Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Πτηνοτροφική Ιωαννίνων, γνωστή από το brand Ηπειρωτικά Αυγά, η οποία προκειμένου να αντιμετωπίσει το ενεργειακό κόστος και στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης προχώρησε σε επένδυση εγκαθιστώντας φωτοβολταϊκά συστήματ ισχύος 1MW στις παραγωγικές της μονάδες στην περιοχή των Ιωαννίνων. Ωστόσο είναι σχεδόν δύο χρόνια στην αναμονή για σύνδεση στο δίκτυο χωρίς να μπορεί να αξιοποιήσει τη δυνατότητα παραγωγής φθηνότερης ενέργειας την περίοδο της κρίσης με τα κόστη να έχουν ανεβεί σε δυσθεώρητα επίπεδα. Όπως ανέφερε χθες σε δημοσιογραφική εκδήλωση ο επικεφαλής της εταιρείας κ. Παναγιώτης Φραγκούλης την τελευταία διετία το κόστος παραγωγής αυξήθηκε σχεδόν κατά 50%. Η εταιρεία απορρόφησε μεγάλο μέρος των αυξήσεων ανατιμώντας τα προϊόντα της κατά 15-20% ωστόσο θα μπορούσε να έχει απορροφηθεί μεγαλύτερο ακόμη μέρος του αυξημένου κόστους που προήλθε τόσο από την ενέργεια όσο και από την αύξηση σε ζωοτροφές και υλικά συσκευασίας αν είχε συνδεθεί το φωτοβολταϊκό σύστημα στο δίκτυο.
Πάντως η εταιρία έχει καταφέρει την καλύτερη δυνατή διαχείριση των αποβλήτων (πλήρης ανακύκλωση) και των υγρών λυμάτων (βιολογικός καθαρισμός), ενώ πραγματοποιεί και αποκομιδή της κοπριάς των πτηνοτροφείων, η οποία αξιοποιείται για παραγωγή εδαφοβελτιωτικού για αγροτική χρήση, επιτυγχάνοντας έτσι την εφαρμογή προτύπων κυκλικής οικονομίας.
Χθες ανακοίνωσε επενδυτικό πλάνο 15 εκατ. ευρώ στην πενταετία. Η γιαννιώτικη οικογενειακή εταιρεία με την τρίτη γενιά στο τιμόνι στοχεύει στη διεύρυνση του αποτυπώματός της στην εγχώρια αγορά φρέσκου αυγού αλλά και στην είσοδο σε νέα καινοτόμα προϊόντα στην κατηγορία του παστεριωμένου αυγού όπου κατέχει κυρίαρχη θέση.
Η Πτηνοτροφική Ιωαννίνων με επτά πτηνοτροφεία στο Μπιζάνι και πέντε πτηνοτροφεία παραγωγής cage-free παράγει 250.000 αυγά ημερησίως και έχει μερίδιο στην αγορά φρέσκων αυγών περίπου 10% όντας ο τρίτος μεγαλύτερος παίκτης. Σε αυτό έχει συμβάλλει και η εμπορική συνεργασία με τον Αγροτικό Πτηνοτροφικό Συνεταιρισμό Πίνδος και την αξιοποίηση του δικτύου διανομής της μεγαλύτερης εταιρείας του κλάδου.
Στην αγορά του παστεριωμένου αυγού όπου δραστηριοποιείται με την Ovo Fresco έχει μερίδιο 45% και σημαντικό εξαγωγικό αποτύπωμα- το 30 του τζίρου προέρχεται από τις διεθνείς αγορές- με ισχυρή παρουσία στα Βαλκάνια σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, την Πολωνία και την Κύπρο.
Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της Πτηνοτροφικής Ιωαννίνων, Παναγιώτης Φραγκούλης, στο επενδυτικό πλάνο εντάσσεται η δημιουργία μίας δεύτερης μονάδας εναλλακτικών εκτροφών δυναμικότητας 200 χιλιάδων ορνίθων.
«Στόχος είναι το 70% της παραγωγής να προέρχεται από cage-free όρνιθες, ξεπερνώντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι στο 50%» τόνισε ο κ. Φραγκούλης. Προτεραιότητα θα δοθεί στην περαιτέρω ανάπτυξη της Ovo Fresco, με την εγκατάσταση νέου τεχνολογικού εξοπλισμού και τη δημιουργία νέων χώρων ψύξης και αποθήκευσης, που θα συμβάλουν στην παραγωγή νέων καινοτόμων προϊόντων αυγού και την ενδυνάμωση της αυτονομίας. Εξετάζεται δε η είσοδος σε προϊόντα όπως οι κατεψυγμένες ομελέτες, τα βρασμένα αυγά ή τα αυγά σε σκόνη. Μάλιστα όπως επισημάνθηκε η αγορά των παστεριωμένων έχει πολύ μεγάλες προοπτικές και ήδη η εταιρεία τροφοδοτεί μεγάλες βιομηχανίες και Horeca.
Το 25% των πωλήσεων στο αυγό προέρχεται από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας όπου συνεργάζεται με μεγάλες αλυσίδες, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, τα My Market του ομίλου Metro και τα Market In. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι στην αγορά αυγών το ένα στα δύο αυγά που καταναλώνονται είναι προϊόν ιδιωτικής ετικέτας. Σε αυτό άλλωστε αποδίδεται από τη διοίκηση της εταιρείας το γεγονός ότι η ακρίβεια αλλά και το καλάθι του νοικοκυριού δεν επηρέασαν τις καταναλωτικές συνήθειες. Τα Ηπειρωτικά Αυγά ως branded προϊόν βρίσκονται σε όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων εκτός από το Lidl που έχει μόνο προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ένα στα δύο αυγά που καταναλώνονται είναι από τα σούπερ μάρκετ με τη συνολική αγορά στο λιανεμπόριο να εκτιμάται στα 100 εκατ. ευρώ και υπολογίζεται ότι καταναλώνουμε 170-180 αυγά ετησίως όταν σε άλλες χώρες ο αριθμός αυτός είναι διπλάσιος.