Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης της ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας οι ενώσεις Καταναλωτών ΕΚΠΟΙΖΩ και ΠΟΜΕΚ σημειώνουν πώς η αγορά ενέργειας δεν λειτουργεί προς όφελος των καταναλωτών, εμφανίζει σοβαρές δυσλειτουργίες και στρεβλώσεις, με αυθαίρετες, αδιαφανείς και καταχρηστικές πρακτικές από μέρους των προμηθευτών ενέργειας, με αποτέλεσμα η πλειοψηφία των καταναλωτών να μην τους εμπιστεύεται και να τους προκαλεί σύγχυση. Ειδικότερα, όπως αναφέρει, διαπιστώνεται αδιαφάνεια στους συμβατικούς όρους, αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στον τρόπο διαφήμισης και στις προσφορές, πολύπλοκοι και μη κατανοητοί λογαριασμοί, με πλήθος επιπρόσθετων άσχετων χρεώσεων που επιβαρύνουν δυσανάλογα τα νοικοκυριά. Επιπρόσθετα, επισημαίνει, οι προμηθευτές ενέργειας αρνούνται να προβούν σε ρύθμιση της οφειλής των πελατών τους και συγκεκριμένα, είτε δεν δέχονται διακανονισμό, είτε τους υποχρεώνουν να προπληρώσουν το 40-60% του συνολικού ποσού, ενώ το χρονικό διάστημα των δόσεων είναι αρκετά σύντομο. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι καταναλωτές που είναι καλόπιστοι και επιθυμούν να είναι τυπικοί στις συμβατικές τους υποχρεώσεις, αλλά εκ των πραγμάτων αδυνατούν να ανταπεξέλθουν λόγω οικονομικών δυσκολιών, να συσσωρεύουν οφειλές παρά τη θέλησή τους. Αναφέρονται μάλιστα σε πρόσφατη έρευνα της ΕΚΠΟΙΖΩ, σύμφωνα με την οποία το 67,23% ενώ το 80% των νοικοκυριών έχει περιορίσει τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, το 75% τη χρήση θέρμανσης και το 50% τη χρήση ζεστού νερού για να μπορούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς ενέργειας.
Υπό αυτές τις συνθήκες, σημειώνουν οι ενώσεις καταναλωτών στην επιστολή τους προς τη ΡΑΑΕΥ, Ότι η «αποτροπή της καταχρηστικής άσκησης αλλαγής προμηθευτή από στρατηγικούς κακοπληρωτές με επακόλουθο τη συσσώρευση ανεξόφλητων οφειλών προς τους Προμηθευτές» θεωρούμε ότι δεν συνάδει:
Κατά πρώτον με την ενέργεια ως κοινωνικό αγαθό και καθολική υπηρεσία, η οποία θα πρέπει να είναι προσιτή, προσβάσιμη, καθαρή/πράσινη, ώστε ο καταναλωτής να είναι ενεργός, συμμετοχικός και να απολαμβάνει τα οφέλη της ενεργειακής μετάβασης.
Κατά δεύτερον, ο κύριος στόχος του Κράτους για την αγορά ενέργειας θα πρέπει να εστιάζεται στο να είναι ανταγωνιστική, επικεντρωμένη στον καταναλωτή, ευέλικτη και χωρίς διακρίσεις.
Κατά δε τρίτον, λόγω των σοβαρών οικονομικών ζητημάτων που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά στην Ελλάδα σε όλους τους τομείς, συχνά αδυνατούν να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις, όπως επί παραδείγματι είναι ο τομέας της ενέργειας και ως εκ τούτου, ουδόλως είναι επιλογή τους να είναι εκπρόθεσμοι στην αποπληρωμή των οφειλών τους.
Στο πλαίσιο της τροποποίησης του Κώδικα Προμήθειας για την αλλαγή προμηθευτή ζητούν μεταξύ άλλων, μεγαλύτερης διάρκειας προθεσμία για την εξόφληση των λογαριασμών ρεύματος και διακανονισμό οφειλών σε μεγαλύτερο αριθμό δόσεις από τις έξι που προβλέπει ο Κώδικας. Προτείνει επίσης η Εντολή Επισήμανσης του πελάτη ως υπερήμερου να αίρεται αυτόματα από τον αρμόδιο Διαχειριστή αντί για 60 μήνες που προτείνεται από τον Κώδικα στους 12 μήνες. Παράλληλα ζητά η μεταβατική διάταξη σχετικά με την πρώτη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 39 για την υποβολή Εντολών Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου να έχει ισχύ από την 1η.1.2023 αντί για την 1η 1. 2020.