Το αστικό λεωφορείο υδρογόνου, παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο της εκδήλωσης που συνδιοργάνωσαν το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και οι Οργανισμοί Συγκοινωνιακού Έργου (ΟΣΕΘ) και Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΘ), με θέμα «Hydrogen Mobility Info Day at AUTH, 3ο JIVE Roadshow», υπό την αιγίδα του Yπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Στόχος είναι το αστικό λεωφορείο υδρογόνου να δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και στην Κοζάνη, στην Αθήνα και στην Πάτρα, έτσι ώστε να διαπιστωθεί το κατά πόσο μπορεί να προσαρμοστεί στα δεδομένα των ελληνικών πόλεων.
Σε σχετικό ρεπορτάζ του το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, αναφέρει πως στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την επίδειξη της λειτουργίας αστικού λεωφορείου υδρογόνου, θα πραγματοποιηθεί σε κάθε πόλη ενημερωτική εκδήλωση για την παρουσίαση των έργων JIVE και TRIERES, του λεωφορείου υδρογόνου και γενικότερα για τα οφέλη από τη χρήση του υδρογόνου στις οδικές μεταφορές, ενώ αυτή θα «ταξιδέψει» και εκτός ελληνικών συνόρων, σε Ρουμανία, Βουλγαρία και Βοσνία -Ερζεγοβίνη.
Το αστικό λεωφορείο υδρογόνου
«Είναι ένα λεωφορείο, με μηδενικούς ρύπους, αθόρυβο, με πράσινη τεχνολογία. Σε σχέση με τα λεωφορεία μπαταρίας έχει το πλεονέκτημα να κινείται με μεγαλύτερη αυτονομία μέχρι και 600 χιλιόμετρα, με χαμηλό κόστος, και ανεφοδιάζεται μέσα σε 15 λεπτά», επισήμανε σε δηλώσεις του στο πλαίσιο της εκδήλωσης ο διαχειριστής του cluster Cube Βιοοικονομίας και Περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας, Νίκος Ντάβος, προσθέτοντας ότι «το πράσινο μέλλον τις μεταφορές έρχεται να γίνει με τη χρήση και του υδρογόνου».
Σε ερώτηση για το πότε θα μπορέσουν να κυκλοφορήσουν αστικά λεωφορεία υδρογόνου στην Ελλάδα, ο κ. Ντάβoς επισήμανε ότι πρέπει αρχικά να κατασκευαστούν οι απαραίτητες υποδομές παραγωγής και ανεφοδιασμού υδρογόνου και στο πλαίσιο αυτό, διατύπωσε την εκτίμησή του ότι μέχρι το 2027 είναι πιθανόν να κυκλοφορούν αυτά τα οχήματα στη χώρα μας.
Αναφερόμενος στο κόστος επένδυσης, ο ίδιος είπε ότι ναι μεν το κόστος του λεωφορείου αγγίζει σήμερα τις 600.000 ευρώ, ωστόσο όπως πρόσθεσε, είναι πολύ πιο συμφέρον ως καύσιμο σε σχέση με το πετρέλαιο και το επόμενο διάστημα με την πρόοδο της τεχνολογίας -αλλά και την τιμή του υδρογόνου- θα είναι περισσότερο οικονομικό.
Η τεχνολογία υπάρχει απαιτούνται υποδομές
«Θέλουμε να δείξουμε, ότι η τεχνολογία που μπορεί να αξιοποιήσει το καύσιμο του υδρογόνου υπάρχει», τόνισε ο καθηγητής του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), Λεωνίδας Ντζιαχρήστος, εκφράζοντας την ελπίδα του «σύντομα το υδρογόνο να αποτελεί μια μορφή ενέργειας που θα την χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας χωρίς να ρυπαίνουμε το περιβάλλον, να επιδεινώνουμε τα αέρια θερμοκηπίου και την κλιματική αλλαγή».
Κατά τον ίδιο, η σημερινή εκδήλωση στοχεύει στο να καταστήσει γνωστό και σαφές στην κοινωνία ότι λύσεις υπάρχουν και αυτό που «χρειαζόμαστε, είναι κάποια γενναία βήματα για να προχωρήσουμε στα επόμενα στάδια».
