Η Ελλάδα γι΄ αυτόν τον μήνα κατάφερε να έχει πληθωρισμό κάτω από το μέσο όρο στο 9,8%, γεγονός πάντως που δεν μπορεί να εκληφθεί ως επιτυχία, καθώς αυτό οφείλεται σε τεχνικούς λόγους και συγκεκριμένα στον υψηλό πληθωρισμό του αντίστοιχου περσινού μήνα Οκτωβρίου 2021 με βάση τον οποίο έγινε η σύγκριση σε 12μηνη βάση.
Πιο συγκεκριμένα τον Οκτώβριο του 2021 ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη ήταν 4,1% και στην Ελλάδα 2,8%, γι΄ αυτό και τον φετινό Οκτώβριο υπάρχει αυτή η διαμόρφωση σε 10,7% και 9,8% αντίστοιχα.
Μάλιστα, για ακριβώς τον προαναφερόμενο λόγο το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ευελπιστούσε γι΄ ακόμη χαμηλότερο πληθωρισμό στην Ελλάδα τον μήνα Οκτώβριο.
Τι «έριξε έξω» τους υπολογισμούς της κυβέρνησης;
Το πετρέλαιο κίνησης η τιμή του οποίου στην κυριολεξία καλπάζει, καθώς στην πλειοψηφία των πρατηρίων υγρών καυσίμων είναι πάνω από τα 2,10 ευρώ ανά λίτρο. Πέρυσι τον ίδιο μήνα η τιμή του πετρελαίου κίνησης ήταν λίγο πάνω από το 1,50 ευρώ ανά λίτρο. Δηλαδή μέσα σε ένα χρόνο το καύσιμο παρουσιάζει αύξηση τιμής κατά 40%.
Και το συγκεκριμένο καύσιμο είναι αυτό που σχεδόν κατ΄ αποκλειστικότητα χρησιμοποιείται στις μεταφορές -στα φορτηγά και τα πλοία-, αλλά και στη χρήση βιομηχανικών και γεωργικών μηχανημάτων. Κατά συνέπεια η αύξηση της τιμής του έχει πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα στην διαμόρφωση του πληθωρισμού, επηρεάζοντας τις τιμές παραγωγής βιομηχανικών κα αγροτικών προϊόντων, αλλά και τις τελικές τιμές όλων ανεξαιρέτως των προϊόντων που επιβαρύνονται με μεταφορικό κόστος.
Η κυβέρνηση αν και γνωρίζει τι πρέπει να κάνει, άλλωστε η αντιπολίτευση και οι γνώστες της αγοράς της το προτείνουν συνεχώς, για πολλοστή φορά αργοπορεί να λάβει αποφάσεις και συγκεκριμένα να μειώσει δραστικά τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον ΦΠΑ.
Μάλιστα, αντ΄ αυτού, από τον περασμένο μήνα, αποφάσισε να «κόψει» ακόμη και την επιδότηση των 15 λεπτών του ευρώ ανά λίτρο στην αντλία των πρατηρίων , εκτινάσσοντας την τιμή του ντίζελ κίνησης, για πρώτη φορά στα χρονικά στην Ελλάδα, πάνω από την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι η συγκυριακή υποχώρηση του πληθωρισμού στη χώρα μας, δεν πρέπει να ενισχύσει την κυβερνητική αδράνεια στη λήψη των αποφάσεων για μείωση της τιμής του ντίζελ.
Οι αποφάσεις θα πρέπει να είναι ταχύτατες. Άλλωστε σύμφωνα με τις προβλέψεις όλων των οικονομικών παραγόντων, ακόμη και της ίδιας της κυβέρνησης αν κάτι δεν αλλάξει άμεσα στην τιμή του ντίζελ, αλλά και γενικότερα όλων των καυσίμων, στο τέλος του χρόνους ο πληθωρισμός κινδυνεύει να καταγράψει ιστορικό, αρνητικό ρεκόρ και να «κλείσει» σε τέτοια υψηλά νούμερα που στη συνέχεια θα είναι δύσκολο να «τιθασευτεί».