Οι κοινωνικές αλλαγές αλλάζουν το ενεργειακό σύστημα της Ευρώπης με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Μέχρι το 2050, η ηλεκτρική ενέργεια θα αποτελεί το 60% της τελικής χρήσης ενέργειας σε σύγκριση με το 23% σήμερα, η δυναμικότητα των ανανεώσιμων πηγών θα έχει εξαπλασιαστεί από το 2020 με το 70% της παραγωγής και αποθήκευσης ανανεώσιμων πηγών να συνδέεται σε επίπεδο διανομής. Τα αιτήματα σύνδεσης αυξάνονται ταχύτερα από τον εκσυγχρονισμό του δικτύου και θα συνεχίσουν να αυξάνονται καθώς προχωρά η ηλεκτροκίνηση των τομέων τελικής χρήσης. Αυτές οι εξελίξεις ασκούν πίεση στο δίκτυο.
Για να ανακουφιστεί η πίεση και να καταστεί δυνατή η ενεργειακή μετάβαση, οι ετήσιες επενδύσεις σε νέες και εκσυγχρονισμένες υποδομές, καθώς και η ψηφιοποίηση θα πρέπει να φτάσουν τα 67 δισεκατομμύρια ευρώ από το 2025 έως το 2050, περίπου στο 0,4% του ΑΕΠ της ΕΕ. Οι αναδυόμενες μελλοντικές στρατηγικές δικτύου, όπως οι προβλεπόμενες επενδύσεις, η βέλτιστη διαχείριση περιουσιακών στοιχείων και η φιλική προς το δίκτυο ευελιξία, θα μπορούσαν να μειώσουν αυτό το ποσό στα 55 δισ. ευρώ ετησίως, εάν εφαρμοστούν σωστά. Η αποτυχία επίτευξης τέτοιων επενδύσεων θα έθετε σε κίνδυνο το 74% των μελλοντικών συνδέσεων σε βασικές τεχνολογίες απαλλαγής από τον άνθρακα, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα (EVs), οι αντλίες θερμότητας και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
«Για μια επιτυχημένη ενεργειακή μετάβαση, η ΕΕ χρειάζεται τεράστια ποσά πρόσθετης χωρητικότητας δικτύου. Ο όγκος των επενδύσεων για τους διαχειριστές συστημάτων διανομής πρέπει να διπλασιαστεί. Αν και αυτό θα απαιτήσει σημαντική αύξηση, το κόστος της μη επένδυσης είναι ακόμη υψηλότερο. Για να πετύχουμε χρειαζόμαστε ελκυστικές αποδόσεις για τους επενδυτές για να μπορούν να το χρηματοδοτήσουν, τεχνολογία και γρήγορη ηλεκτροδότηση για τη διαχείριση των τελών διανομή», λέει ο Πρόεδρος της Eurelectric και Διευθύνων Σύμβουλος της E.ON, Leonhard Birnbaum.
Η κλιμάκωση των επενδύσεων απαιτεί διπλή προσπάθεια. Οι εθνικές αρχές θα πρέπει να εφαρμόσουν τη συμφωνηθείσα νομοθεσία – όπως οι προβλεπόμενες επενδύσεις – προσαρμόζοντας παράλληλα το ρυθμιστικό καθεστώς για να υποστηρίξουν την αύξηση των επενδύσεων. Αυτό σημαίνει εξάλειψη των ανώτατων ορίων επενδύσεων, ταχείας παρακολούθησης διαδικασίες αδειοδότησης και προμηθειών και απομάκρυνση του κινδύνου επενδύσεων για την τόνωση της ιδιωτικής χρηματοδότησης, ενώ παράλληλα ανοίγει η δημόσια χρηματοδότηση μέσω του προϋπολογισμού της ΕΕ.
Η μελλοντική προστασία του δικτύου εξαρτάται επίσης από την ικανότητα κλιμάκωσης της αλυσίδας εφοδιασμού. Ακόμη και αν εκπληρωθούν οι απαραίτητες επενδύσεις, οι ελλείψεις χαλκού, οι εκτεταμένοι χρόνοι παραγωγής και το κόστος των μετασχηματιστών μπορούν να παρεμποδίσουν την ανάπτυξη των υποδομών.
Αυτά τα εμπόδια πρέπει να αντιμετωπιστούν γρήγορα μέσω στρατηγικού σχεδιασμού, ενισχυμένης συνεργασίας μεταξύ ευρωπαίων υπευθύνων χάραξης πολιτικής και βιομηχανιών, καθώς και νέων πρωτοβουλιών κατάρτισης για τον εξορθολογισμό των πιστοποιητικών εκπαίδευσης και τη διασφάλιση ειδικευμένου εργατικού δυναμικού.
Η Eurelectric καλεί τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής τόσο σε εθνικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο να εξασφαλίσουν επενδύσεις στο δίκτυο, να ενισχύσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού και να απελευθερώσουν τα κοινωνικά οφέλη του Grids for Speed.