Οι αγοραστές που πληρώνουν 60 δολάρια ή λιγότερο ανά βαρέλι ρωσικού αργού πετρελαίου θα έχουν πλήρη πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες ασφάλισης και χρηματοδότησης της ΕΕ και της G7 που σχετίζονται με τη μεταφορά ρωσικού αργού πετρελαίου σε χώρες εκτός ΕΕ.
Ωστόσο, στη φυσική αγορά πετρελαίου δεν παρατηρούνται συνήθως συναλλαγές με σταθερές τιμές αργού - το πετρέλαιο πωλείται με πριμοδότηση ή έκπτωση έναντι των προθεσμιακών τιμών των μεγάλων διεθνών δεικτών αναφοράς, όπως το Brent ή ο μέσος όρος του Ομάν/Ντουμπάι.
Έτσι, το ανώτατο όριο τιμών είναι πολύ πιο περίπλοκο από ένα απλό ανώτατο όριο 60 δολαρίων ανά βαρέλι.
Ως αποτέλεσμα, οι έμποροι φυσικών φορτίων πετρελαίου είναι μπερδεμένοι από το ανώτατο όριο τιμών για το ρωσικό αργό, αναρωτώμενοι πώς θα λειτουργούσε μια σταθερή τιμή σε μια αγορά που εμπορεύεται το πετρέλαιο σε προθεσμιακή κυμαινόμενη βάση έναντι των διεθνών δεικτών αναφοράς.
Οι έμποροι πετρελαίου, εκείνοι που είναι διατεθειμένοι να εμπορεύονται αργό σύμφωνα με το ανώτατο όριο τιμών, ανησυχούν επίσης ότι θα μπορούσαν να καταλήξουν να παραβιάζουν ακούσια το ανώτατο όριο εάν, για παράδειγμα, η τιμή της ναυαρχίδας της Ρωσίας, της ποιότητας Urals, με έκπτωση έναντι του Brent, είναι υψηλότερη από 60 δολάρια ανά βαρέλι εβδομάδες μετά την πραγματοποίηση της συναλλαγής πετρελαίου.
Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι έμποροι θα κολλήσουν με ρωσικό αργό άνω των 60 δολαρίων, το οποίο παραβιάζει το ανώτατο όριο τιμών και θα περιορίσει σημαντικά την πρόσβαση σε δεξαμενόπλοια της ΕΕ/G7 και υπηρεσίες θαλάσσιας μεταφοράς, όπως η ασφάλιση και η χρηματοδότηση, αναφέρουν έμποροι πετρελαίου στο Bloomberg. Αυτό θα μπορούσε να περιπλέξει τη φυσική διαχείριση των ρωσικών φορτίων αργού πετρελαίου και την αντιστάθμιση κινδύνου, λένε.
«Οι φυσικοί έμποροι σπάνια συναλλάσσονται σε σταθερή τιμή», δήλωσε στο Bloomberg ο Τζον Ντρίσκολ, επικεφαλής στρατηγικός αναλυτής της JTD Energy Services Pte Ltd.
«Είναι ένας πολύ πιο πολύπλοκος χώρος όπου συναλλάσσονται με τύπους και spot διαφορές σε σχέση με ένα αργό αναφοράς για τη διαπραγμάτευση πραγματικών φορτίων καθώς και για την αντιστάθμιση που ακολουθεί», δήλωσε ο Ντρίσκολ, ο οποίος έχει περισσότερα από 30 χρόνια εμπορίας πετρελαίου στη Σιγκαπούρη.
Το ανώτατο όριο των τιμών δεν έχει καθοριστεί σε πέτρα – «είναι σταθερό προς το παρόν, αλλά προσαρμόζεται με την πάροδο του χρόνου», δήλωσε η ΕΕ την περασμένη εβδομάδα.
Μια αναθεώρηση των τιμών «θα λάβει υπόψη μια ποικιλία παραγόντων, οι οποίοι μπορεί να περιλαμβάνουν την αποτελεσματικότητα του μέτρου, την εφαρμογή του, τη διεθνή συμμόρφωση και ευθυγράμμιση, τον πιθανό αντίκτυπο στα μέλη και τους εταίρους του συνασπισμού και τις εξελίξεις στην αγορά», αναφέρει η ΕΕ.
Ακόμη και εντός του ανώτατου ορίου τιμών, οι τράπεζες είναι γενικά επιφυλακτικές στην παροχή χρηματοδότησης, δήλωσαν αξιωματούχοι του κλάδου στην Global Trade Review αυτή την εβδομάδα. Οι τράπεζες ανησυχούν για τον υψηλό κίνδυνο συμμόρφωσης και φοβούνται ότι θα πρέπει να αυξήσουν τον έλεγχο και τη δέουσα επιμέλεια για να αποφύγουν να πιαστούν σε ένα εμπόριο ή σε παραπλανητικές ναυτιλιακές πρακτικές.
Η θέση της Ρωσίας επί του θέματος προσθέτει περαιτέρω σύγχυση στους εμπόρους φυσικού πετρελαίου. Η Μόσχα λέει ότι δεν θα εμπορεύεται το πετρέλαιό της με χώρες που έχουν ενταχθεί στο ανώτατο όριο τιμών.
Η ΕΕ αναφέρει ότι «με την επιβολή ανώτατου ορίου τιμών, υπάρχουν σαφή κίνητρα για τη Ρωσία, τις χώρες εισαγωγής πετρελαίου και τους συμμετέχοντες στην αγορά να διατηρήσουν τη ροή του ρωσικού πετρελαίου. Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθούν ταυτόχρονα και οι δύο στόχοι».
Αλλά η Ρωσία λέει ότι το ανώτατο όριο τιμών περιορίζει τεχνητά τις τιμές - ένας μηχανισμός που η Μόσχα δεν θα αποδεχθεί.
Μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, η Ρωσία αναμένει να έχει ετοιμάσει νομοθεσία που θα απαγορεύει στις ρωσικές εταιρείες να πωλούν πετρέλαιο σε χώρες που συμμετέχουν στον συνασπισμό για το Price Cap, δήλωσε την Τρίτη ο αναπληρωτής πρωθυπουργός της Ρωσίας Αλεξάντερ Νόβακ.
Η Ρωσία προετοιμάζει επίσης μια απάντηση στο εμπάργκο της ΕΕ και στο πλαφόν τιμών, δήλωσε τη Δευτέρα ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ.
«Ένα πράγμα είναι προφανές - δεν θα αναγνωρίσουμε κανένα ανώτατο όριο τιμών», πρόσθεσε ο Πεσκόφ.
Υπάρχουν ενδείξεις στην αγορά ότι η Ρωσία και λιγότερο ευσυνείδητοι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων έχουν συγκεντρώσει έναν μεγάλο «σκοτεινό στόλο» δεξαμενόπλοιων για να μεταφέρουν ρωσικό αργό εκτός του ανώτατου ορίου τιμών και οποιωνδήποτε ασφαλιστικών και χρηματοδοτικών διατάξεων της ΕΕ και των G7. Τα δεξαμενόπλοια μπορεί να μην είναι αρκετά για να μεταφέρουν όλο το ρωσικό πετρέλαιο που πωλούνταν προηγουμένως στην Ευρώπη και η Ρωσία θα μπορούσε να δυσκολευτεί να τοποθετήσει όλο το πετρέλαιο που προηγουμένως είχε προορισμό την Ευρώπη σε άλλες αγορές, όπως οι μεγαλύτεροι πλέον πελάτες της, η Κίνα, η Ινδία και η Τουρκία, λένε οι αναλυτές.