Νέοι λογαριασμοί ρεύματος με επαναφορά της ρήτρας αναπροσαρμογής καθιστούν μια εικόνα περίπλοκη για τους καταναλωτές μετά από ενάμιση χρόνο στο καθεστώς ανακοίνωσης των χρεώσεων του ηλεκτρισμού μήνα με τον μήνα.
Η απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων για τους νέους κανόνες στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας δίνει κατευθυντήριες γραμμές όχι μόνο για το πώς θα είναι οι νέοι λογαριασμοί ρεύματος αλλά και τις υποχρεώσεις που έχουν οι προμηθευτές έναντι των καταναλωτών.
Μάλιστα θέτει συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο για την ενημέρωσή τους πριν τεθεί σε εφαρμογή το νέο σύστημα με λήξη χρόνου την 1η Νοεμβρίου.
Προκειμένου να είναι πιο κατανοητό στον καταναλωτή και να μπορεί εύκολα να προβαίνει σε συγκρίσεις αλλά και τη δυνατότητα αναζήτησης των χρεώσεων που αποτυπώνονται στους λογαριασμούς η ΡΑΑΕΥ αποφάσισε την κατηγοριοποίηση των λογαριασμών και την επισήμανσή τους με τρία διαφορετικά χρώματα.
Με τη απόφαση της Αρχής καθορίζονται υποχρεώσεις ενημέρωσης των καταναλωτών από τους προμηθευτές, ώστε νοικοκυριά και επιχειρήσεις να έχουν εικόνα για τις αλλαγές που θα επιφέρει στις συμβάσεις τους η επαναφορά της ρήτρας αναπροσαρμογής από την 1η Ιανουαρίου. Αναλυτικά:
Πώς και μέχρι πότε θα γίνει η ενημέρωση
Ολοι οι προμηθευτές είναι υποχρεωμένοι να παρέχουν πλήρη και σαφή ενημέρωση επί των τροποποιημένων όρων της σύμβασης προμήθειας έως και την 1η Νοεμβρίου. Φέρουν δε το βάρος απόδειξης της εμπρόθεσμης εκπλήρωσης της υποχρέωσης αυτής, η οποία θα γίνει είτε με ηλεκτρονικό είτε με έγχαρτο τρόπο, ανάλογα με την επικοινωνία που έχει επιλέξει ο καταναλωτής να έχει με τον προμηθευτή. Έτσι, στην περίπτωση των νοικοκυριών που έχουν διαλέξει τον ηλεκτρονικό λογαριασμό, η ενημέρωση θα μπορεί να γίνει μέσω ηλεκτρονικής επιστολής. Αν πάλι ο καταναλωτής λαμβάνει έγχαρτο λογαριασμό, τότε θα πρέπει να του γνωστοποιηθούν οι τροποποιήσεις με έντυπη επιστολή. Μάλιστα, όπως επισημαίνει η Αρχή, η επιστολή μπορεί να συμπεριλαμβάνεται στον ίδιο φάκελο με τον λογαριασμό κατανάλωσης, σε διακριτό έντυπο.
Πότε οι προμηθευτές δεν ενημερώνουν
Οι προμηθευτές δεν χρειάζεται να ενημερώσουν τους καταναλωτές στην περίπτωση που αναβιώσουν όλοι οι όροι των συμβάσεων προμήθειας, η εφαρμογή των οποίων είχε ανασταλεί κατά τη διάρκεια ισχύος των έκτακτων μέτρων, καθώς αυτοί θα τιμολογούνται με βάση τις διατάξεις των υπογεγραμμένων συμβάσεων προμήθειας. Αυτό ισχύει στην περίπτωση που δεν υπάρξει καμία απολύτως τροποποίηση των όρων.
Προγνωστοποίηση για οποιαδήποτε τροποποίηση
Η υποχρέωση προγνωστοποίησης αφορά τις εταιρείες με κυμαινόμενα προϊόντα, οι οποίες θα επιλέξουν να μην αναβιώσουν απλώς τους όρους που είχαν απενεργοποιηθεί από τον Αύγουστο του 2022 (με την έναρξη εφαρμογής των παρεμβάσεων στη λιανική ρεύματος), όπως τον μαθηματικό τύπο της ρήτρας. Έτσι, στην περίπτωση που προχωρήσουν σε οποιαδήποτε αλλαγή (είτε στους τιμολογιακούς, είτε στους συμβατικούς όρους του προϊόντος) θα πρέπει να ενημερώσουν για τις τροποποιήσεις τους πελάτες τους με τους οποίους έχουν συνάψει αντίστοιχη σύμβαση.
Η συναίνεση και το περιθώριο εναντίωσης των καταναλωτών
Με βάση την απόφαση ορίζονται επίσης οι υποχρεώσεις των παρόχων απέναντι σε δύο κατηγορίες πελατών τους.
