Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της κοινής πρότασης όλων των Διαχειριστών Συστήματος Μεταφοράς (ΔΣΜ) επί των μεθοδολογιών για την τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας

Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της κοινής πρότασης όλων των Διαχειριστών Συστήματος Μεταφοράς (ΔΣΜ) επί των μεθοδολογιών για την τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας
Τετάρτη, 27/03/2019 - 12:49

Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της κοινής πρότασης όλων των Διαχειριστών Συστήματος Μεταφοράς (ΔΣΜ) επί των μεθοδολογιών για την τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού αποκλίσεων σύμφωνα με το άρθρο 30 παράγραφοι 1 και 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας

Στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Target model), εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) υπ’ αριθ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003.

Στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/ 2009, ο Κανονισμός σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για την Εξισορρόπηση της Ηλεκτρικής Ενέργειας (Guidelineon Electricity Balancing -EBGL) (εφεξής ο «Κανονισμός»), εγκρίθηκε από τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 16 Μαρτίου 2017 και τέθηκε σε ισχύ στις 18 Δεκεμβρίου του 2017.

Σύμφωνα με τον Κανονισμό:

«Η μέθοδος τιμολόγησης των τυποποιημένων προϊόντων ενέργειας εξισορρόπησης θα πρέπει να παρέχει θετικά κίνητρα στους συμμετέχοντες στην αγορά για τη διατήρηση και/ή τη συμβολή στην αποκατάσταση της ισορροπίας του συστήματος της οικείας περιοχής τιμής ανισορροπίας, να μειώνει τις ανισορροπίες του συστήματος και τις δαπάνες για την κοινωνία. Αυτή η προσέγγιση τιμολόγησης θα πρέπει να επιδιώκει την οικονομικά αποδοτική χρήση της απόκρισης ζήτησης και άλλων πόρων εξισορρόπησης εντός των ορίων επιχειρησιακής ασφάλειας. Η μέθοδος τιμολόγησης που χρησιμοποιείται στην προμήθεια δυναμικότητας εξισορρόπησης θα πρέπει να επιδιώκει την οικονομικά αποδοτική χρήση της απόκρισης ζήτησης και άλλων πόρων εξισορρόπησης εντός των ορίων επιχειρησιακής ασφάλειας.»

Κατά τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό, οι ΔΣΜ καταρτίζουν τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις μεθοδολογίες που απαιτούνται από τον Κανονισμό και υποβάλλουν τις σχετικές προτάσεις προς έγκριση στις αρμόδιες Ρυθμιστικές Αρχές εντός των προθεσμιών που προβλέπονται στον Κανονισμό.

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 30 του Κανονισμού:

«1. Εντός ενός έτους από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ καταρτίζουν πρόταση μεθοδολογίας για τον καθορισμό τιμών ενέργειας εξισορρόπησης που προκύπτει από την ενεργοποίηση προσφορών ενέργειας εξισορρόπησης για τη διαδικασία αποκατάστασης συχνότητας σύμφωνα με τα άρθρα 143 και 147 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485, και από τη διαδικασία αντικατάστασης εφεδρείας σύμφωνα με τα άρθρα 144 και 148 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485. Η μεθοδολογία αυτή:

α) βασίζεται σε οριακή τιμολόγηση (πληρωμή με ενιαία τιμή εκκαθάρισης) ·

β) καθορίζει με ποιον τρόπο η ενεργοποίηση προσφορών ενέργειας εξισορρόπησης που ενεργοποιούνται για σκοπούς εκτός της εξισορρόπησης επηρεάζει την τιμή της ενέργειας εξισορρόπησης, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι τουλάχιστον οι προσφορές ενέργειας εξισορρόπησης που ενεργοποιούνται για τη διαχείριση εσωτερικής συμφόρησης δεν καθορίζουν την οριακή τιμή της ενέργειας εξισορρόπησης ·

γ) καθορίζει τουλάχιστον μία τιμή ενέργειας εξισορρόπησης, για κάθε περίοδο εκκαθάρισης ανισορροπιών ·

δ) δίνει τα σωστά σήματα σε σχέση με τις τιμές και παρέχει κίνητρα στους συμμετέχοντες στην αγορά ·

ε) λαμβάνει υπόψη τη μέθοδο τιμολόγησης στα χρονικά πλαίσια της αγοράς επόμενης ημέρας και της ενδοημερήσιας αγοράς.

