Ο ΓΓ της ECSA είπε ότι η ναυτιλία είναι μέρος του στόχου για την κλιματική αλλαγή και αυτό που λείπει είναι οι προϋποθέσεις για τους προμηθευτές ενέργειας.
«Τους θέλουμε και αυτούς στην προσπάθεια για τη μετάβαση και να ξέρουμε αν όντως θα μπορούν να παρέχουν καθαρότερα καύσιμα» είπε.
Αναφορικά με τους νέους κανονισμούς ανέφερε ότι θα πρέπει να υπάρξει μία ισορροπία μεταξύ των αποφάσεων της ΕΕ και του ΙΜΟ.
Ο κ. Ράπτης τόνισε ότι την επόμενη εβδομάδα το Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο ψηφίζεται η νομοθεσία για τις εκπομπές των φορτηγών και με πιέσεις προτάθηκε το υδρογόνο και ο εξηλεκτρισμός για τα επόμενα χρόνια. Υπήρξε επίσης πίεσης να χρησιμοποιηθούν και βιοκαύσιμα.
Πρόσθεσε ότι τα τελευταία χρόνια η χρηματοδότηση της ναυτιλίας έχει μετατοπιστεί στην Ασία δημιουργώντας επιπλοκές στην Ευρώπη.
Τόνισε εξάλλου ότι στην πορεία προς τη ναυτιλιακή μετάβαση με πράσινα καύσιμα για καθαρές εκπομπές θα απαιτηθούν νέες δεξιότητες από τους ναυτικούς για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες ανάγκες.
Επίσης σημείωσε ότι χιλιάδες ναυτικοί θα πρέπει να εκπαιδευτούν στις νέες τεχνολογίες των πλοίων και καυσίμων αλλά η μετάβαση αυτή είναι μια ευκαιρία πρόσθεσε να αλλάξουν τα πρότυπα και για τις γυναίκες στο συγκεκριμένο τομέα.
Ο πρόεδρος της ECSA είπε ότι οργανισμός των Ευρωπαίων πλοιοκτητών που έχει έδρα τις Βρυξέλλες ακούγεται από τους θεσμούς καθώς το 40% του παγκόσμιου στόλου είναι στα χέρια Ευρωπαίων πλοιοκτητών και αυτό είναι στρατηγικό πλεονέκτημα για την Ευρώπη. Είπε κάτι τέτοιο κάνει την Ευρώπη μια μεγάλη δύναμη στην εφοδιαστική αλυσίδα και η ναυτιλία είναι θεμέλιος λίθος της ασφάλειας της Ευρώπης για τα τρόφιμα την ενέργεια και την εφοδιαστική αλυσίδα.
Ο Σταμάτης Φραδέλος, Αντιπρόεδρος Ρυθμιστικών Υποθέσεων του αμερικανικού νηογνώμονα αναφερόμενος στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και τη μείωση των εκπομπών είπε ότι στόχος είναι να φτάσουμε σε μηδενικό επίπεδο έως το 2050.
Τόνισε ότι το 2030 υπήρξε στόχος από τον ΙΜΟ να μειώσουμε το δείκτη έντασης άνθρακα σε σχέση με το 2008 κατά 40% και είχε να κάνει με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από την παγκόσμια ναυτιλία με βάση τη διανυόμενη απόσταση.
Σημειώνεται ότι ο CII, βαθμολογεί τα πλοία ανάλογα με τις εκπομπές τους που σταθμίζονται σε σχέση με το «μεταφορικό τους έργο». Ο CII υπολογίζει το αποτύπωμα άνθρακα κάθε πλοίου βάσει ενός τύπου CO2 ανά τόνο-μίλι με βάση πέντε κατηγορίες απόδοσης. Για να διατηρηθεί ένα πλοίο σε πλήρη λειτουργική κατάσταση θα πρέπει η βαθμολογία του να είναι από C και πάνω.
Ο κ. Φραδέλος είπε ότι πλέον σχεδιάζουμε νέα πλοία και από το 2030 θα πρέπει να έχουμε κάποιες σχεδιαστικές απαιτήσεις που θα πρέπει να τηρούνται για κάθε νέο πλοίο.
Αναφορικά με τους στόχους του ΙΜΟ για μηδενικές εκπομπές έως το 2050 είπε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα απόλυτο στόχο σε απόλυτες τιμές για μείωση των εκπομπών αερίων κατά 70% έως το 2040 κάτι που είναι το πιο δύσκολο έως σήμερα για τους πλοιοκτήτες.
Η Κωνσταντίνα Καρύδη, διευθύνουσα σύμβουλος RCC Europe, αντιπρόεδρος, Climate Change Hub Greece αναφέρθηκε στην πράσινη βιομηχανία των λιμένων και των υποδομών.
Τόνισε ότι προς το παρόν οι κανονισμοί δεν είναι σαφείς σε ότι αφορά τη ναυτιλιακή βιομηχανία για μηδενικές εκπομπές έως το 2050 και υπάρχει ένα επίμονο και θεμελιώδης πρόβλημα που έχει να κάνει με την έλλειψη οριζόντιων ενορχηστρωμένων πολιτικών.
Οι στόχοι που θέτουν είναι συγκεκριμένοι αλλά θα έλεγα ότι η κοινότητα αλλά και η βιομηχανία θα πρέπει να αποκτήσουν οριζόντια συνεργασία ανέφερε η ίδια και πρόσθεσε ότι θα πρέπει να επιταχύνουμε γρήγορα γιατί αντιμετωπίζουμε τεράστιους κινδύνους για τη ζωή με αυξανόμενες προκλήσεις της κλιματικής κρίσης που γίνονται κάθε μέρα και χειρότερες.