Πρόκειται για αυτούς στους οποίους έχει λήξει η σύμβαση και δεν έχουν υπογράψει νέα και για εκείνους στους οποίους θα διακοπεί το προϊόν από την 1η Ιανουαρίου 2024.
Σε αυτές τις δύο κατηγορίες ο προμηθευτής υποχρεούται να γνωστοποιήσει μέχρι την 1η Νοεμβρίου του 2023 στον πελάτη του, το προϊόν προμήθειας στο οποίο τον κατατάσσει. Και επίσης οι πάροχοι οφείλουν να αποστείλουν τους νέους όρους σύμβασης.
Αν οι πελάτες τους δεν εναντιωθούν εντός 30 ημερών από τη λήψη της γνωστοποίησης τότε θεωρείται πως συναινούν στις νέες συμβάσεις προμήθειας ρεύματος. Ο καταναλωτής που δεν συναινεί στους νέους συμβατικούς – τιμολογιακούς όρους, προβαίνει σε ελεύθερη επιλογή προμηθευτή ή/και προϊόντος προμήθειας, συνάπτοντας σχετική σύμβαση. Σε περίπτωση που δεν συναφθεί σύμβαση μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023, ο καταναλωτής μεταπίπτει σε καθεστώς καθολικής υπηρεσίας.
Τα τιμολόγια ανά χρώμα
Μπλε χρώμα: Πρόκειται για τα σταθερά τιμολόγια καθ΄όλη τη διάρκεια ισχύος της σύμβασης με τους καταναλωτές. Η τιμή προμήθειας (€/KWh) για όλη την περίοδο ισχύος της Σύμβασης Προμήθειας. Οποιοδήποτε προϊόν εμπίπτει στην εν λόγω κατηγορία οφείλει εφεξής να φέρει μπλε σήμανση. Η τιμή των εν λόγω προϊόντων ανακοινώνεται στην ιστοσελίδα του Προμηθευτή και κοινοποιείται στη ΡΑΑΕΥ την πρώτη μέρα του μήνα εφαρμογής της.
Πράσινο χρώμα: Σε αυτήν την κατηγορία εντάσσονται τα κυμαινόμενα τιμολόγια στα οποία περιλαμβάνονται οι εξής κατηγορίες:
Στα κυμαινόμενα τιμολόγια με ανακοίνωση τιμής ex-ante. Πρόκειται για τιμολόγια με κυμαινόμενη χρέωση (€/KWh), η οποία είτε προκύπτει από υπολογιστικό τύπο ο οποίος συνδέεται με δείκτες της χονδρεμπορικής αγοράς οι οποίοι εκκαθαρίζονται πριν την έναρξη του μήνα κατανάλωσης, είτε προκύπτει από συνδυασμό σταθερής χρέωσης προμήθειας και μηχανισμού διακύμανσης ο οποίος εκκαθαρίζεται πριν την έναρξη του μήνα κατανάλωσης. Η τιμή ανακοινώνεται στην ιστοσελίδα του Προμηθευτή και κοινοποιείται στη ΡΑΑΕΥ την πρώτη μέρα του μήνα εφαρμογής της.
Κυμαινόμενα τιμολόγια με ανακοίνωση τιμής ex post. Πρόκειται για τιμολόγια με κυμαινόμενη χρέωση (€/KWh), η οποία όπως και στην προηγούμενη περίπτωση προκύπτει από υπολογιστικό τύπο ο οποίος συνδέεται με δείκτες της χονδρεμπορικής αγοράς είτε από συνδυασμό σταθερής χρέωσης προμήθειας και μηχανισμού διακύμανσης ο οποίος εκκαθαρίζεται το αργότερο δύο μήνες μετά τον μήνα κατανάλωσης. Η τιμή ανακοινώνεται στην ιστοσελίδα του προμηθευτή την πρώτη μέρα του τρίτου μήνα μετά τον μήνα εφαρμογής της.
Πορτοκαλί χρώμα: Πρόκειται για Προϊόντα τα οποία παρέχουν κυμαινόμενη Χρέωση Προμήθειας, η οποία αντικατοπτρίζει τη διακύμανση της τιμής στις αγορές άμεσης παράδοσης, συμπεριλαμβανομένων των αγορών επόμενης ημέρας και των ενδοημερήσιων αγορών, και προσφέρονται σε καταναλωτές που έχουν εγκατεστημένο ευφυή μετρητή. Οποιοδήποτε προϊόν εμπίπτει στην εν λόγω κατηγορία οφείλει εφεξής να φέρει πορτοκαλί σήμανση.
Τα χρώματα, οι σημάνσεις διαφάνειας όπως λέγονται, θα πρέπει να αποτυπώνονται σαφώς σε όλα τα τυποποιημένα έντυπα του Προμηθευτή, στην ιστοσελίδα του καθώς και τις προωθητικές ενέργειες.