Τη σύνδεση της Σόφιας και της Θεσσαλονίκης με αγωγό υδρογόνου εξετάζουν η Ελλάδα και η Βουλγαρία, οι οποίες βρίσκονται σε προχωρημένες συζητήσεις για συνεργασία στην ανάπτυξη διαδρόμων μεταφοράς του νέου πράσινου καυσίμου.
Στο πλαίσιο αυτό ο διευθύνων σύμβουλος της κρατικής εταιρίας μεταφοράς αερίου Bulgartransgaz, Βλαντιμίρ Μαλίνοφ, θα έχει επαφές την ερχόμενη εβδομάδα στην Αθήνα. Μάλιστα η Βουλγαρία την περίοδο αυτή εξετάζει την επέκταση χωρητικότητας της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στο Chiren, με στόχο την εξυπηρέτηση όχι μόνον των δικών της αναγκών αλλά και άλλων χωρών της περιοχής.
Σε δηλώσεις του στο Οικονομικό Φόρουμ ΙΙΙ, που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Σόφια, ο κ. Μαλίνοφ είπε ακόμα ότι πρώτος στόχος είναι ως την 1η Ιανουαρίου 2025 να υπάρξει συνδεσιμότητα για τη μεταφορά υδρογόνου στο 5% του μείγματος αερίου που θα ρέει μέσω αγωγού μεταξύ των δύο χωρών- εννοώντας προφανώς τον αγωγό Ελλάδας- Βουλγαρίας, ο οποίος σχεδιάζεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία τον Ιούλιο.
Πρόσθεσε ότι έχουν τεθεί πιο φιλόδοξοι στόχοι για την επίτευξη παροχής υδρογόνου στο 10-15% του μείγματος, καθώς με την πάροδο του χρόνου, η αναλογία πράσινου υδρογόνου προς φυσικό αέριο θα αυξάνεται και ανακοίνωσε ότι εξετάζεται το κοινό έργο σύνδεσης με αγωγό υδρογόνου της Σόφιας με τη Θεσσαλονίκη.
Το White Dragon και τα άλλα ελληνικά projects
Το φιλόδοξο έργο υδρογόνου White Dragon που είχε προτείνει η Ελλάδα για ένταξη στα ειδικά προγράμματα της ΕΕ για τη καινοτομία και τα νέα καύσιμα δεν εντάχθηκε στο τρέχοντα γύρο των έργων IPCEI της ΕΕ προς χρηματοδότηση, με ορισμένες πηγές να αναφέρουν ότι το πρότζεκτ απορρίφθηκε επειδή το ελληνικό σχήμα δεν είχε εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση και δεν στηρίχθηκε επαρκώς από το ελληνικό δημόσιο. Ωστόσο κάποιοι υποστηρίζουν ότι η μη ένταξη είναι προσωρινή και ενδεχομένως θα μπορούσε να ενταχθεί σε μεταγενέστερο κύκλο των έργων IPCEI. Το έργο, το οποίο συνδέθηκε όσο κανένα άλλο με την απολιγνιτοποίηση καθώς αποτέλεσε σχέδιο της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, ήταν συνολικού άνω των 8 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Συντονιστής του ελληνικού πρότζεκτ είχε οριστεί η ΔΕΠΑ Εμπορίας ενώ στο White Dragon είχε συνασπιστεί μία πλειάδα εταιρειών όπως η Advent Technologies, η Damco Energy (Όμιλος Κοπελούζου), η ΔΕΗ, ο ΔΕΣΦΑ, τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, η Motor Oil, τα Σωληνουργεία Κορίνθου, ο TAP και η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ.
Τα έργα που εντάχθηκαν
Στην τρέχουσα φάση εντάχθηκαν πάντως δύο μικρότερου κόστους ελληνικού ενδιαφέροντος έργα υδρογόνου, το ένα της Advent και το άλλο της Β&Τ Composites. Και τα δύο σχετίζονται με το σχέδιο ανάπτυξης της Δυτικής Μακεδονίας μετά την απολιγνιτοποίηση. Η χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους που εξασφαλίζουν μέσω της ένταξή τους στο IPCEI ανέρχεται σε περίπου 800 εκατ. ευρώ .
Το έργο της Advent με την επωνυμία “Hydrogen – Technology, GreenHiPo” που θα να αναπτυχθεί στη Δ. Μακεδονία αναμένεται να χρηματοδοτηθεί με 782,1 εκατ. ευρώ σε μία περίοδο έξι ετών και θα αφορά στην εγκατάσταση μονάδας παραγωγής καινοτόμων ηλεκτρολυτών και κυψελίδων υδρογόνου.
Το δεύτερο έργο είναι “H2CAT TANKS” της B&T Composites , με χρηματοδότηση 18 εκατ. ευρώ. Το πρότζεκτ αφορά στην κατασκευή δεξαμενών υψηλής πίεσης από σύνθετα υλικά και ίνες άνθρακα για την αποθήκευση υδρογόνου, κυρίως στον τομέα των μεταφορών όπως σε τρένα, φορτηγά και αεροπλάνα. Για το σκοπό αυτό μάλιστα η εταιρεία φέρεται να βρίσκεται ήδη σε επαφές με την Airbus. Η νέα μονάδα θα εγκατασταθεί στη Φλώρινα.
Τέλος, δύο ακόμα ελληνικού ενδιαφέροντος έργα υδρογόνου, το Blue Med της Motor Oil, για τη παραγωγή μπλε και πράσινου υδρογόνου και το H2CEM του Ομίλου ΤΙΤΑΝ για την παραγωγή και τη χρήση πράσινου υδρογόνου στη τσιμεντοβιομηχανία τσιμέντου, μέσω πρωτοποριακών αναμένεται να εξεταστούν στο δεύτερο κύκλο ένταξης του IPCEI, το φθινόπωρο.