Οι αλλαγές στον Κώδικα, που συζητούνται από το 2020 όταν με απόφαση του ΣτΕ μπήκε φρένο στους περιορισμούς στην αλλαγή προμηθευτή για τους πελάτες, που δεν είχαν εξοφλήσει ή διακανονίσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους, όπως επισημαίνουν κύκλοι στην αγορά προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, δεν θα λύσουν το πρόβλημα. Όταν μάλιστα υπολογίζεται ότι το 2023 οι ληξιπρόθεσμοι λογαριασμοί που άφησαν πίσω, στην προηγούμενη ή τις προηγούμενες εταιρείες προμήθειας, οι κακοπληρωτές ξεπέρασαν τα 500 εκατ. ευρώ.Τονίζουν δε ότι οι αλλαγές, που αποτελούν άλλωστε συνέχεια των μέτρων, που παρουσίασε το περασμένο φθινόπωρο ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης, δεν θα λειτουργήσουν προς όφελος της αγοράς και των καταναλωτών αφού το χρηματοοικονομικό αλλά και το διοικητικό κόστος που προκαλούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές παραμένει και διαχέεται στους συνεπείς καταναλωτές και τους οποίους επιβαρύνει.
Σημειώνεται ότι με βάση τις αλλαγή του άρθρου 42 του Κώδικα δεν επιτρέπεται αλλαγή προμηθευτή όταν έχει υποβληθεί εντολή απενεργοποίησης ή είναι ενεργή εντολή επισήμανσης του πελάτη ως υπερήμερου στο σύστημα του ΔΕΔΔΗΕ, ή του αρμόδιου διαχειριστή για την περίπτωση του φυσικού αερίου, από τρεις διαφορετικούς προμηθευτές για τους οικιακούς καταναλωτές και από δυο προμηθευτές για μη οικιακούς καταναλωτές.
Οι προμηθευτές εκτιμούν ότι ούτε αυτή τη φορά αντιμετωπίστηκε στρατηγικά και συνθετικά το πρόβλημα των στρατηγικών κακοπληρωτών οι οποίοι μπορούν να μετακινούνται αζημίως από προμηθευτή σε προμηθευτή αφήνοντας πίσω του απλήρωτους λογαριασμούς ή μπορεί να αλλάζουν ΑΦΜ και να μην πληρώνουν τις οφειλές τους για ρεύμα που έχουν καταναλώσει. Ενώ το πρόβλημα θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί αν προχώρουσε η πρόταση περί συσχετισμού των δεδομένων της ΑΑΔΕ με τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ.
Αναφορικά με την εντολή επισήμανσης των πελατών με ληξιπρόθεσμες οφειλές, μέτρο που το υπουργείο Περιβάλλοντος θεωρεί ότι θα βάλει φρένο στον ενεργειακό τουρισμό, αφορά οφειλές που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες από την 1.1.2020.
Η Εντολή Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου μπορεί να υποβληθεί από τρεις προμηθευτές για τους οικιακούς και από δυο προμηθευτές για τους μη οικιακούς.
Επίσης αν κατά την πρώτη εφαρμογή υπάρξουν ενεργές Εντολές Επισήμανσης για Πελάτη ως υπερήμερου από τρεις προμηθευτές για τους οικιακούς και από δυο προμηθευτές για τους μη οικιακούς καταναλωτές περιορίζεται αυτομάτως το δικαίωμα αλλαγής προμηθευτή του πελάτη.
Οσον αφορά την επισήμανση των καταναλωτών, κοινώς το «κοκκίνισμα» των πελατών που αφήνουν ληξιπρόθεσμες οφειλές θεωρούν ότι δεν θα λειτουργήσει σημειώνοντας ότι ο προμηθευτής που δεν έχει εισπράξει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές δεν έχει κανένα συμφέρον να ενημερώσει τον ΔΕΔΔΗΕ αφού δεν πρόκειται για εργαλείο είσπραξης αλλά για εργαλείο ενημέρωσης του ανταγωνιστή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι προβλέπεται επίσης η παροχή συγκατάθεσης του πελάτη για την παροχή πληροφοριών προς τον νέο προμηθευτή σχετικά με την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών ή/και τυχόν εντολών επισήμανσης ως η και εντολής απενεργοποίησης μετρητή στο της επεξεργασίας αίτησης του πελάτη για αλλαγή προμηθευτή.