""Στον αέρα" ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης και σχέδιο ανάκτησης των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας"
Τετάρτη, 01/11/2017 - 16:06
Βέβαιες πρέπει να θεωρούνται οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση της λεγόμενης Μικρής Διασύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο μετά τις έντονες αντιδράσεις και τις προσφυγές των κατοίκων της Χερσονήσου Μαλέα τόσο στο Συμβούλιο Επικρατείας όσο και στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Την ίδια ώρα, άγνωστη παραμένει η τύχη της «Μεγάλης» Διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, η οποία σύμφωνα με όσα έχει δεσμευθεί ο ΑΔΜΗΕ αλλά και έχει δηλώσει δημόσια ο αρμόδιος υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Σταθάκης θα προωθηθεί παράλληλα με τη Μικρή Διασύνδεση και με στόχο να λειτουργήσει το 2022. Πάντως μέχρι στιγμής δεν έχει καταγραφεί καμία ουσιαστική κίνηση για την προώθηση του έργου, ενώ το περιβάλλον για τη Μικρή Διασύνδεση γίνεται όλο και περισσότερο επισφαλές. Οι κάτοικοι της Χερσονήσου Μαλέα που έχουν προσφύγει ήδη στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά του σχεδιασμού του έργου, προετοιμάζουν προσφυγή και στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα, προκειμένου η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Πελοποννήσου να απενταχθεί από το «πακέτο Γιούνκερ», εάν το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ο ΑΔΜΗΕ επιμείνουν στη συγκεκριμένη όδευση και δεν επιλέξουν την παράκαμψη της χερσονήσου του Μαλέα, όπως έχουν ζητήσει μέσω και της συλλογής υπογραφών χιλιάδες πολιτών αλλά και τοπικοί σύλλογοι και φορείς. Πρέπει να σημειωθεί ότι το έργο έχει λάβει από τα τέλη Σεπτεμβρίου έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων από το ΥΠΕΝ, αλλά οι κάτοικοι στη χερσόνησο του Μαλέα όπου προβλέπεται να καταλήγει το καλώδιο συνεχίζουν να αντιδρούν και ζητούν αλλαγές στο σχεδιασμό. Επιπτώσεις στην ανάκτηση των ΥΚΩ Από την πλευρά του, ο ΑΔΜΗΕ εκτιμά ότι μια τέτοια κίνηση θα επέφερε καθυστέρηση τουλάχιστον δύο ετών στο έργο, με ιδιαίτερα αρνητικά αποτελέσματα για τον εφοδιασμό της Κρήτης. Όμως οι επιπτώσεις της όποιας καθυστέρησης δεν θα αφορά μόνο τον εφοδιασμό της Κρήτης αλλά θα λειτουργήσει ως βόμβα στα θεμέλια του σχεδιασμού που έχει κάνει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για οπισθοβαρή ανάκτηση των παλαιών ΥΚΩ. Η ΡΑΕ προκειμένου να διαμοιράσει το επιπλέον κόστος που θα κληθούν να καταβάλλουν όλοι οι καταναλωτές για τα παλαιά ΥΚΩ ύψους 360 εκατ ευρώ προβλέπει ότι οι ανακτήσεις θα είναι αυξημένες μετά το 2020 οπότε και προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί οι διασυνδέσεις της Κρήτης και των Κυκλάδων, μειώνοντας έτσι το κόστος των ΥΚΩ κατά περίπου 400 εκατ. ευρώ. Αυτοί οι υπολογισμοί της ΡΑΕ οδηγούν σε ανάκτηση των 360 εκατ. ευρώ των παλαιών ΥΚΩ με μηδενικό ή ελάχιστο κόστος για τους τελικούς καταναλωτές ρεύματος, αλλά πλέον είναι εμφανής ο κίνδυνος τα σχέδια αυτά να δυναμιτιστούν εξαιτίας της αντίδρασης των κατοίκων. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο ΑΔΜΗΕ για να αμβλύνει τις αντιδράσεις δρομολογεί την υπογειοποίηση ενός ακόμη τμήματος καλωδίου στην Πελοπόννησο και προγραμματίζει συμπληρωματικά έργα. Ωστόσο οι παρεμβάσεις αυτές δεν φαίνεται να είναι επαρκείς με δεδομένο ότι επί του παρόντος παραμένει στα συρτάρια και το έργο του Μεγάλου Καλωδίου Αττική – Κρήτη. Όσο δε για τα επιχειρήματα περί της επιβολής αυστηρότερων ορίων εκπομπών για τις συμβατικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από το 2020, γεγονός που σημαίνει ότι οι μονάδες της Κρήτης θα πρέπει να περιορίσουν τη λειτουργία τους με κινδύνους για την ομαλή τροφοδοσία του νησιού, φαίνεται ότι μάλλον ρίχνουν λάδι στη φωτιά των αντιδράσεων στην Πελοπόννησο όπου οι τοπικοί φορείς δηλώνουν ότι δεν είναι διατεθειμένοι να υποστούν το περιβαλλοντικό κόστος για την οικονομική ανάπτυξη και τον τουρισμό της Κρήτης. Πηγή