Η κ. Πέρκα επικεντρώθηκε στο Άρθρο 31, βάσει του οποίου, η ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε. νομιμοποιείται να παρακάμψει διαδικασίες προκειμένου να παραχωρήσει εκτάσεις εντός των Ζωνών Απολιγνιτοποίησης (ΖΑΠ), απευθείας, χωρίς δημοπρασία και έναντι τιμήματος.
«Κ. Υπουργέ, με τα δυο μνημόνια η χώρα απώλεσε το 25% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος. Η Δυτική Μακεδονία όμως, σε τρία χρόνια θα απωλέσει το 50% του τοπικού προϊόντος. Οι λιγνιτικές περιοχές σβήνουν, η ανεργία αυξάνεται, η έλλειψη προοπτικής δημιουργεί απόγνωση. Και μιλάμε για τις περιοχές που στήριξαν το σημαντικότερο εκβιομηχανιστικό εγχείρημα της Ελλάδας και που διαχρονικά υστερούν σε όλους τους δείκτες.
Η διαφοροποίηση του παραγωγικού προφίλ μιας περιοχής απαιτεί τουλάχιστον μια 20ετία. Απαιτεί επίσης και σημαντικούς πόρους, όπως δείχνει η διεθνής εμπειρία.
Απαιτεί όμως και εργαλεία σχεδιασμού, συμμετοχής, χρηματοδότησης και συνδιαμόρφωση προτάσεων για την επόμενη μέρα, ώστε η μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή να είναι δίκαιη, να μη μείνει κανείς πίσω και οι περιοχές να λάβουν αντισταθμιστικά, αυτά που τους οφείλει όλη η χώρα.
Τίποτα από όλα αυτά δεν εξασφαλίζει η πολιτική της κυβέρνησης. Αυτό επιβεβαιώνεται και με το Άρθρο 31 του ν/σ που συζητάμε».
Στη συνέχεια, η βουλευτής Φλώρινας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ανέπτυξε εκτενώς τους λόγους για τους οποίους το Άρθρο 31 είναι προβληματικό. Τόνισε χαρακτηριστικά: «Πρώτον, είναι προβληματικό το γεγονός ότι δεν προβλέπεται πουθενά η έκφραση γνώμης των τοπικών κοινωνιών. Κατά τη συζήτηση του ν/σ της απολιγνιτοποίησης, επιμείναμε ότι στη ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε. θα έπρεπε να συμμετέχει και η τοπική κοινωνία, τόσο στο Διοικητικό Συμβούλιο, όσο και στη Γενική Συνέλευση, με μετοχική σύσταση. Δυστυχώς αυτό δεν έγινε αποδεκτό και σήμερα, με το άρθρο 31, φαίνεται ότι η ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε θα παραχωρεί εκτάσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κατά το δοκούν, χωρίς δημοπρασία, χωρίς η τοπική κοινωνία, οι Δήμοι, Αγροτικοί Συνεταιρισμοί κ.τ.λ. να έχουν λόγο, ούτε καν ενημέρωση.
Δεύτερο πολύ προβληματικό σημείο είναι η μεγάλη καθυστέρηση του χωροταξικού σχεδιασμού. Θεωρώ τουλάχιστον αντιεπιστημονικό να δίνεται η δυνατότητα να υλοποιούνται νέες χρήσεις, δηλαδή να γίνεται χωροταξία, πέρα και έξω από τις τοπικές κοινωνίες.
Και όμως τα 4 Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΕΠΣ), αποτελούν ουσιαστικά τα θεμέλια για την υλοποίηση του σχεδιασμού της Δίκαιης Μετάβασης, καθώς, μέσω του καθορισμού χρήσεων γης, θα ξεκαθαρίζουν το τοπίο σχετικά με το ποιες επενδύσεις και επιχειρηματικές δραστηριότητες μπορούν να αναπτυχθούν, πού και με ποιους όρους.
Τα ΕΠΣ είναι ίσως το πιο κρίσιμο σημείο για την επαναπόδοση εδαφών στον πρωτογενή τομέα, σε τοπικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις κ.τ.λ. Γι’ αυτό προτείναμε να προστεθούν οι Περιφέρειες και οι ενεργειακοί δήμοι ως συμβαλλόμενα μέρη στις προγραμματικές συμβάσεις, τόσο για τα ΕΠΣ όσο και για τη μεταβίβαση των εδαφών και την υλοποίηση των χρήσεων γης, αλλά δεν έγινε αποδεκτό.
