειπόμενο μείγμα της χώρας, θα πρέπει να προσδιοριστεί σαφώς στην Υπουργική που αφορά την εφαρμογή του Συστήματος των ΕΠ, τονίζει η Ηρων.
Το δεύτερο σχόλιο αφορά τη δυνατότητα των καταναλωτών να ανακαλούν απευθείας ΕΠ από τον παραγωγό τους σε περίπτωση σύναψης μαζί του διμερούς συμφωνίας (PPA). Όπως τονίζεται «η εν λόγω δυνατότητα έρχεται σε αντίθεση με την ευρύτερη πρόβλεψη ότι ένας Προμηθευτής μπορεί να ανακαλεί ΕΠ αποκλειστικά και μόνο για τους καταναλωτές που εκπροσωπεί και δημιουργεί προβλήματα στον προσδιορισμό του ενεργειακού μείγματος του κάθε Προμηθευτή. Συνεπώς, η σύνδεση του τελικού καταναλωτή με τον Προμηθευτή του για την ανάκληση των ΕΠ και ο μετέπειτα ορθός προσδιορισμός του ενεργειακού μείγματος του Προμηθευτή είναι σημαντική και οδηγεί σε μεγαλύτερη διαφάνεια και ενίσχυση του ανταγωνισμού. Αντίθετα η παράλληλη δυνατότητα ακύρωσης ΕΠ απευθείας από τους παραγωγούς στους τελικούς καταναλωτές λειτουργεί στρεβλωτικά, υποβαθμίζοντας τα δικαιώματα και τον ρόλο των Προμηθευτών.