Στο νέο μοντέλο ανάπτυξης των λιγνιτικών περιοχών αλλά και στους φιλόδοξους στόχους για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την ηλεκτροκίνηση αναφέρθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο insider.gr. Στον απόηχο του τριήμερου φεστιβάλ Ecofest και του συνεδρίου Ecomobility που συνδιοργάνωσε το insider.gr με τον δήμο Αθηναίων και την ΗΑΕΕ, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στα κίνητρα που θα δοθούν για την ηλεκτροκίνηση καθώς και στο θεσμικό πλαίσιο το οποίο θα ολοκληρωθεί εντός του εξαμήνου. Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στον ενισχυμένο ρόλο των ΑΠΕ σημειώνοντας ότι το υπουργείο προωθεί ένα ολοκληρωμένο αδειοδοτικό, κανονιστικό και ρυθμιστικό πλαίσιο που θα γίνει καταλύτης για να προχωρήσουν projects αποθήκευσης ενέργειας, όπως είναι οι υβριδικοί σταθμοί αποθήκευσης ή η αντλησιοταμίευση.
Ακολουθεί η συνέντευξη που παραχώρησε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο insider.gr:
-Κύριε υπουργέ, η χώρα μας έχει δεσμευθεί να υλοποίησει έναν φιλόδοξο στόχο ο οποίος αφορά στην απολιγνιτοποίηση. Πόσο έτοιμη θα είναι η χώρα το 2023 να αποτινάξει από πάνω της τον ακριβό και ρυπογόνο λιγνίτη;
Η Ελλάδα πρωτοπορεί στην απολιγνιτοποίηση. Δεν είναι τυχαίο ότι πριν λίγες μέρες στο Νταβός ο Φρανς Τίμμερμανς αποκάλεσε τον Κυριάκο Μητσοτάκη τον πιο «πράσινο» πρωθυπουργό που είχε ποτέ η Ελλάδα! Η απολιγνιτοποίηση θα συνδυαστεί με την στροφή μας στην πράσινη ενέργεια την οποία σας περιέγραψα μόλις προηγουμένως. Έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας κατά την απεξάρτηση μας από τον λιγνίτη. Είναι όμως μια διαδικασία που θα επηρεάσει τις λιγνιτοπαραγωγές περιοχές της χώρας. Για αυτό το λόγο συνεστήθη πριν μερικές εβδομάδες η Διυπουργική Επιτροπή για την απολιγνιτοποίηση. Κύριο μέλημά της είναι η μετάβαση στη μετά λιγνίτη εποχή να γίνει με ένα τρόπο δίκαιο για τις περιοχές της Μεγαλόπολης και της Δυτικής Μακεδονίας με την εκπόνηση ενός Σχεδίου Δίκαιης Μετάβασης. Το Σχέδιο αυτό με πόρους έως 4,4 δισ. ευρώ που θα προέλθουν από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης της ΕΕ, από το ΕΣΠΑ, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αλλά και μέσα από ιδιωτικές επενδύσεις, θα διασφαλίσει το μέλλον των περιοχών αυτών και τη μετάβασή τους σε ένα νέο μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης.
-Το φυσικό αέριο θεωρείται «καύσιμο γέφυρα». Η ελληνική αγορά επενδύει στο φυσικό αέριο και η Ελλάδα αναπτύσσει με καθυστέρηση την αεριοκίνηση αλλά και το δίκτυο φυσικού αερίου. Για πόσο καιρό θεωρείτε ότι το φυσικό αέριο θα έχει αυτό τον «ενισχυμένο» ρόλο στη χώρα μας; Θεωρείτε ότι μέσα σε μια δεκαετία θα έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για την προβλεπόμενη διείσδυση των ΑΠΕ; Καθώς πολλές επιχειρήσεις του κλάδου θέτουν το πρόβλημα της αποθήκευσης το οποίο αποτελεί το βασικό εμπόδιο που φράσει το δρόμο προς την πράσινη ενέργεια....
Κινούμαστε σε μία νέα εποχή στην οποία πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχουν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτό ωστόσο δεν θα συμβεί αύριο το πρωί. Είναι μία σταδιακή μετάβαση κατά τη διάρκεια της οποίας θα στηριχτούμε και στο φυσικό αέριο, που είναι ένα φιλικότερο στο περιβάλλον καύσιμο σε σχέση με άλλα καύσιμα. Παράλληλα όμως δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη των ΑΠΕ. Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που υποβάλαμε προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει υπερδιπλασιασμό του μεριδίου των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας από το 17% σήμερα στο 35% το 2030. Για να το πετύχουμε αυτό, δημιουργούμε τις απαραίτητες προϋποθέσεις: η ΔΕΗ κάνει μία γενναία στροφή στις ΑΠΕ. Απλοποιούμε και επιταχύνουμε τις αδειοδοτήσεις για έργα ΑΠΕ με νομοσχέδιο που καταθέτουμε το Φεβρουάριο. Προωθούμε τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών μας, που είναι προνομιακά πεδία εγκατάστασης αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών. Ιδιωτικοποιούμε περαιτέρω τον ΑΔΜΗΕ, και τον ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό 49%, ώστε να προσελκύσουμε επενδύσεις για την ενίσχυση και την αναβάθμιση των δικτύων. Αναδιαμορφώνουμε το πρόγραμμα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών στις στέγες, ώστε να πετύχουμε μεγαλύτερη διείσδυση. Ακόμη, σε σχέση με το ζήτημα της αποθήκευσης πράσινης ενέργειας, προωθούμε ένα ολοκληρωμένο αδειοδοτικό, κανονιστικό και ρυθμιστικό πλαίσιο που θα γίνει καταλύτης για να προχωρήσουν projects αποθήκευσης ενέργειας, όπως είναι οι υβριδικοί σταθμοί αποθήκευσης ή η αντλησιοταμίευση. Έχουμε λοιπόν το σχέδιο ώστε τη μάχη για την πράσινη ενέργεια να την κερδίσουμε!
