Η στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), που υιοθετήθηκε κατά τη Σύνοδο MEPC 80 (Επιτροπή Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος) με στόχο την μείωση των ρύπων κατά 20% μέχρι και 30% το 2030, 70% μέχρι το 2040 και μηδενικές εκπομπές το 2050, καθιστά επιτακτική την ανάγκη να προχωρήσει η έρευνα για τα εναλλακτικά καύσιμα όσο και ένας ρεαλιστικός σχεδιασμός σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, που θα μπορέσει να εξασφαλίσει τις αναγκαίες χρηματοδοτήσεις, επισημάνθηκε από τους ομιλητές στη θεματική ενότητα για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, στο 7ο Ενεργειακό Φόρουμ ΝΑ Ευρώπης (SEEF 2023), που διοργάνωσαν στη Θεσσαλονίκη το Ελληνο-Αμερικανικό Επιμελητήριο και η Ελληνική Εταιρεία Ενεργειακής Οικονομίας (ΗΑΕΕ) σε συνεργασία με την πρεσβεία των ΗΠΑ στην Ελλάδα και σε στρατηγική συνεργασία με το Atlantic Council και το Ινστιτούτο Ενέργειας του αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου.
Απαντώντας στα ερωτήματα που έθεσε ο συντονιστής της συζήτησης Μηνάς Διακάκης της Global Ship Systems Center American Bureau of Shipping οι ομιλητές αναφέρθηκαν στις τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους που καλείται να αντιμετωπίσει η ναυτιλία, προκειμένου να επιτευχθεί εγκαίρως ο στόχος της απανθρακοποίησης.
Οι αποφάσεις του ΙΜΟ υπογραμμίζουν τη μεγάλη ανάγκη απεξάρτησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας από τον άνθρακα, σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Παπαλουκά, ιδρυτή και πρόεδρο της East Med Energy Hub, ο οποίος εξέφρασε την άποψη ότι η στρατηγική του ΙΜΟ δύσκολα θα μπορούσε να επηρεαστεί από εθνικές ή περιφερειακές στρατηγικές, ωστόσο η πολιτική του αυτή τη στιγμή επηρεάζει και κινείται σε μία παράλληλη κατεύθυνση με άλλα στρατηγικά μέρη όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση. Στο πλαίσιο αυτό εξήγησε ότι θα πρέπει να γίνει σημαντική δουλειά στη ναυτιλιακή βιομηχανία σε ό,τι αφορά τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων των πλοίων όπως το υδρογόνο, η μεθανόλη και η αμμωνία.
Ειδικότερα στη χρήση της αμμωνίας ως καυσίμου μηδενικού άνθρακα αναφέρθηκε η Αναστασία Κουπριγιάνοβα, Διευθύντρια της Maritime Business Development Amogy, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για μία λύση με πολλά πλεονεκτήματα, όπως η μεγάλη διαθεσιμότητα, η υψηλή ενεργειακή πυκνότητα, οι μηδενικές εκπομπές άνθρακα, η εύκολη μεταφορά του, το χαμηλό οικονομικό κόστος. Επισήμανε δε πως η ασφάλεια του καυσίμου συνιστά αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα και παρουσίασε τον σχεδιασμό για το πρώτο πλοίο με κινητήρα αμμωνίας που θα πλοηγηθεί το πρώτο τρίμηνο του 2024. Τόνισε τέλος την ανάγκη για συνεργασία, εκτιμώντας ότι η αγορά της αμμωνίας θα συνεχίσει να διευρύνεται παγκοσμίως.
Για τα πλεονεκτήματα της πυρηνικής ενέργειας, ως μέσο πρόωσης των πλοίων και μέσο παραγωγής καυσίμων χωρίς άνθρακα μίλησε ο Χαρίλαος Πετρακάκος, διευθυντής της P&P Marine Consultants . Όπως εξήγησε πρόκειται για μία ανεξάντλητη πράσινη μορφή ενέργειας, που στον σχεδιασμό για τη χρήση της στη ναυτιλία μπορεί να είναι ασφαλής και σε περίπτωση ατυχήματος να στερεοποιείται χωρίς να εκλύεται στο περιβάλλον ραδιενέργεια. Σημείωσε δε ότι οι ΗΠΑ έχουν τη γνώση να προχωρήσουν την πυρηνική τεχνολογία στα πλοία, που χρησιμοποιεί την ενέργεια που παράγεται με την εκμετάλλευση της ενέργειας της ατομικής σχάσης.
Η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία περνάει από την ανάγκη τα πλοία του μέλλοντος να χρηματοδοτηθούν από τις τράπεζες στη βάση ρεαλιστικών σχεδίων και ξεκάθαρων στόχων επισήμανε ο Άγγελος Ρούπας Πανταλέων, ιδρυτής της Second Wind & Partners, εξηγώντας ότι το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης των πλοίων σήμερα κατευθύνεται στην Ασία, γιατί υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία στους όρους χρηματοδότησης και στο κανονιστικό πλαίσιο. Όπως, πρόσθεσε η χρηματοδότηση της πράσινης μετάβασης της ναυσιπλοϊας και της νέας γενιάς των πλοίων δε θα πρέπει να είναι ασιατική υπόθεση, γιατί έτσι χάνεται η δυνατότητα να καθοδηγούμε την τεχνολογία, όμως για να εγκρίνουν οι τράπεζές μας χρηματοδοτήσεις θα πρέπει να τους παρουσιάζεται ένα ρεαλιστικό πλαίσιο ως προς τους στόχους, με συγκεκριμένο σχεδιασμό, προτάσεις για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, που οι τράπεζες μπορούν να κατανοήσουν, να παρακολουθούν και να ενθαρρύνουν.