Ποια είναι τα γενναία βήματα; Όπως εξήγησε ο ίδιος, «για να προωθήσουμε την τεχνολογία υδρογόνου θα πρέπει να γίνει κατάλληλη υποδομή ώστε να διατίθεται το υδρογόνο. Υπάρχουν ελληνικές εταιρείες που πολύ σύντομα θα ξεκινήσουν την παραγωγή υδρογόνου, θα φτιάχνουμε λοιπόν ένα τέτοιο καύσιμο στην Ελλάδα και έτσι θα μπορούμε στη σταδιακά να χρησιμοποιήσουμε στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αλλά και σε άλλες καταναλώσεις ενέργειας».
Ποια είναι τα τεχνικά χαρακτηριστικά; «Το μεγάλο πλεονέκτημα του υδρογόνου είναι ότι δίνει μεγάλη αυτονομία στο λεωφορείο σε πολύ σύντομο χρόνο ανεφοδιασμού. Το λεωφορείο που είναι σταθμευμένο έξω από το κτίριο ΚΕΔΕΑ του ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη, είναι υδρογόνου, που κατά βάση είναι μεν ένα ηλεκτρικό λεωφορείο, αλλά όμως δεν χρησιμοποιούνται μπαταρίες, αλλά μια άλλη τεχνολογία, το ανεφοδιάζουμε μέσα σε δέκα λεπτά με υδρογόνο, το οποίο καύσιμο επί του λεωφορείου μετατρέπεται σε ηλεκτρικό ρεύμα και τροφοδοτεί την κίνηση του λεωφορείου. Ο ανεφοδιασμός μπορεί να γίνει σε δέκα λεπτά και το λεωφορείο να έχει μια αυτονομία της τάξης των 350 με 400 χιλιομέτρων μέσα σε ένα αστικό περιβάλλον», επισήμανε ο κ. Ντζιαχρήστος.
Σε ό,τι αφορά το κόστος, ο ίδιος επισήμανε ότι το υδρογόνο είναι ένα εμπορικό προϊόν και σήμερα διαμορφώνεται στα 12 ευρώ/κιλό. «Σήμερα, μπορεί να είναι πολλαπλάσιο του κόστους του πετρελαίου και της βενζίνης, όμως σταδιακά ευελπιστούμε και σχεδιάζουμε ότι θα μειωθεί σημαντικά και ο στόχος είναι να πάμε σε ένα ευρώ/κιλό μέσα στα επόμενα πέντε με έξι χρόνια και έτσι η τεχνολογία θα γίνει πιο ωφέλιμη να χρησιμοποιείται», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.
Ο ίδιος, ανέφερε ότι προσωπική του πεποίθηση αποτελεί ότι το υδρογόνο είναι μία από τις λύσεις που υπάρχουν στην ενεργειακή μετάβαση και στην απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα και λέγοντας ότι «δεν θα μπορέσουμε να τροφοδοτήσουμε τις μεταφορές μόνο με ηλεκτρικό ρεύμα, χρειαζόμαστε εναλλακτικές», ανέφερε ότι «για εμένα το υδρογόνο για τις οδικές μεταφορές, είναι η βέλτιστη συμπληρωματική λύση μαζί με την ηλεκτρική ενέργεια».
Σε δύο με τρία χρόνια έτοιμο πρατήριο υδρογόνου στον ΟΣΥ ΑΕ
«Το υδρογόνο είναι ένα πολύ σημαντικό καύσιμο, είναι ουσιαστικά το καύσιμο του μέλλοντος στις βαριές μεταφορές και εμείς στις αστικές συγκοινωνίες θεωρούμε ότι θα αποτελεί ένα από τα βασικά εργαλεία για την εξυπηρέτηση των πολιτών ειδικά στο λεκανοπέδιο της Αθήνας», επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος ΟΣΥ ΑΕ, Στέφανος Αγιάσογλου και εκφράζοντας την χαρά του για την έλευση του αστικού λεωφορείου υδρογόνου στην Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη, γνωστοποίησε ότι στην Αθήνα, η αντίστοιχη εκδήλωση αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 30/5.
