Οι αντοχές των υποδομών, η διαχείριση των υδάτων και η αναγκαιότητα συνεργασίας μεταξύ τοπικών φορέων και κράτους βρέθηκαν στο επίκεντρο του 1ου Φόρουμ για τη Θεσσαλία, όπου ειδικοί και αξιωματούχοι κατέθεσαν τις προτάσεις τους για την επόμενη μέρα.
Το «παρών», μεταξύ άλλων, έδωσε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας, Δημήτρης Κουρέτας, ο οποίος έδωσε μεγάλη έμφαση στο κομμάτι της πρόληψης, επισημαίνοντας ότι σε μια πιθανή καταστροφή «είναι θέμα σχεδιασμού να προλάβουμε πολλά πράγματα». Αφού γνωστοποίησε ότι οι τοπικές αρχές κάνουν διαρκώς ασκήσεις σε πραγματικές συνθήκες, υπενθύμισε ότι η Περιφέρεια έχει ήδη δημιουργήσει το πρώτο Κέντρο Συντονισμού Πολιτικής Προστασίας, το οποίο εγκαινιάστηκε το καλοκαίρι. Παράλληλα, αναφέρθηκε στο σύστημα παρακολούθησης της στάθμης και της ποιότητας των υδάτων σε ποτάμια και λίμνες.
«Στόχος μας είναι η έγκαιρη προειδοποίηση για τη σωτηρία της ζωής και της περιουσίας των πολιτικών», προσέθεσε. «Έως ότου γίνουν τα μεγάλα έργα, πρέπει να διαχειριζόμαστε σωστά το νερό», συνέχισε, διευκρινίζοντας ότι το τρέχον σύστημα μπορεί να αντέξει το 40% της ποσότητας του νερού του «Daniel». Ο κ. Κουρέτας, παράλληλα, αναφέρθηκε σε αντίστοιχες δράσεις πρόληψης τόσο για την πυρασφάλεια, όσο και για την πανώλη. Εμμένοντας στα αντιπλημμυρικά έργα, υπογράμμισε ότι λαμβάνουν χώρα σε τρία επίπεδα: α) παρεμβάσεις σε ρέματα και κοίτες, β) μικρά φράγματα στα βουνά για να συγκρατούν φερτές ύλες και γ) μεγάλα φράγματα. «Όταν δε, δημιουργηθεί αυτή η προστασία, θα πρέπει να λυθεί το θέμα των καλλιεργειών, στις οποίες θα στηριχθεί η Θεσσαλία τα επόμενα χρόνια», κατέληξε ο κ. Κουρέτας.
Από την πλευρά της, η βουλευτής Κωνσταντίνα Καραμπατσώλη, αναφέρθηκε στο πώς το απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο της Εύβοιας, το οποίο χρονολογείται από τη δεκαετία του ‘50, συμβάλλει στην επικινδυνότητα των έκτακτων καιρικών φαινομένων. «Η Εύβοια έχει ανάγκη από μεγάλα έργα», επεσήμανε χαρακτηριστικά. Όπως εξήγησε, είμαστε στο ξεκίνημα για τον βόρειο οδικό άξονα, καθώς και για την οδική παράκαμψη της Χαλκίδας. «Αλλά χρειάζονται χρόνια για την ολοκλήρωσή τους» παραδέχθηκε, εξηγώντας ότι η βελτίωση του οδικού δικτύου θα έχει σημαντικά οφέλη και στην προσέλκυση επενδύσεων αλλά και τουριστών.
Την ίδια στιγμή, ο Ηλίας Κοτσιμπογεώργος, Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Θεσσαλίας, επικεντρώθηκε στο παράδοξο (παρά τις πλημμύρες) της λειψυδρίας στη Θεσσαλία. Το νερό είναι το βασικό συστατικό για να έχουμε ποιότητα και ποσότητα στις καλλιέργειες, διαμήνυσε, προτού επισημάνει την ανάγκη για δράση, όπως ο εκσυγχρονισμός της μεθόδου ποτίσματος των καλλιεργειών, η δημιουργία μεγάλων αποταμιευτήρων και η κατασκευή του φράγματος του Αχελώου. Ειδικά για το τελευταίο, σημείωσε ότι βρισκόμαστε στο 80% της αποπεράτωσης, αλλά ακόμα δεν έχει τεθεί σε λειτουργία.
Τέλος, ο Πάνος Κούβαλης, Γενικός Διευθυντής Ασφαλιστικών Εργασιών στον Όμιλο Interamerican, αφού αναφέρθηκε στην εμπειρία που αποκτήθηκε από τον «Ιανό», εξήγησε ότι αυτή η εμπειρία χρησιμοποιήθηκε στον “Daniel”, όπου επιβεβαιώθηκαν οι προγνώσεις της εταιρείας για τα πλημμυρικά φαινόμενα. Όσον αφορά το κόστος των καταστροφών, σημείωσε ότι η ασφαλιστική αγορά πλήρωσε 400 εκατ. ευρώ στη Θεσσαλία. Όμως, αυτά τα χρήματα, επεσήμανε, δεν φτάνουν για να επανέλθει η κανονικότητα. Πρέπει να υπάρξει συνέχεια ανάμεσα στους φορείς, να δουλέψουμε στο κομμάτι της πρόληψης και να κάνουμε τα μεγάλα έργα, κατέληξε ο κ. Κούβαλης.
Μαθήματα από τον «Daniel» και η επόμενη μέρα της κλιματικής κρίσης
Deltio Typou
Τετάρτη, 29/01/2025 - 19:04
Οι πρωτοφανείς καταστροφές που προκάλεσε η κακοκαιρία «Daniel» ανέδειξαν την ανάγκη για έγκαιρη πρόληψη και τα μεγάλα έργα που πρέπει να γίνουν ώστε η Θεσσαλία να θωρακιστεί απέναντι στις συνέπειες της κλιματικής κρίσης.