Στη Θεσσαλονίκη μεταφέρθηκε την 1η Ιουνίου η καμπάνια ενημέρωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη χώρα μας, για την ενημέρωση των Ελλήνων καταναλωτών ως προς την εξοικονόμηση ενέργειας.
Το Roadshow της καμπάνιας άνοιξε τις πύλες του στην Πλατεία Αριστοτέλους και υποδέχεται το κοινό σε μία ειδικά διαμορφωμένη κατασκευή, όπου οι επισκέπτες, εξερευνώντας τα διαφορετικά δωμάτια ενός σπιτιού μέσω του πρωτότυπου διαδραστικού «τοίχου», μπορούν να βρουν απλές, χρηστικές συμβουλές για εξοικονόμηση ενέργειας στα νοικοκυριά τους. Παράλληλα, υπάρχουν εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές δράσεις για παιδιά και για όλη την οικογένεια, αναφέρει η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η καμπάνια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG JUST) θέτει ως στόχους τη μείωση των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας και την αλλαγή στη συμπεριφορά τόσο των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και όσων επενδύουν στην ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών.
Το κύριο μήνυμα της καμπάνιας είναι ότι τα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας θα ωφελήσουν όχι μόνο τον προϋπολογισμό των οικογενειών, αλλά και τα ενεργειακά αποθέματα και την προστασία του περιβάλλοντος.
Η ανάγκη για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των καταναλωτών προς την κατεύθυνση της ενεργειακής εξοικονόμησης γίνεται επιτακτική, καθώς την ώρα που εκατομμύρια ελληνικά νοικοκυριά αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, οι Έλληνες παραμένουν μεταξύ των μεγαλύτερων καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη, τονίζει η Επιτροπή..
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, 2 στους 10 Έλληνες αδυνατούν να καλύψουν βασικές ανάγκες τους, ανάμεσά τους και τους λογαριασμούς ενέργειας, ωστόσο η κατανάλωση ενέργειας συνεχίζει να αυξάνεται στην Ελλάδα..
Σύμφωνα με στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), η κατανάλωση ενέργειας παρουσιάζει αύξηση στην Ελλάδα, παρότι η χώρα βρίσκεται ήδη μεταξύ των μεγαλύτερων καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη . Η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα είναι ακριβότερη από αυτή των υπόλοιπων κρατών-μελών της ΕΕ στη Νοτιοανατολική Ευρώπη -αν και φθηνότερη από αυτήν των δυτικών κρατών-μελών.
Η χρηματοπιστωτική κρίση, οι μεγάλες φορολογικές επιβαρύνσεις και οι υψηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας είχαν ως αποτέλεσμα από το 2008 έως το 2016 να αυξηθεί κατά σχεδόν 1.000% η αδυναμία των καταναλωτών να πληρώνουν τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας. Το 2015, τα χρήματα που οφείλονταν στη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού ήταν περίπου 2,3 δισ. ευρώ. Το 2016, οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί έφτασαν έως και 2,4 δισ. ευρώ.
Πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκαινίασε το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο για την Ενεργειακή Φτώχεια (EU Energy Poverty Observatory), το οποίο έχει ως στόχο να αποτελέσει μία φιλική για τους χρήστες πλατφόρμα, με ανοιχτή σε όλους πρόσβαση, που θα προωθήσει το θέμα της ενεργειακής φτώχειας και θα παρέχει πληροφορίες και παραδείγματα καλών πρακτικών.
Η καμπάνια πραγματοποιείται με τη συνεργασία του Δήμου Θεσσαλονίκης, του Δήμου Παλαιού Φαλήρου, του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών & Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ), της Γ.Γ. Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Οικονομίας & Ανάπτυξης, του Δήμου Αθηναίων, της ΠΟΜΙΔΑ και των Ενώσεων Καταναλωτών ΕΚΠΟΙΖΩ, ΒΙΟΖΩ και ΚΕ.Π.ΚΑ και θα διαρκέσει έως το τέλος του έτους. Το Roadshow έχει ήδη επισκεφθεί την Τσεχία και τη Ρουμανία, ενώ μετά την Ελλάδα θα συνεχίσει και στην Πορτογαλία.
Στοιχεία για την κατανάλωση ενέργειας στην Ελλάδα:
- Ο συνολικός αριθμός των οικιακών καταναλωτών το 2016 στο σύνολο της επικράτειας της Ελλάδας ανήλθε σε 5,792,367, έναντι 5,764,609 το 2015 .
Η μεγαλύτερη ποσότητα ενέργειας που καταναλώνεται στον οικιακό τομέα αφορά τη θέρμανση κατοικιών (63,7% επί της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας).
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ (Ν.Μ.)