Τονίζοντας ότι ο ΟΣΥ ΑΕ συμμετέχει στο πρόγραμμα Trieres με άλλες εταιρείες, ο0 κ. Αγιάσογλου γνωστοποίησε ότι «στο επόμενο διάστημα, ίσως τον επόμενο μήνα, θα έχουμε δύο λεωφορεία υδρογόνου που μας χρηματοδοτεί το πρόγραμμα το Horizon, για να τα εντάξουμε στο στόλο μας και να μεταφέρουμε επιβάτες πιλοτικά και έτσι θα μπορέσουμε να δούμε πώς αυτά ανταπεξέρχονται σε πραγματικές συνθήκες μέσα στο λεκανοπέδιο της Αττικής».
Μάλιστα, όπως είπε, ο ΟΣΥ ΑΕ έλαβε το πράσινο φως και εγκρίθηκε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ύψους 3 εκατ. ευρώ «προκειμένου να φτιάξουμε πρατήριο υδρογόνου στις εγκαταστάσεις μας στα Άνω Λιόσια του Θριασείου». Λέγοντας ότι οι εγκαταστάσεις είναι συνολικής έκτασης 120 στρεμμάτων, τόνισε ότι έχει ήδη αποφασιστεί η παραχώρηση έξι στρεμμάτων για την κατασκευή του πρατηρίου υδρογόνου. «Μπαίνουμε στις νομικές διαδικασίες με την ΕΕ για να δούμε πώς θα γίνει η παραχώρηση και αναμένουμε στα επόμενα δύο με τρία χρόνια το πρατήριο υδρογόνου στις εγκαταστάσεις μας θα είναι έτοιμο», επισήμανε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος στη δεύτερη φάση του μεγάλου διαγωνισμού για την ανανέωση του στόλου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με 1300 καινούρια λεωφορεία, ο κ. Αγιάσογλου τόνισε ότι προγραμματίζεται 50 με 100 λεωφορεία να είναι υδρογόνου και να ενταχθούν στο δυναμικό των αστικών συγκοινωνιών έως το 2027.
«Μαζί με ΟΣΥ, υπουργείο υποδομών και Μεταφορών και τον ΟΑΣΑ, έχουμε σχεδιάσει τον επόμενο διαγωνισμό του 2027 και σκοπεύουμε το επόμενο βήμα στην αστική συγκοινωνία να είναι απόλυτα καθαρό, γιατί πραγματικά έχει κουραστεί ο επιβάτης και ο πολίτης από την ρύπανση και τους ρύπους μέσα στις πόλεις μας», επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) Γιάννης Τόσκας.
Σημείωσε ότι η Θεσσαλονίκη μαζί με τον ΟΑΣΘ κάνει βήματα προόδου προς το πράσινο μέλλον στις μεταφορές και στο πλαίσιο αυτό εξέφρασε την πεποίθησή του ότι «το λεωφορείου του υδρογόνου θα υποστηρίξει αυτό το βηματισμό για ακόμη καλύτερες ημέρες στη αστική συγκοινωνία, οι οποίοι ξεκίνησαν με την έλευση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων στην πόλη και τον οργανισμό και μερικά εκ των οποίων βρίσκονται ήδη στους δρόμους. Είμαστε περήφανοι για αυτά και για το γεγονός ότι τα βάλαμε σε κυκλοφορία σε χρόνο ρεκόρ», τόνισε.
Για το ενιαίο εισιτήριο στις μεταφορές, ο κ. Τόσκας είπε ότι σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και με τις εταιρείες που είναι ανάδοχοι του έργου, «πραγματικά έχουμε αποβεί σε έναν αγώνα δρόμου για να προλάβουμε το τέλος της χρονιάς και τη λειτουργία της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης». Πρόσθεσε:«Αυτό που μπορώ να πω τώρα, είναι ότι είμαστε πραγματικά σε ένα πολύ καλό βηματισμό. Είναι μεγάλες οι πιθανότητες να τεθεί σε ισχύ με την έναρξη της λειτουργίας της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, τον Νοέμβριο του 2024», ανέφερε.
Ως ένα τεχνολογικό επίτευγμα, χαρακτήρισε το αστικό λεωφορείο υδρογόνου ο πρύτανης του ΑΠΘ, Χαράλαμπος Φειδάς, εκφράζοντας την πεποίθησή του ότι θα αποτελέσει μια σημαντική λύση για τις απαιτήσεις που έχει η κλιματική κρίση και με στόχο η Ελλάδα να βαδίσει σε ένα μέλλον πράσινο και καθαρό, σύμφωνα και με τις επιταγές της ΕΕ.