Οι οικονομίες της Νότιας Ασίας, η Ινδία, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές, έχουν δείξει σημάδια δραστηριότητας στην αγορά spot LNG τις τελευταίες εβδομάδες, ενθαρρυμένες από την πτώση των τιμών κατά περισσότερο από 70% από τα υψηλά ρεκόρ που σημειώθηκαν τον Αύγουστο του 2022.
Η επιστροφή της Νότιας Ασίας στις αγορές LNG θα μπορούσε τουλάχιστον εν μέρει να περιορίσει την υψηλή κατανάλωση άνθρακα και τις εισαγωγές της περιοχής φέτος, σύμφωνα με τον αρθρογράφο του Reuters για την Παγκόσμια Ενεργειακή Μετάβαση, Γκάβιν Μαγκουάιρ.
Ωστόσο, η μεγαλύτερη ζήτηση φυσικού αερίου στη Νότια Ασία - σε συνδυασμό με την αναμενόμενη ανάκαμψη της ζήτησης στην Κίνα - θα μπορούσε επίσης να συσφίξει την αγορά LNG και να εντείνει τον ανταγωνισμό με την Ευρώπη για την προμήθεια spot LNG το καλοκαίρι. Αυτό, με τη σειρά του, θα οδηγήσει στην επιστροφή των υψηλότερων τιμών spot LNG, τις οποίες οι ταμειακά ταλαιπωρημένες κυβερνήσεις του Πακιστάν και του Μπαγκλαντές δεν θα μπορούν να αντέξουν - και πάλι.
Την περασμένη εβδομάδα, οι τιμές spot LNG στην Ασία υποχώρησαν -για άλλη μια εβδομάδα- κατά 8,1% σε περίπου 17 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες (MMBtu) για παράδοση τον Μάρτιο, ενώ το LNG για παράδοση τον Απρίλιο ήταν ακόμη χαμηλότερο, στα 16,50 δολάρια ανά MMBtu, σύμφωνα με εκτιμήσεις πηγών του κλάδου που επικαλείται το Reuters.
Η πτώση των τιμών, στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Αύγουστο του 2021, έδωσε κίνητρο στους ευαίσθητους στις τιμές πελάτες LNG στη νότια Ασία, όπως το Μπαγκλαντές, η Ταϊλάνδη και η Ινδία, να επιστρέψουν στην αγορά spot που εγκατέλειψαν πέρυσι εν μέσω της εκτίναξης των τιμών.
«Έχουμε επιστρέψει στη ζώνη άνεσης πολλών ευαίσθητων στις τιμές αγοραστών της Νότιας και Νοτιοανατολικής Ασίας. Κατά συνέπεια, είδαμε την Ταϊλάνδη και το Μπαγκλαντές πιο πρόσφατα», δήλωσε στο Reuters ο Καουσάλ Ράμες, ανώτερος αναλυτής LNG της Rystad Energy, νωρίτερα αυτό το μήνα.
Μέχρι στιγμής φέτος, οι ασιατικές τιμές spot LNG έχουν διολισθήσει κατά περίπου 40% και είναι πάνω από 70% χαμηλότερες από το ρεκόρ των 70 δολαρίων ανά MMBtu τον Αύγουστο του 2022.
Οι αισθητά χαμηλότερες τιμές spot LNG ώθησαν την Ινδία, το Μπαγκλαντές και την Ταϊλάνδη να επιδιώξουν να αγοράσουν φορτία LNG μέχρι τα μέσα του τρέχοντος έτους. Το Μπαγκλαντές επιστρέφει στην αγορά spot μετά την παύση των διαγωνισμών για την αγορά του καυσίμου τον Ιούλιο του 2022, καθώς οι τιμές εκτινάχθηκαν εν μέσω της βιασύνης της Ευρώπης να προμηθευτεί LNG για τον φετινό χειμώνα χωρίς μεγάλο μέρος της προηγούμενης προμήθειας ρωσικού αερίου από αγωγούς.
Η Petrobangla, η κρατική εταιρεία που οργανώνει τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου για το Μπαγκλαντές, σχεδιάζει να αγοράσει 10 έως 12 φορτία στην αγορά spot μέχρι τον Ιούνιο, δήλωσε υψηλόβαθμος αξιωματούχος της εταιρείας στο Reuters νωρίτερα αυτό το μήνα. Οι τιμές spot εξακολουθούν να είναι υψηλότερες από τη συμβατική προμήθεια και το Μπαγκλαντές αναζητά μακροπρόθεσμες συμφωνίες.
