Κάθετα αντίθεση με το μέτρο της κοινωνικοποίησης του 50% του κόστους διασύνδεσης με το δίκτυο μεταφοράς όλων των νέων έργων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, ΣΗΘΥΑ έως και τους μεγάλους καταναλωτές που συνδέονται στην Υψηλή Τάση εκφράζει για μια ακόμη φορά η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ).
Απαντώντας στην επιχειρηματολογία του ΑΔΜΗΕ ότι είναι απαραίτητες οι επενδύσεις στο δίκτυο για την ανάπτυξη των ΑΠΕ αλλά και ότι η επιβάρυνση των καταναλωτών είναι αμελητέα, η ΕΒΙΚΕΝ σημειώνει ότι αφενός είναι υπέρ της ανάπτυξης των ΑΠΕ, αλλά υποτιμάται η επίπτωση σε βάθος χρόνου στον απλό καταναλωτή, καθώς τα κόστη αυτά δεν είναι εφάπαξ αλλά συνεχώς θα προστίθενται νέα. Μάλιστα κάνει λόγο για έμμεση επιδότηση ιδιωτικών επενδύσεων μέσω της κοινωνικοποίησης και ζητά από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να επανεξετάσει τη νομοθετική ρύθμιση ( άρθρο 139 Ν 5037/2023) με την οποία τα ιδιωτικά έργα επιδοτούνται για το 50% του κόστους σύνδεσης με το δίκτυο μεταφοράς.
Μάλιστα ο πρόεδρος της ΕΒΙΚΕΝ κ. Αντώνης Κοντολέων με αφορμή τη δημόσια συζήτηση που αναπτύσσεται ως προς την ορθότητα της νομοθετικής ρύθμισης δηλώνει ότι: «H ΕΒΙΚΕΝ στηρίζει προφανώς την ανάπτυξη των ΑΠΕ στη χώρα μας όχι επειδή θα μειώσουν το τελικό κόστος ενέργειας, κάτι που μένει να αποδειχθεί, αλλά επειδή έτσι μειώνεται σίγουρα το ανθρακικό αποτύπωμα στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, γεγονός που αποτελεί εθνικό στόχο και υποχρέωση της χώρας.
Πλην όμως επειδή τα εν λόγω έργα είναι ιδιωτικά απαιτείται να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια και σεβασμός στους κανόνες που διέπουν κάθε επιδότηση που δίδεται σε αυτά».
Όπως αναφέρει ο κ. Κοντολέων, «σε κάθε περίπτωση διαφωνούμε με την κοινωνικοποίηση του 50% του κόστους διασύνδεσης αυτών των έργων σε όλους τους καταναλωτές μέσω των χρεώσεων δικτύου».
Αναφορικά με την επιβάρυνση των καταναλωτών ο κ. Κοντολέων τονίζει: «Θεωρούμε ότι έχει υποτιμηθεί η επίπτωση σε βάθος χρόνου στον απλό καταναλωτή καθώς τα κόστη αυτά δεν είναι εφάπαξ αλλά συνεχώς θα προστίθενται νέα (στόχοι ΕΣΕΚ, υπεράκτια αιολικά, αποθήκευση), πλέον του κόστους διασύνδεσης των νησιών τα οποία πράγματι είναι έργα εθνικής σημασίας».
Καταλήγοντας ο κ. Κοντολέων σημειώνει ότι οι επιδοτήσεις που δίδονται για ιδιωτικά έργα οφείλουν να ακολουθούν τους ευρωπαϊκούς κανόνες και διαδικασίες εγκρίσεων και όχι έργα εθνικής σημασίας. Κάτι που όπως τονίζει δεν ακολουθήθηκε στην περίπτωση αυτή.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το θέμα έχει προβληματίσει και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και εντός της εβδομάδας αναμένεται η ηγεσία της Αρχής να συναντηθεί με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ προκειμένου να παρουσιάσει μια ενδιάμεση λύση μέσω της οποίας επιδιώκεται να μην μετακυλιστεί το σύνολο του κόστους στους τελικούς καταναλωτές. Η ΡΑΑΕΥ έχει προτείνει ως λύση τα κόστη για σύνδεση στο δίκτυο μεταφοράς να μην προστίθενται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ, μια και τα έργα αυτά δεν αποτελούν άμεση υποχρέωση του Διαχειριστή. Αντίθετα οι εν λόγω δαπάνες να καταχωρούνται σε ένα διακριτό κωδικό με αποτέλεσμα το έσοδο του ΑΔΜΗΕ για τα συγκεκριμένα κόστη να υπολογίζεται όχι βάσει του υψηλού WACC, αλλά με χαμηλότερο συντελεστή, όσο το κόστος δανεισμού του ΑΔΜΗΕ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει διαφωνήσει με την συγκεκριμένη λύση εκτιμώντας ότι οποιοσδήποτε διαφορετικός μηχανισμός αποζημίωσης θα καθιστούσε τις συγκεκριμένες επενδύσεις μη βιώσιμες για τον ΑΔΜΗΕ.