2. Σε περίπτωση που οι ΔΣΜ διαπιστώνουν ότι είναι αναγκαία τεχνικά όρια τιμών για την αποδοτική λειτουργία της αγοράς, μπορούν να καταρτίσουν από κοινού, ως μέρος της πρότασης δυνάμει της παραγράφου 1, πρόταση για την εναρμόνιση των μέγιστων και ελάχιστων τιμών ενέργειας εξισορρόπησης, συμπεριλαμβανομένων των τιμών υποβολής προσφορών και εκκαθάρισης, οι οποίες θα πρέπει να εφαρμόζονται σε όλες τις περιοχές προγραμματισμού. Σε αυτήν την περίπτωση, για τις εναρμονισμένες μέγιστες και ελάχιστες τιμές ενέργειας εξισορρόπησης λαμβάνεται υπόψη και η μέγιστη και η ελάχιστη τιμή εκκαθάρισης για τα χρονικά πλαίσια αγοράς επόμενης ημέρας ή ενδοημερήσιας αγοράς σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) 2015/1222.

3. Με την πρόταση δυνάμει της παραγράφου 1 καθορίζεται επίσης μεθοδολογία τιμολόγησης της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή για την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών. Αυτή η μεθοδολογία είναι σύμφωνη με τις απαιτήσεις που θεσπίζει ο κανονισμός (ΕΕ) 2015/1222 και:

α) αποτυπώνει τη συμφόρηση της αγοράς ·

β) βασίζεται στις τιμές για ενέργεια εξισορρόπησης από ενεργοποιημένες προσφορές ενέργειας εξισορρόπησης, οι οποίες καθορίζονται σύμφωνα είτε με τη μέθοδο τιμολόγησης δυνάμει της παραγράφου 1 στοιχείο α) είτε, κατά περίπτωση, με τη μέθοδος τιμολόγησης δυνάμει της παραγράφου 5 ·

γ) δεν επιβάλλει τυχόν πρόσθετες επιβαρύνσεις για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή για την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών, εκτός από μια επιβάρυνση για την αντιστάθμιση απωλειών, εάν η επιβάρυνση αυτή λαμβάνεται επίσης υπόψη σε άλλα χρονικά πλαίσια.

4. Η εναρμονισμένη μέθοδος τιμολόγησης της παραγράφου 1 εφαρμόζεται στην ενέργεια εξισορρόπησης από όλα τα τυποποιημένα και τα ιδιότυπα προϊόντα σύμφωνα με το άρθρο 26 παράγραφος 3 στοιχείο α). Για τα ιδιότυπα προϊόντα σύμφωνα με το άρθρο 26 παράγραφος 3 στοιχείο β), ο σχετικός ΔΣΜ μπορεί να προτείνει διαφορετική μέθοδο τιμολόγησης στην πρόταση για τα ιδιότυπα προϊόντα σύμφωνα με το άρθρο 26.

5. Σε περίπτωση που όλοι οι ΔΣΜ διαπιστώνουν ανεπάρκειες στην εφαρμογή της προτεινόμενης μεθοδολογίας δυνάμει της παραγράφου 1 στοιχείο α), μπορούν να ζητήσουν τροποποίηση και να προτείνουν εναλλακτική μέθοδο τιμολόγησης αντί της μεθόδου τιμολόγησης που προβλέπεται στην παράγραφο 1 στοιχείο α). Στην περίπτωση αυτή, όλοι οι ΔΣΜ διενεργούν λεπτομερή ανάλυση που να αποδεικνύει ότι η εναλλακτική μέθοδος τιμολόγησης είναι πιο αποδοτική.»

Σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κανονισμού:

«1. Κάθε οικεία ρυθμιστική αρχή εγκρίνει, σύμφωνα με το άρθρο 37 της οδηγίας 2009/72/ΕΚ, τους όρους και τις προϋποθέσεις ή τις μεθοδολογίες που έχουν καταρτίσει οι ΔΣΜ σύμφωνα με τις παραγράφους 2, 3 και 4.

2. Οι προτάσεις για τους ακόλουθους όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες υπόκεινται στην έγκριση όλων των ρυθμιστικών αρχών:

[…]

στ) τις μεθοδολογίες τιμολόγησης της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών σύμφωνα με το άρθρο 30 παράγραφοι 1 και 3 ·

[…].»

Όσον αφορά τη διαδικασία έγκρισης, από τις Ρυθμιστικές αρχές, των προτάσεων που υποβάλλονται από τους ΔΣΜ στα πλαίσια του Κανονισμού, σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 6 του Κανονισμού:

«6. Όταν για την έγκριση όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών απαιτείται απόφαση από περισσότερες της μίας ρυθμιστικές αρχές, οι οικείες ρυθμιστικές αρχές διαβουλεύονται και συνεργάζονται στενά και συντονίζονται μεταξύ τους, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας. Όταν ο Οργανισμός εκδίδει γνώμη, οι οικείες ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν υπόψη την εν λόγω γνώμη. Οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3, εντός έξι μηνών από την παραλαβή των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών από την οικεία ρυθμιστική αρχή ή, κατά περίπτωση, από την τελευταία εμπλεκόμενη οικεία ρυθμιστική αρχή.»

Συνεπεία των ανωτέρω και σύμφωνα με την εξουσιοδότηση που παρέχει το άρθρο 29, παρ. 1 του Ν. 4001/2011(ΦΕΚ Α’ 179), ως ισχύει, το οποίο προβλέπει:

«Η ΡΑΕ προβαίνει σε δημόσια διαβούλευση στις περιπτώσεις που προβλέπονται ρητά με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, οποτεδήποτε το κρίνει αυτό αναγκαίο και, σε κάθε περίπτωση, πριν από τη λήψη αποφάσεων και ρυθμιστικών μέτρων που δύναται να έχουν σημαντικές συνέπειες στη σχετική αγορά ενέργειας, δίδοντας στα ενδιαφερόμενα μέρη τη δυνατότητα να διατυπώσουν τη γνώμη τους και να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους ως προς τα προτεινόμενα μέτρα. Η δημόσια διαβούλευση διεξάγεται για εύλογο χρονικό διάστημα και τα αποτελέσματά της, καθώς και τα συμπεράσματα της ΡΑΕ από αυτήν, αναρτώνται στην επίσημη ιστοσελίδα της»,

υποβάλλεται προς Δημόσια Διαβούλευση η τελική πρόταση όλων των ΔΣΜ επί των μεθοδολογιών για την τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού αποκλίσεων σύμφωνα με το άρθρο 30 παράγραφοι 1 και 3 του Κανονισμού, όπως αναπτύχθηκε από κοινού από όλους τους ΔΣΜ, καθώς και η επίσημη μετάφρασή της στην ελληνική γλώσσα, όπως υποβλήθηκαν στη ΡΑΕ δυνάμει των υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-251592/18.12.2018 και Ι-255214/21.02.2019 εγγράφων της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., αντίστοιχα.

Προς ενημέρωση των ενδιαφερομένων έχει ήδη πραγματοποιηθεί από τη ΡΑΕ μία διαβούλευση στις 28.09.2018σχετικά με τις μεθοδολογίες τιμολόγησης της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών και την αρχική πρόταση όλων των ΔΣΜ επί αυτού.

Λήξη της παρούσας Δημόσιας Διαβούλευσης: Τρίτη 30 Απριλίου 2019.

Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ με ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ή εγγράφως. Μετά τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών και παρεμβάσεών τους, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών του.

Συνημμένα αρχεία

ALL TSOs proposal_Pricing_proposal
  1. ALL TSOs proposal_Pricing_proposal (μέγεθος: 389,216 kb)
ALL TSOs proposal_Pricing_proposal_gr