-Το ΕΣΕΚ περιλαμβάνει φιλόδοξους στόχους για την ηλεκτροκίνηση (το 30% των νέων οχημάτων το 2030 θα αφορά σε ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά). Μέρος της αγοράς θεωρεί ότι ο στόχος αυτός είναι ανέφικτος και επικαλείται μια σειρά από εμπόδια με σημαντικότερο εκείνο της ελλιπούς ανάπτυξης δικτύου αλλά και του κόστους αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Πώς θα καταφέρει η χώρα μας μέσα σε μια δεκαετία να κάνει αυτή την «επανάσταση» στις μεταφορές;
Αντιλαμβάνομαι τις αμφιβολίες της αγοράς. Δεν είναι άλλωστε κάποιο μυστικό το γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται πίσω στην ηλεκτροκίνηση. Το 2018 πουλήθηκαν μόλις 315 ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά στη χώρα μας. Ενώ αλλού στην Ευρώπη, όπως στην Ολλανδία, ξεπερνούν το 10% της αγοράς! Για αυτό το λόγο θα επισκεφθώ σύντομα την Ολλανδία. Διότι τέτοια πετυχημένα παραδείγματα θέλουμε να μιμηθούμε. Δεν θέλω φυσικά να παραλείψω τα κίνητρα που ήδη θεσπίσαμε με φορολογικό νομοσχέδιο του Δεκεμβρίου. Όπως τα φορολογικά κίνητρα για τα εταιρικά οχήματα- τα οποία αφορούν στις μισές περίπου πωλήσεις οχημάτων- αλλά και την έκπτωση 30% για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία σημείων φόρτισης από εταιρείες για χρήση από τους εργαζόμενούς τους. Πρέπει ωστόσο να γίνουν περισσότερα. Και πάνω από όλα χρειάζεται ένα αξιόπιστο και ρεαλιστικό σχέδιο. Για αυτό το λόγο συστάθηκε η διυπουργική επιτροπή για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Με τη συμμετοχή των υπουργείων Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Αυτή θα παρουσιάσει εντός εξαμήνου τις νομοθετικές παρεμβάσεις με τις οποίες θα πετύχουμε τους στόχους μας για την ηλεκτροκίνηση μέχρι το 2030.
-Σε τι θα αφορούν οι νομοθετικές παρεμβάσεις τις οποίες θα προωθήσει η διυπουργική επιτροπή για την ηλεκτροκίνηση; Στο συνέδριο Εcomobility μιλήσατε και για κάποια παράπλευρα θέματα που πρέπει να επιλυθούν εκτός από το νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο…
Θέλουμε πρώτα από όλα να ρυθμίσουμε την αγορά της ηλεκτροκίνησης δημιουργώντας ένα προβλέψιμο πλαίσιο για τις επενδύσεις. Διότι μόνο με επενδύσεις θα μπορέσει η Ελλάδα να καλύψει την απόσταση που τη χωρίζει από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Επιδιώκουμε να χρησιμοποιήσουμε ευρωπαϊκούς πόρους, όπως το ΕΣΠΑ, ως καταλύτες ενεργοποίησης της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Η οποία θα είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης. Οι νομοθετικές παρεμβάσεις που θα φέρουμε θα περιλαμβάνουν και κίνητρα, όπως κίνητρα χρήσης, δωρεάν στάθμευση κ.λπ. Και, όπως είπα και στο συνέδριο για την οικολογική μετακίνηση που συνδιοργανώσατε, πρέπει να δούμε και μια σειρά άλλων θεμάτων. Για παράδειγμα την εκπαίδευση των συνεργείων αυτοκινήτων πάνω στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, θέμα που αφορά την ασφάλειά μας, ή την πιστοποίηση των φορτιστών, θέμα που αφορά τον υγιή ανταγωνισμό. Τα μελετάμε όλα αυτά και πιστεύω μέσα σε 6 μήνες θα είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε τις σχετικές νομοθετικές πρωτοβουλίες.
Συνέντευξη του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη, στους Δημήτρη Πεφάνη και Πένη Χαλάτση.