Σοβαρά ζητήματα παραβιάσεων του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Ιονίων Νήσων (ΦΟΔΣΑ ΙΝ) καθώς και θέματα νομιμότητας, αδιαφάνειας και αδικαιολόγητης αύξησης του προϋπολογισμού στο διαγωνισμό του έργου « ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ & ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΧΥΤΥ‐Ο.Ε.Δ.Α. ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ», αναδεικνύουν εικοσιπέντε (25) βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων που κατέθεσαν προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλευτή Β’ Θεσσαλονίκης, Σωκράτη Φάμελλου, και του βουλευτή Κέρκυρας, Αλέξανδρου Αυλωνίτη.
Η μεθόδευση και η προχειρότητα στη νομοθέτηση του 4685/2020, του κυρίου Χατζηδάκη, οδήγησε στη συγκρότηση ενός ΦΟΔΣΑ χωρίς αρμοδιότητες για τους ΟΤΑ Ιονίων Νήσων και με πολλά θεσμικά προβλήματα στη λειτουργία του. Η λειτουργία του Φορέα «μακριά» από τους άμεσα εμπλεκόμενους ΟΤΑ δεσμεύοντας μάλιστα την περιουσία τους, δημιουργεί σοβαρά και, κατ’ επέκταση, διαχρονικά ζητήματα αδιαφάνειας. Το βασικό ζήτημα νομιμότητας στη λειτουργία του ΦΟΔΣΑ, που εντοπίζουν στην ερώτηση τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, αφορά στη μη ισότιμη εκπροσώπηση όλων των όλων των ΠΕ της Περιφέρειας στο Διοικητικό Συμβούλιο (ΔΣ) του ΦΟΔΣΑ, αλλά και στα θέματα μετοχικού κεφαλαίου, με βάση τα οριζόμενα στο νόμο «Κλεισθένη».
Εκτός από τα ζητήματα νομιμότητας του ΔΣ, ο ΦΟΔΣΑ προχώρησε πρόσφατα σε δημοπράτηση του έργου ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ & ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ ΧΥΤΥ‐Ο.Ε.Δ.Α. ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ, με σημαντικά και αδικαιολόγητα αυξημένη εκτιμώμενη αξία σε σχέση με τη συνολική δαπάνη ένταξης στο Επιχειρησιακού Προγράμματος ΥΜΕΠΕΡΑΑ. Από τις επιλογές της διοίκησης του ΦΟΔΣΑ, προκύπτουν επίσης ζητήματα ως προς την ανάθεση της παρακολούθησης του έργου με υπέρογκα ποσά σε διαδημοτικό φορέα άλλης Περιφέρειας, ειδικότερα όταν οι υπηρεσίες των Δήμων διαθέτουν την τεχνική επάρκεια για αυτό το έργο. Παράλληλα, έχουν γίνει αδικαιολόγητες αλλαγές στους όρους του διαγωνισμού, όπως ο διπλασιασμός του χρόνου διάρκειας της σύμβασης και η πρόβλεψη δημιουργίας μιας άλλου τύπου μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων που περιλαμβάνει την παραγωγή δευτερογενούς καυσίμου, χωρίς να υπάρχει ολοκληρωμένη μελέτη και ευρεία χρήση της δυνατότητας προαίρεσης. Οι αλλαγές αυτές επιτρέπουν το διπλασιασμό του χρόνου διάρκειας και του οικονομικού αντικειμένου χωρίς κάποια τεκμηρίωση. Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σημειώνουν πως αποτέλεσμα είναι ο σχεδόν τριπλασιασμός του οικονομικού αντικειμένου σε σχέση με την αρχική ένταξη του έργου στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ (ΕΣΠΑ) που είχε βασιστεί σε μελέτη σύμφωνα με τους κανόνες του ΕΣΠΑ.
Η λειτουργία του ΦΟΔΣΑ αλλά και ο συγκεκριμένος διαγωνισμός αποτυπώνουν περίτρανα και τη γενικότερη πολιτική της ΝΔ που, με πρόσχημα το στόχο μείωσης της ταφής απορριμμάτων μέχρι το 2030, επιβάλει την καύση παντού και εγκλωβίζει τη χώρα για δεκαετίες σε ένα στρεβλό μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων, σε πλήρη αντίθεση με τη στρατηγική ανακύκλωσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η επιλογή αυτή, έχει ενσωματωθεί και στο διαγωνισμό του έργου της Κεφαλλονιάς με απολύτως αδιευκρίνιστα τεχνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ρωτούν, μεταξύ άλλων, τους αρμόδιους Υπουργούς με ποιο τρόπο θα αποκαταστήσουν τη νομιμότητα του ΔΣ του ΦΟΔΣΑ ΙΝ, για ποιο λόγο τριπλασιάστηκε το ύψος του διαγωνισμού, πώς αξιολογείται το ότι οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου θα καθοριστούν σε μεταγενέστερο στάδιο, με ποια τεχνοοικονομικά κριτήρια επιλέγεται η καύση των αποβλήτων και γιατί δεν αναλαμβάνουν την παρακολούθηση του έργου οι αρμόδιες υπηρεσίες των Δήμων και επιλέγεται αντ’ αυτού η ανάθεση της παρακολούθησης χωρίς διαγωνισμό σε διαδημοτική εταιρεία άλλης Περιφέρειας;
Δείτε το πλήρες κείμενο της ερώτησης ΕΔΩ