Η πρώτη διερευνητική επαφή μεταξύ των Δημάρχων των περιοχών, από όπου θα περάσει ο νέος αγωγός φυσικού αερίου και κλιμακίου υψηλόβαθμων στελεχών του ΔΕΣΦΑ που βρέθηκαν στην Κοζάνη, πραγματοποιήθηκε σήμερα το πρωί στο γραφείο του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργου Κασαπίδη.
Στη συνάντηση συμμετείχαν οι Δήμαρχοι, Κοζάνης, Εορδαίας και Αμυνταίου, οι οποίοι συζήτησαν με τα στελέχη της ΔΕΣΦΑ τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν ώστε να ενημερωθούν σωστά και αντικειμενικά οι τοπικές κοινωνίες για τις εργασίες που θα πραγματοποιηθούν για τον αγωγό που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα Τρίκαλα Ημαθίας, από τον κεντρικό αγωγό, μέχρι και την περιοχή της Καρδιάς.
Κατά μήκος της διαδρομής θα υπάρχουν αναμονές και για την περιοχή Φλώρινας, Αμυνταίου, Πτολεμαΐδας, ενώ το αγωγός θα φέρνει φυσικό αέριο από μία εναλλακτική πηγή και όχι μόνο από τον TAP και ο βασικός σκοπός του είναι να τροφοδοτηθεί η νέα ΣΗΘΥΑ που θα καλύψει τις ανάγκες των τηλεθερμάνσεων.
Ο κ. Κασαπίδης μιλώντας για αυτή τη συνάντηση τόνισε «Είναι μια ιδιαίτερη μέρα υπό την έννοια ότι έγινε η πρώτη διερευνητική επαφή μεταξύ των δημάρχων από όπου θα περάσει ο αγωγός φυσικού αερίου και κλιμακίου υψηλόβαθμων στελεχών της ΔΕΣΦΑ που ήρθαν στην Κοζάνη.
Συζήτησαν τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν έτσι ώστε να ενημερωθούν σωστά και αντικειμενικά οι τοπικές κοινωνίες για τις εργασίες που θα πραγματοποιηθούν για την έλευση του νέου αγωγού φυσικού αερίου που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο από τα Τρίκαλα Ημαθίας, το κεντρικό αγωγό του Εθνικού Δικτύου, μέχρι και την περιοχή της Καρδιάς της Π.Ε. Κοζάνης.
Κατά μήκος της διαδρομής στα όρια της Δυτικής Μακεδονίας θα υπάρχουν αναμονές και την περιοχή της Φλώρινας αλλά και για τις περιοχές Αμυνταίου, Πτολεμαΐδας και Κοζάνης.
Είναι ένα μεγάλο έργο που θα φέρει φυσικό αέριο από μια εναλλακτική πηγή και όχι μόνο από τον ΤΑP που ισχύει μέχρι σήμερα και ο βασικός σκοπός του έργου είναι να τροφοδοτήσει με φυσικό αέριο το νέο εργοστάσιο της ΔΕΗ (ΣΗΘΥΑ) που θα καλύψει τις ανάγκες των τηλεθερμάνσεων κατ΄ αρχήν, των Δήμων που τη χρησιμοποιούν.
Οι δήμαρχοι που ήταν σήμερα εδώ ήταν από τους ενεργειακούς δήμους Κοζάνης κ. Μαλούτας, Εορδαίας κ. Πλακεντάς και Αμυνταίου ο κ. Μπιτάκης και συμφώνησαν τις επόμενες μέρες να γίνουν επί τόπου συναντήσεις με εκπροσώπους των τοπικών κοινωνιών και κυρίως στον Δήμο Εορδαίας όπου είναι ο κύριος όγκος του έργου για να ενημερωθούν αναλυτικά οι πολίτες για τις υποχρεώσεις που θα έχουνε κατά τη διέλευση του αγωγού από τα χωράφια τους.
