Λύθηκε ο… κόμπος του Δυτικού Διαδρόμου και ανοίγει ο δρόμος για την ολοκλήρωση του έργου
Υπέγραψε το ΥΠΕΝ την τροποποίηση της περιβαλλοντικής μελέτης για την νέα χάραξη.
Λύση στο σήριαλ με τις μοναχές στο μοναστήρι των Καλαβρύτων βρίσκει ο ΑΔΜΗΕ, προχωρώντας στην υλοποίηση του κρίσιμου έργου του Δυτικού Διαδρόμου που θα διασυνδέσει το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Μεγαλόπολης, με την υφιστάμενη γραμμή μεταφοράς 400 KV Αχελώου-Διστόμου και θα προσφέρει ζωτικό χώρο στην ανάπτυξη των ΑΠΕ.
Ένα έργο που βάλτωσε για μία διετία λόγω σοβαρών δικαστικών προσφυγών επιλύεται από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετά από αίτημα που υπέβαλλε ο ΑΔΜΗΕ το περασμένο καλοκαίρι για την τροποποίηση της απόφασης έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων.
Με την νέα χάραξη οι 2 πυλώνες του έργου που προβλέπονταν στο αρχικό σχέδιο θα γίνουν 7 και θα μετακινηθούν δυτικά σε νέες θέσεις καταλαμβάνοντας τμήμα μήκους 2,5 χιλιομέτρων.
Οι ιερές μοναχές αντιστάθηκαν σθεναρά στο έργο του Διαχειριστή και παρά τις πιέσεις που ασκήθηκαν για να ενδώσουν στην αρχική αρχιτεκτονική του έργου πάγωσαν για μήνες τις εργασίες εγκατάστασης.
Πρακτικά η ΑΕΠΟ ανοίγει το δρόμο για την περάτωση του έργου, το χρονοδιάγραμμα του οποίου θα καθοριστεί από την πορεία των απαλλοτριώσεων που είναι το επόμενο στάδιο. Αν ο ΑΔΜΗΕ καταφέρει να συμφωνήσει και να εξαγοράσει τις εκτάσεις που βρίσκονται στην περιοχή και ανήκουν σε ιδιώτες τότε το έργο θα χρειαστεί από 6 έως 8 μήνες για να τελειώσει.
Αν δεν ανάψουν πράσινο φως οι ιδιώτες και προχωρήσει σε αναγκαστική απαλλοτρίωση τότε εκτιμάται ότι μπορεί να διαρκέσει η διαδικασία έως 1,5 χρόνο.
Η δυσκολία ολοκλήρωσης του Δυτικού Διαδρόμου έγινε προ μηνών αφορμή για να επιβληθεί στον ΑΔΜΗΕ από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας πρόστιμο ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ εξαιτίας των πολύμηνων καθυστερήσεων του έργου. Το πρόστιμο αυτό η εταιρεία έχει ανακοινώσει ότι θα προσβάλλει.
Ο δυτικός διάδρομος αποτελεί ένα σημαντικό έργο διασύνδεσης του ΑΔΜΗΕ, το οποίο ξεκίνησε να σχεδιάζεται το 2006 αλλά άρχισε να κατασκευάζεται το 2018. Σήμερα, έχει ολοκληρωθεί το 98% της νέας γραμμής Μεγαλόπολης – Πάτρας που περιλαμβάνει 310 πυλώνες και 100 χιλιόμετρα εναέριων γραμμών επί της Πελοποννήσου. Όμως το έργο βραχυκύκλωσε λόγω προστριβών με το μοναστήρι των Αγίων Θεοδώρων στα Καλάβρυτα, το οποίο αντιδρούσε στην τοποθέτηση των τελευταίων πυλώνων που βρίσκονται σε απόσταση 500 μέτρων.
Η Πελοπόννησος είναι η μοναδική περιοχή της ηπειρωτικής χώρας που δεν είναι συνδεδεμένη στην υπερυψηλή τάση (400 kV). Διασυνδέεται με την Αττική με γραμμές 150 kV όπως τα νησιά, με σοβαρές επιπτώσεις για την επάρκεια του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, την περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ και το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι επιπτώσεις από τον ενεργειακό αποκλεισμό της Πελοποννήσου δεν πλήττουν μόνο τους καταναλωτές της περιοχής αλλά και ολόκληρης της χώρας καθώς οι μεγάλες μονάδες παραγωγής στην Πελοπόννησο (όπως η Μεγαλόπολη V), δεν μπορούν να συνεισφέρουν στην κάλυψη της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια συνολικά στη χώρα, αφού δεν υπάρχει επαρκής χώρος στο Σύστημα να μεταφερθεί η παραγόμενη ενέργεια.