Το πόσο δύσκολο είναι να υπάρξει μια ικανοποιητική λύση για το ενεργειακό στην επόμενη Σ Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ, 20 και 21 Οκτωβρίου, φαίνεται και από –ουκ ολίγα- δημοσιεύματα του γερμανικού κυρίως (αλλά όχι μόνο) Τύπου.
Η στήλη στέκεται σε ορισμένα μόνο από αυτά, όπως τα αλιεύσαμε από πρακτορεία:
Frankfurter AllgemeineZeitung: «Πρέπει η Ε.Ε. να ενισχύσει την εμπλοκή της;»
Η ανταπόκριση του Thomas Gutschker από την Πράγα αναφέρεται στις διαβουλεύσεις στο πλαίσιο της Άτυπης Συνόδου Κορυφής της Ε.Ε. στην Πράγα, όπου η παροχή οπλικού υλικού στην Ουκρανία βρέθηκε για μία ακόμη φορά στο επίκεντρο, με την Πρόεδρο του Ευρωκοινοβουλίου, Roberta Metsola, να ζητά την προμήθεια τεθωρακισμένων Leopard 2 στην Ουκρανία. Ο Καγκελάριος OlafScholz, πάντως, επανέλαβε την πάγια θέση του ότι δεν θα υπάρξει μονομερής ενέργεια από την πλευρά της Γερμανίας.
Σε ό,τι αφορά την ενεργειακή κρίση, στο στόχαστρο βρέθηκε και πάλι η δέσμη μέτρων ύψους 200 δισ. ευρώ για την ελάφρυνση πολιτών και επιχειρήσεων, που αποφάσισε η γερμανική κυβέρνηση, με τον Πολωνό Πρωθυπουργό, Mateusz Morawiecki, να υπογραμμίζει ότι η ενεργειακή πολιτική της Ε.Ε. δεν πρέπει να εφαρμόζεται καθ’ υπαγόρευση της Γερμανίας, παραπέμποντας με αυτόν τον τρόπο στην άρνηση του Βερολίνου να συναινέσει στην επιβολή ανώτατου ορίου τιμών στο φυσικό αέριο. Κάλεσε δε τη Γερμανία να επιδείξει αλληλεγγύη με τις άλλες χώρες της Ε.Ε., ενώ η ανταπόκριση επισημαίνει ότι το Βερολίνο έχει συνηθίσει να δέχεται κριτική από τη Βαρσοβία, αυτή τη φορά όμως εξέφρασαν την οργή τους και άλλες χώρες που παραδοσιακά βρίσκονται στην ίδια γραμμή με τη Γερμανία σε ό,τι αφορά τη δημοσιονομική πολιτική. Η Εσθονή Πρωθυπουργός, Kaja Kallas, μάλιστα, άσκησε στις δηλώσεις της εμμέσως κριτική στη Γερμανία για το ότι, χάρη στην οικονομική της δυνατότητα, προμηθεύεται φυσικό αέριο για να γεμίσει τις αποθήκες της χωρίς να υπολογίζει ότι με την πολιτική της ωθεί τις τιμές προς τα πάνω. Εντύπωση προκάλεσε, σύμφωνα με τον ανταποκριτή, ότι και η Πρόεδρος της Κομισιόν, Ursulavonder Leyen, πήρε αποστάσεις από το Βερολίνο, καθώς τόνισε ότι είναι σημαντικό όλες οι επιχειρήσεις να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες συμμετοχής στην εσωτερική αγορά και ότι ο ανταγωνισμός πρέπει να υπάρχει μόνο με βάση την ποιότητα και όχι τις επιδοτήσεις.
Λόγος γίνεται στην ανταπόκριση για το αίτημα ορισμένων χωρών για κοινή ανάληψη χρέους, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι υψηλές τιμές στην ενέργεια, και σχολιάζεται ότι ο Καγκελάριος Scholz προσπάθησε να ανακόψει τη δυναμική αυτής της συζήτησης, αλλά και να πείσει τους εταίρους του ότι η Γερμανία δεν είναι η μόνη χώρα που αποφάσισε πακέτο στήριξης των πολιτών, καθώς και άλλες χώρες δαπανούν πολλά δισεκατομμύρια για την ελάφρυνση των καταναλωτών, όπως η Γαλλία, όπου η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας εδώ και καιρό ρυθμίζεται από το κράτος, ενώ αντίστοιχα μέτρα λαμβάνουν επίσης η Ελλάδα και η Ολλανδία.
Στήριξη έλαβε ο Γερμανός Καγκελάριος από τον Αυστριακό και τον Ολλανδό ομόλογό του, ενώ, τέλος, σημειώνεται ότι η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις επόμενες δύο εβδομάδες θα επεξεργαστεί το σχέδιο για πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου, διάστημα κατά το οποίο και το Βερολίνο θα πρέπει να διευκρινίσει τις λεπτομέρειες του πακέτου των 200 δισ. ευρώ. Από αυτές τις δύο διαδικασίες θα εξαρτηθεί πόσο μεγάλη θα είναι η πίεση που θα ασκηθεί στον Καγκελάριο Scholz για τη συγκατάθεσή του στην κοινή ανάληψη ευρωπαϊκού χρέους.
