Η εταιρεία χαρακτηρίζει την πρόταση της ΡΑΑΕΥ αναφορικά με τις διαδικασίες αλλαγής προμηθευτή και διαχείρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών ανεφάρμοστη και στη σχετική επιστολή της που απέστειλε στη Ρυθμιστική Αρχή ζητά είτε να απορριφθεί είτε να αναδιαμορφωθεί ριζικά. Ζητά δια ζώσης συνάντηση για μια εφαρμόσιμη πρόταση, η οποία όπως επισημαίνει δεν θα προκαλεί εμπόδια στο δικαίωμα του καταναλωτή να επιλέξει προμηθευτή αλλά ταυτόχρονα θα αποτρέπει συμπεριφορές στρατηγικού κακοπληρωτή.
Σύμφωνα με την Ήρων τμήματα της πρότασης που αφορά την αλλαγή προμηθευτή και την εξόφλησης λογαριασμών και παρουσιάζει ζητήματα εφαρμογής και νομιμότητας που το καθιστούν πρακτικά ανεφάρμοστη.
Πιο συγκεκριμένα η πρόταση απαγορεύει την αλλαγή προμηθευτή σε περίπτωση που έχει υποβληθεί και είναι ενεργή Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου από τρεις διαφορετικούς Προμηθευτές για τους Οικιακούς ή από δύο διαφορετικούς Προμηθευτές για τους μη Οικιακούς Πελάτες αρχής γενομένης από την 1η Ιανουαρίου 2020. Μάλιστα ο αναδρομικός χαρακτήρας της ρύθμισης μπορεί να προκαλέσει τον «εγκλωβισμό» του καταναλωτή στον τρέχοντα προμηθευτή.
Σε ότι αφορά τις ληξιπρόθεσμες οφειλές η Ήρων θεωρεί πως δεν επιτυγχάνεται ανάσχεση της διόγκωσης τους, καθώς θεσπίζεται υποχρέωση πρότασης διακανονισμού τουλάχιστον έξι δόσεων από τον πρώτο κιόλας ληξιπρόθεσμο λογαριασμό καθιστώντας τη διαχείριση της ληξιπρόθεσμης οφειλής πιο δύσκολη.
Εξάλλου, όπως αναφέρει, η πρόταση επιμηκύνει την διαδικασία υποβολής εντολής απενεργοποίησης και νομιμοποιεί την αποπληρωμή ενός από τους δυο ή τους τρεις προμηθευτές που έχουν υποβάλει Εντολή Επισήμανσης.
Τέλος η εταιρεία σημειώνει ότι η πρόταση εμφανίζει ελλείψεις και αδυναμίες που εμποδίζουν την ορθή, αποτελεσματική εφαρμογή της, καθώς:
- δεν περιλαμβάνει το δικαίωμα του προμηθευτή να υποβάλει παύση εκπροσώπησης,
- δεν προβλέπει τί ισχύει σε περίπτωση που κάποιος καταναλωτής δεν τηρεί συστηματικά το διακανονισμό,
- οδηγεί σε προτάσεις διακανονισμού που όχι μόνο δεν διευκολύνουν την ανάσχεση της διόγκωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών αλλά και που δεν τηρούν την αρχή της αναλογικότητας.
Έναντι όλων αυτών η Ήρων, σε σχέση με την αλλαγή προμηθευτή, προτείνει να είναι ελεύθερη χωρίς περιορισμούς και ανεξαρτήτως της ύπαρξης ληξιπρόθεσμων οφειλών. Ωστόσο όπως τονίζει το δικαίωμα αλλαγής προμηθευτή δεν αναιρεί υπό καμία έννοια την υποχρέωση ολοσχερούς εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του.
Για την ανάσχεση της διόγκωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, προτείνει να υπάρξει μεταβατικό διάστημα κατά το οποίο ο παλαιός Προμηθευτής θα διατηρεί το δικαίωμα να υποβάλει εντολή απενεργοποίησης μετρητή υπό τις εξής προϋποθέσεις:
- ο πελάτης δεν θα τηρεί ή δεν θα αποδέχεται τον ευνοϊκό και τυποποιημένο διακανονισμό που θα υποχρεούται να του προσφέρει ο παλιός προμηθευτής και
- το δικαίωμα του παλαιού προμηθευτή να υποβάλει εντολή απενεργοποίησης θα ασκείται εντός ενός έτους.
Επίσης η εταιρεία υποστηρίζει την ύπαρξη τυποποιημένου διακανονισμού που θα λαμβάνει υπόψιν αντικειμενικά κριτήρια αναφορικά με το προφίλ του πελάτη. Θεωρεί ότι η εξατομικευμένη πρόταση διακανονισμού θα διευκολύνει τους Πελάτες που αντιμετωπίζουν αντικειμενική δυσκολία να εξοφλήσουν τους λογαριασμούς του και θα οδηγήσει σε δραστική μείωση των εντολών απενεργοποίησης μετρητή που υποβάλλουν οι Προμηθευτές.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι η Ήρων μιλάει για «δομική ασυμμετρία που εμφανίζει η αγορά της προμήθειας τόσο στην ηλεκτρική ενέργεια όσο και στο φυσικό αέριο με τις δεσπόζουσες επιχειρήσεις να διαμορφώνουν την εμπορική πολιτική που οι υπόλοιπες εταιρίες αναγκάζονται να ακολουθήσουν προκειμένου να μην προσφέρουν δυσμενέστερους όρους στους πελάτες τους». Αναφέρεται επίσης στην απουσία έξυπνων μετρητών που δυσχεραίνει την προσφορά εναλλακτικών προϊόντων και την δυνατότητα άμεσης υλοποίησης της εντολής απενεργοποίησης και καταλήγει: «Συνεπώς η όποια προσπάθεια διαχείρισης κινδύνου μέσω των ισχυόντων μέτρων αγοράς, καθίσταται αδύνατη».