Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι τιμές του φυσικού αερίου αυξήθηκαν τον τελευταίο χρόνο κατά 261%, του πετρελαίου θέρμανσης κατά 65,1% και του ηλεκτρικού ρεύματος κατά 38,5%.
Αύξηση 25,5% έχουν σημειώσει στο ίδιο διάστημα οι τιμές στα έλαια και λίπη, 18,5% στο ψωμί και τα δημητριακά, 18% στα γαλακτοκομικά και τα αυγά, 17,1% στα κρέατα και 12,5% στον καφέ, το κακάο και το τσάι.
Ο δείκτης τιμών καταναλωτή σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2022, παρουσίασε μείωση 0,3% έναντι μείωσης 0,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι ο πληθωρισμός σημειώνει κάποια οριακή επιβράδυνση, η οποία άλλωστε είχε φανεί και από τα πρόσφατα στατιστικά της Eurostat, που είχαν δείξει ότι ο δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα αυξήθηκε τον Αύγουστο κατά 11,1%, έναντι αύξησης 11,3% που είχε σημειωθεί τον Ιούλιο.
Ο δείκτης του πληθωρισμού είναι ένα από τα τελευταία κομμάτια του παζλ που συνθέτουν την μεγάλη εικόνα της οικονομίας, εν όψει και των ανακοινώσεων του πρωθυπουργού για τα μέτρα στήριξης και τις παρεμβάσεις έναντι της ακρίβειας, το Σαββατοκύριακο, στη ΔΕΘ.
Πού αυξήθηκαν οι τιμές
Η αύξηση του πληθωρισμού κατά 11,4% τον Αύγουστο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Αυγούστου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
13,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα, ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα, λαχανικά, ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
2,7% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
31,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
9,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
2,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
16,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
2,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
6,7% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
3,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.