Welt: «Ο Scholz στον άχαρο ρόλο του εγωιστή Γερμανού»
Η ανάλυση του αναπληρωτή αρχισυντάκτη της ε/φ, Robin Alexander, αναφέρει αρχικά ότι η Γαλλία μπλοκάρει τα σχέδια της Γερμανίας και της Ισπανίας για τη δημιουργία του αγωγού Midcat, κάτι που κατέστη σαφές και από τις δηλώσεις του Προέδρου Macronστην Πράγα, και σχολιάζει ότι οι ρωσο-γερμανικοί αγωγοί που κατασκευάστηκαν παρά την αντίθεση των Ευρωπαίων εταίρων, τώρα παραμένουν ανενεργοί στον βυθό της Βαλτικής Θάλασσας, ενώ και για τα νέα σχέδια της Γερμανίας για τη δημιουργία κι άλλων αγωγών αερίου και υδρογόνου εκφράζονται επιφυλάξεις.
Επιπλέον, και η πολιτική της γερμανικής κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης δέχεται κριτική, καθώς εδώ και μήνες το Βερολίνο «αδειάζει» την αγορά φυσικού αερίου για να γεμίσει τις γερμανικές δεξαμενές, ωθώντας έτσι στα ύψη τις τιμές, και παράλληλα εμποδίζει την εφαρμογή ευρωπαϊκού πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου με το επιχείρημα ότι τα πλοία που μεταφέρουν LNGθα παρακάμπτουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια και θα κατευθύνονται στην Ασία.
Κριτική δέχεται το Βερολίνο και για το πακέτο ελάφρυνσης ύψους 200 δισ. ευρώ, που κάνει τον Καγκελάριο Scholzνα φαίνεται ως ο εγωιστής Γερμανός στα μάτια των Ευρωπαίων εταίρων του, σημειώνει ο δημοσιογράφος και προσθέτει ότι στην Ευρώπη ήταν μεγάλες οι προσδοκίες από την ανάληψη της Καγκελαρίας από τον Olaf Scholz, καθώς ως Υπουργός Οικονομικών στην προηγούμενη κυβέρνηση, ήταν ο αρχιτέκτων του ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης για την αντιμετώπιση της πανδημίας, μέσω του οποίου οι Βρυξέλλες για πρώτη φορά προχώρησαν σε άντληση κεφαλαίων από τις αγορές, τα οποία δόθηκαν στην Ιταλία και την Ελλάδα, αλλά πρέπει να αποπληρωθούν, μεταξύ άλλων, από τον Ολλανδό και Γερμανό φορολογούμενο. Τώρα ο Γερμανός Καγκελάριος δεν θέλει να συμβεί το ίδιο, δηλαδή να υπάρξει και πάλι μεταφορά κεφαλαίων στον Νότο για την αντιμετώπιση αυτή τη φορά της ενεργειακής κρίσης, και χρησιμοποιεί ως επιχείρημα το γεγονός ότι μικρό μέρος των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης έχει απορροφηθεί.
Αυτοί που ζητούν τώρα περισσότερα, απλώς θέλουν τα χρήματα των Γερμανών, είναι, κατά τον R. Alexander, το γερμανικό επιχείρημα, που δεν είναι, όπως λέει, απολύτως λάθος, αλλά θυμίζει την επιχειρηματολογία του Wolfgang Schäuble κατά την οικονομική κρίση, με τον οποίο ο Scholz δεν θέλει να συγκρίνεται.
Zeit On line: «Δεν υπάρχει για την ώρα συμφωνία για το ευρωπαϊκό πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου»
Στο ίδιο θέμα αναφέρεται και πρακτορειακό δημοσίευμα στην ιστοσελίδα της εφημερίδας, που εστιάζει στο ότι χθες δεν υπήρξε συμφωνία μεταξύ των Ευρωπαίων εταίρων για την επιβολή ανώτατου ορίου στην τιμή του φυσικού αερίου, ενώ επισημαίνει ότι ο Έλληνας Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, δήλωσε πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει καθήκον μέχρι το επόμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις Βρυξέλλες να έχει επεξεργαστεί μια συγκεκριμένη πρόταση για το θέμα. «Είναι ώρα να πάρουμε αποφάσεις», είπε ο Πρωθυπουργός, ενώ και ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Charles Michel, επίσης αναφέρθηκε στο επερχόμενο τακτικό Συμβούλιο στις 20 και 21 Οκτωβρίου.
Λόγος γίνεται για την πρόταση ορισμένων χωρών, μεταξύ των οποίων η Πολωνία, η Ιταλία και η Ελλάδα, για την εισαγωγή ενός «δυναμικού διαδρόμου τιμών» στο φυσικό αέριο, που θα αφορά όλες τις συναλλαγές στην αγορά φυσικού αερίου και δεν θα περιορίζεται σε συγκεκριμένη χρήση του αερίου ούτε στις εισαγωγές από συγκεκριμένες χώρες. Ωστόσο, εκφράζονται και επιφυλάξεις, για παράδειγμα Ολλανδία και Γερμανία διατυπώνουν την ανησυχία ότι τυχόν πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου θα δημιουργήσει προβλήματα στην προμήθεια LNG.
Η γερμανική κυβέρνηση, συνεχίζει το δημοσίευμα, αυτή τη στιγμή δεν εστιάζει σε κάποιο κοινό ευρωπαϊκό σχέδιο, αλλά σε αυτό για το οποίο συνεχώς προειδοποιεί σε ό,τι αφορά την προμήθεια οπλισμού στην Ουκρανία, δηλαδή τις μονομερείς ενέργειες: αποφάσισε λοιπόν τη λήψη μέτρων αξίας 200 δισ. ευρώ μέχρι το 2024 για τον περιορισμό των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης στη Γερμανία, κάτι που έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση πολλών ευρωπαϊκών χωρών.