Η καταληκτική ημερομηνία περαίωσης του έργου είναι τέλος του 2023, ωστόσο αυτό που συζητήθηκε και σήμερα επισήμως στο τραπέζι των δημάρχων και της ΔΕΣΦΑ είναι αν μπορεί τεχνικά αυτό το έργο να προηγηθεί τεχνικά ένα έτος τουλάχιστον έτσι ώστε να γλυτώσουμε ένα χειμώνα από την λειτουργία των ηλεκτρολέβητων που θα μπουν σε λειτουργία από φέτος, τον χειμώνα 21-22 για να καλυφθούν οι ανάγκες κυρίως του Δήμου Εορδαίας και να μη χρησιμοποιηθούν και για ένα ακόμα χειμώνα.
Οι υπεύθυνοι είπαν ότι αυτό μπορεί να γίνει με πολύ σφιχτούς όμως προγραμματισμούς και να ξεκινήσεις ο αγωγός από την Δυτική Μακεδονία προς τον κεντρικό αγωγό του Εθνικού Δικτύου και ενδιάμεσα να «κουμπώσει» στον TAP, ούτως ώστε μέσα στο πρώτο χρόνο να έχουμε φυσικό αέριο από αυτόν για να καλύψουμε τις ανάγκες των τηλεθερμάνσεων. Ταυτόχρονα όμως και με τη περαίωση του εργοστασίου ΣΗΘΥΑ της ΔΕΗ εντός του συγκεκριμένου χρονικού ορίου, ούτως ώστε να είναι έτοιμο να λειτουργήσει για το χειμώνα 22-23 απ΄ ευθείας με το φυσικό αέριο.
Είναι δηλαδή ένας παράλληλος αγωγός του TAP και η έλευση του είναι παράλληλη με αυτόν μέχρι τα όρια της περιφέρειας μας ενώ μετά παρεκκλίνει και περνάει κατά μήκος του πρώην Δήμου Βερμίου (Πύργοι, Μεσόβουνο, Κομνηνά) με την ακριβής όδευση να αποστέλεται τις επόμενες μέρες τόσο στη περιφέρεια όσο και στους Δήμους για να αρχίσει να διαχέεται αυτή η πληροφορία και η τροφοδοσία αυτού του αγωγού θα είναι από πολλές και διαφορετικές πηγές.
Αυτό άλλωστε είναι το πλεονέκτημα του και για αυτό έχει καλύτερη τιμή στο φυσικό αέριο.
Ο αγωγός του εθνικού δικτύου τροφοδοτείται και από αγωγούς που έρχονται από τις βόρειες χώρες (κυρίως από την Ρωσία) αλλά και από τα λιμάνια και κάτω στην Αθήνα στη Ρεβυθούσα αλλά και στον σταθμό που ετοιμάζεται στην Αλεξανδρούπολη θα υπάρχει δυνατότητα τροφοδοσίας με φυσικό αέριο με τα καράβια από διάφορες πηγές, οπότε εφόσον και υπάρχει και ο ανταγωνισμός στην αγορά θα υπάρχει και ανταγωνισμός στις τιμές προς όφελος του τελικού καταναλωτή.
Όσο αναφορά τις απαλλοτριώσεις οι εκπρόσωποι της ΔΕΣΦΑ μιλήσανε με τους δημάρχους και ανέφεραν την όδευση του αγωγού, μακροσκοπικά πως θα γίνει και εντός των ημερών που θα στείλουν σε μεγαλύτερη ανάλυση κτηματολογικούς χάρτες έτσι ώστε να γνωρίζουν με ακρίβεια και τα χωράφια και τα ακίνητα των ιδιοκτητών από όπου θα περάσει ο αγωγός και θα οργανωθεί με τέτοιο τρόπο σε συνεργασία με τους δήμους έτσι ώστε σε κάθε τοπική κοινότητα να ενημερωθούν όλοι όσοι έχουν ενδιαφέρον με την έλευση του αγωγού και να γίνουν οι απαραίτητες διαπραγματεύσεις μεταξύ τους για τις απαλλοτριώσεις.
Οι άνθρωποι της ΔΕΣΦΑ διαβεβαίωσαν ότι δεν θα δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα και είναι να διατεθειμένοι να επιλύσουν όλες τις απορίες και ανησυχίες των πολιτών προς όφελος του έργου και τελικά προς όφελος της τοπικής κοινωνίας».
Συντάκτης Ζήσης Πατσιαβάς, Πηγή e-ptolemeos.gr