Στις ευθύνες της κυβέρνησης Μητσοτάκη για την τεράστια οικολογική καταστροφή που έχει συντελεστεί στην Ηλεία αλλά και σε όλη τη χώρα λόγω των δασικών πυρκαγιών αλλά και στην επικίνδυνη οπισθοδρόμηση όσον αφορά τα θέματα διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών και φυσικού περιβάλλοντος, με παράδειγμα την προστατευόμενη περιοχή στον Κυπαρισσιακό Κόλπο, αναφέρθηκε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σ.Φάμελλος, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Πρωινή της Ηλείας» και στον συντάκτη Παναγιώτη Φωτεινόπουλο.
Ο Σ.Φάμελλος τόνισε συγκεκριμένα ότι το τεράστιο οικολογικό πλήγμα που έχει δεχθεί η Ηλεία, με καταστροφή δασικών οικοσυστημάτων και καλλιεργούμενων εκτάσεων, προϋποθέτει, πέρα από την αυτονόητη άμεση οριοθέτηση και κήρυξη των αναδασωτέων εκτάσεων, την προστασία και τη φύλαξή τους, την άμεση υλοποίηση αντιδιαβρωτικών και αντιπλημμυρικών έργων, καθώς και ένα ενιαίο σχέδιο αποκατάστασης των δασικών οικοσυστημάτων και της οικονομίας, με ευθύνη και χρηματοδότηση της Πολιτείας και συμμετοχή των τοπικών εργαζομένων προκειμένου να στηριχθεί το τοπικό εισόδημα. Σημείωσε επίσης ότι η πρόταση της κυβέρνησης για ιδιώτες αναδόχους ή χορηγούς των αποκαταστάσεων είναι εξόχως προβληματική, καθώς η πολιτεία έχει την ευθύνη του συνόλου της αποκατάστασης που πρέπει να γίνει σε όλες τις περιοχές και όχι μόνο εκεί που θα ενδιαφερθούν ανάδοχοι και χορηγοί.
Ο Σ. Φάμελλος στη συνέντευξή του ξεκαθαρίζει ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει την κεντρική πολιτική ευθύνη για την εξέλιξη των πυρκαγιών και αυτή δεν μπορεί να καλυφθεί με την εξαγγελία μεταφοράς των δασικών υπηρεσιών στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας που ούτως ή άλλως είχε την ευθύνη της δασικής πολιτικής. Ουσιαστική ενίσχυση της δασικής πολιτικής μπορεί να γίνει με προσλήψεις στελεχών και προσωπικού δασοπροστασίας και με χρηματοδότηση.
Ο Σ. Φάμελλος αναφέρθηκε ιδιαίτερα στα θέματα του φυσικού περιβάλλοντος που επηρεάζουν την αναπτυξιακή λειτουργία του νομού Ηλείας και στην μεγάλη οπισθοχώρηση των πολιτικών για τη βιοποικιλότητα τα τελευταία δύο χρόνια. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Κυπαρισσιακού Κόλπου όπου και το ΥΠΕΝ δεν αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη που έχει και δεν καταθέτει στην περιοχή ένα σχέδιο Διαχείρισης που θα αποδώσει ταυτόχρονα τοπική εργασία και ανάπτυξη και εφαρμογή του Προεδρικού Διατάγματος για τον Κυπαρισσιακό. Έτσι όμως η Ελλάδα δεν ανταποκρίνεται στις διεθνείς υποχρεώσεις της και αφετέρου δεν αξιοποιείται ο φυσικός πλούτος της περιοχής για τη δημιουργία τοπικής ανάπτυξης.
Το φετινό καλοκαίρι το ΥΠΕΝ κρύβεται πίσω από επιστολές υπαλλήλων, με ασαφείς εντολές προστασίας του περιβάλλοντος και μείωσης των πιέσεων από τον τουρισμό αντί να ολοκληρώσει τις μελέτες για τα Σχέδια Διαχείρισης που είχε αναθέσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για όλη την Ελλάδα και το Προεδρικό Διάταγμα παραμένει στα χαρτιά, ούτε η προστασία επιτυγχάνεται ούτε η τοπική ανάπτυξη εξυπηρετείται. Αντίθετα, δυσχεραίνεται η συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας στη διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος, διότι η κυβέρνηση ΝΔ καταργεί τα ΔΣ των Φορέων Διαχείρισης, μεταφέροντας τη διοίκηση στην Αθήνα.