«Προσπαθούμε επίσης να εξασφαλίσουμε LNG από μακροπρόθεσμους εταίρους, αλλά φαίνεται ότι δεν είναι σε θέση να παρέχουν φέτος», δήλωσε ο αξιωματούχος.
Τα παγκόσμια μακροπρόθεσμα συμβόλαια LNG έχουν εξαντληθεί μέχρι το 2026, όπως έδειξε έρευνα ιαπωνικών εταιρειών που διεξήγαγε το τοπικό υπουργείο Εμπορίου στα τέλη του περασμένου έτους.
Η Ινδία αναμένει επίσης να ενισχύσει τις εισαγωγές της σε υγροποιημένο φυσικό αέριο φέτος, καθώς οι τιμές έχουν μειωθεί, δήλωσε τον περασμένο μήνα ο μεγαλύτερος εισαγωγέας φυσικού αερίου στη χώρα, η Petronet.
Στην Ινδία, οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου μειώθηκαν κατά 15,2% το 2022, αλλά το συνολικό κόστος αυξήθηκε κατά 44,5% λόγω των υψηλών τιμών του υγροποιημένου φυσικού αερίου, ανέφερε το Institute for Energy Economics & Financial Analysis σε έκθεσή του αυτή την εβδομάδα. Οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Μπαγκλαντές μειώθηκαν κατά 16% πέρυσι, ενώ η κατανάλωση υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Πακιστάν υποχώρησε κατά 18,9% το 2022 λόγω των υψηλών τιμών και της μη διαθεσιμότητας του καυσίμου, ανέφερε το IEEFA.
«Παρόμοια με το Μπαγκλαντές, τα συναλλαγματικά αποθέματα του Πακιστάν εξαντλούνται με ταχείς ρυθμούς λόγω της μεγάλης εξάρτησης της χώρας από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα και της εκτόξευσης των τιμών των βασικών εμπορευμάτων», σημείωσε το IEEFA.
Στο μέλλον, οι αυξανόμενες ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια του εφοδιασμού καυσίμων και την προσιτή τιμή τουLNG έχουν υποβαθμίσει τις προοπτικές για την αύξηση της ζήτησηςLNG στην περιοχή, σύμφωνα με το ινστιτούτο.
«Στην Ασία, τοLNG έχει πλέον αποκτήσει τη φήμη μιας ακριβής και αναξιόπιστης πηγής καυσίμου, θολώνοντας τη μελλοντική ζήτηση», δήλωσε το IEEFA.
Η ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ασία φέτος αναμένεται να αυξηθεί, χάρη στην επαναλειτουργία της Κίνας και την επιστροφή της Νότιας Ασίας στην αγορά spot.
Ωστόσο, οι ευαίσθητοι στις τιμές αγοραστές της Νότιας Ασίας θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν άλλη μια πρόκληση στην προμήθεια spot αργότερα φέτος, καθώς ο ανταγωνισμός Ευρώπης-Ασίας για την προσέλκυση φορτίωνLNG αναμένεται να ενταθεί, οδηγώντας σε υψηλότερες τιμές.
Η κούρσα για την εξασφάλιση του εφοδιασμού για τον επόμενο χειμώνα δεν έχει καν ξεκινήσει στα σοβαρά ακόμη. Οι τιμές θα διατηρηθούν υψηλότερα από ό,τι πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, καθώς η Ευρώπη θα αντιμετωπίσει εντονότερο ανταγωνισμό από την Ασία για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου. Τα ευρωπαϊκά συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το φυσικό αέριο δείχνουν δομικά υψηλότερες τιμές για το υπόλοιπο του έτους, καθώς η Ευρώπη θα πρέπει σύντομα να αρχίσει να γεμίζει τα αποθέματα για τον χειμώνα 2023/2024.
«Στο μέλλον, θα είναι μια διελκυστίνδα για το οριακό φορτίο. Βλέπουμε μεγαλύτερη μετατόπιση της ροής προς την Ασία και φυσικά οι τιμές του υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη και την Ασία θα καθορίσουν σε κάποιο βαθμό πού θα ρέουν τα φορτία», δήλωσε ο Όισταϊν Κάλεκλεφ, διευθύνων σύμβουλος της ναυτιλιακής εταιρείας Flex LNG, κατά την κλήση της εταιρείας για τα κέρδη αυτής της εβδομάδας.