Πρόκειται για ένα ακόμη «επιτελικό μπάχαλο Μητσοτάκη» το οποίο κινδυνεύουμε να μας οδηγήσει σε νέα καταδίκη από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και υπέρογκο πρόστιμο.
Τα αδιέξοδα που δημιουργεί η κυβέρνηση και οι υποσχέσεις των βουλευτών της ΝΔ για κατάργηση του ΠΔ Κυπαρρισσιακού, πολλαπλασιάζουν τα αδιέξοδα και στην τοπική κοινωνία ή οποία συζητά για την κατάργηση του Προεδρικού Διατάγματος και όχι για τη διεκδίκηση ενός σχεδίου διαχείρισης και ανάπτυξης με σεβασμό στις διεθνείς υποχρεώσεις και το φυσικό πλούτο, που θα έπρεπε να είναι ο στόχος για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται επίσης και το άρθρο 218 του Ν.4782 του Υπουργείου Ανάπτυξης, το οποίο «σαλαμοποιεί» τις περιοχές Natura 2000, το οποίο δίνει τη δυνατότητα να θεσμοθετούνται περιβαλλοντικοί όροι, χρήσεις γης, όροι δόμησης σε τμήματα μόνο των περιοχών αγνοώντας ότι τα οικοσυστήματα είναι ενιαία με ενιαίες λειτουργίες. Το άρθρο αυτό όχι μόνο θα είναι αναποτελεσματικό και καταστροφικό αν εφαρμοστεί, αλλά θα οδηγήσει και σε νέες καταδίκες και πρόστιμα, καθώς ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει σχετική έρευνα για τη συμβατότητά του με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Η ίδια «σαλαμοποίηση» παρατηρείται πλέον και στο χωρικό σχεδιασμό, όπου ακόμη και σε περιοχές με οργανωμένο πολεοδομικό σχέδιο μπορεί για ένα οικόπεδο ή για μια υπο-περιοχή μπορούν να θεσμοθετηθούν διαφορετικοί όροι δόμησης και χρήσεις γης, κατά περίπτωση και κατά παραγγελία. Η κυβέρνηση έχει καταφέρει μέσα σε δύο χρόνια να κάνει το ρουσφέτι επιστήμη.
Για τον ίδιο λόγο προκύπτουν ερωτήματα για την επιλογή εκπόνησης Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) μόνο για τη Δυτική Βόρεια Ηλεία, και όχι π.χ. για όλη την Ηλεία, καθώς και για τη συμβατότητα αυτού με τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια. Το ΕΠΣ αποτελεί εξαίρεση από τον κανόνα του χωρικού σχεδιασμού, που μπορεί να εμπλέξει περισσότερο παρά να βοηθήσει την ανάπτυξη. Η κυβέρνηση επιλέγοντας τη διάσπαση του σχεδιασμού δημιουργεί πρόσκαιρες εντυπώσεις αλλά στην πράξη δημιουργεί νέα προβλήματα. Προτεραιότητα πλέον πρέπει να δοθεί και στις καμένες εκτάσεις του νομού Ηλείας. Οπότε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προτείνει να ενταχθεί το σύνολο των εκτάσεων όλων των ΟΤΑ -και φυσικά και οι καμένες εκτάσεις- σε ενιαία και συμπαγή πολεοδομικά σχέδια που θα δώσουν αναπτυξιακό μέλλον για όλο τον Νομό.
Όπως φαίνεται και από τη διαχείριση της πανδημίας, η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν έχει πρόγραμμα και στρατηγική για την πρόοδο της ελληνικής κοινωνίας, αλλά μόνο για τον πολλαπλασιασμό και τη διαχείριση της εξουσίας της. Μας έχει οδηγήσει σε μια περιβαλλοντική κρίση με τραγικό κοινωνικό και οικονομικό αποτύπωμα.