Κατά δε την κύρωση της προγραμματικής σύμβασης ΔΕΗ-ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΕ –Δημοσίου, δεν τηρήθηκαν οι υποσχέσεις της κυβέρνησης ότι η ΔΕΗ θα κρατήσει το 1/3 της έκτασης και θα επιστρέψει τα 2/3 στο δημόσιο. Τελικά η ΔΕΗ κρατάει για δική της χρήση σχεδόν το 50% των εκτάσεων.
Τρίτον και εξίσου σημαντικό, φοβόμαστε ότι μιλάμε για πολύ μεγάλες επενδύσεις και όχι μικρά και μικρομεσαία έργα, τα οποία θα έδιναν πνοή στην τοπική οικονομία, για παράδειγμα Ενεργειακές Κοινότητες (ΕΚΟΙΝ), έργα ΑΠΕ των Δήμων, αγροβολταϊκά κ.τ.λ.».
Η κα Πέρκα υπενθύμισε ότι ήταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, που έθεσε τις βάσεις για τη σύσταση και τη διάδοση των ΕΚΟΙΝ, προωθώντας την ενεργειακή δημοκρατία και την αποκεντρωμένη παραγωγή ενέργειας. Αντίθετα, με την απαρχή της διακυβέρνησης της χώρας από τη ΝΔ, ακολουθήθηκε μια συστηματική προσπάθεια αποδόμησης του θεσμού των ΕΚΟΙΝ.
Τόνισε ότι αυτή η πολιτική οπισθοδρόμηση, εκτός από επιζήμια για το θεσμό της ενεργειακής δημοκρατίας, είναι και ενάντια στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο. Η Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Ηλιακή Ενέργεια στο πλαίσιο του RepowerEU προτείνει την ίδρυση τουλάχιστον μιας ΕΚΟΙΝ σε κάθε Δήμο με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων έως το 2025 και τη διευκόλυνση της πρόσβασης στην ηλιακή ενέργεια, μέσω και των ΕΚΟΙΝ, για ενεργειακά φτωχούς και ευάλωτους καταναλωτές.
«Κι ενώ οι Δήμοι κάνουν ΕΚΟΙΝ, δεν μπορούν να συνδεθούν λόγω έλλειψης ηλεκτρικού χώρου, το δε πρόβλημα έγινε χειρότερο με το φωτογραφικό «μοίρασμα» του χώρου σε μεγάλα έργα, μέσω της Υπουργικής Απόφασης της 12ης Αυγούστου.»
«Ο Δήμαρχος Αμυνταίου, κατά την ακρόαση των φορέων, αναφέρθηκε στην τηλεθέρμανση του Αμυνταίου, που δουλεύει με βιομάζα- μια πρόταση που προώθησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ- και μάλιστα στις 2 Νοεμβρίου ο Δήμος Αμυνταίου βραβεύτηκε γι’ αυτή την πρωτοβουλία που ενσωματώνει την κυκλική οικονομία, αφού αξιοποιεί αγροτικά υπολείμματα της περιοχής. Τα δημοτικά τέλη θέρμανσης, όμως, αυξήθηκαν κατά 42%. Μια τόσο μεγάλη αύξηση σε περιόδους κρίσης, καταλαβαίνετε ότι δεν μπορεί να την σηκώσει ο κόσμος.
Είναι κρίσιμο λοιπόν, στο Άρθρο 31 να προβλεφθεί κατ’ ελάχιστον και κατά προτεραιότητα, η παραχώρηση μιας μεγάλης έκτασης 1.000 στρεμμάτων στο δίκτυο ενεργειακών δήμων ή στη νεοσύστατη εταιρεία τηλεθερμάνσεων, για να αναπτύξει, σε συνεργασία με τη ΔΕΗ, ένα φωτοβολταϊκό πάρκο, ώστε να μειώσουν το τιμολόγιο θέρμανσης των κατοίκων.
Και μιας και μιλάμε για τηλεθέρμανση, θα αναφέρω την state-of-the-art πολιτική της κυβέρνησης να κόψει το έργο της τηλεθέρμανσης στη Φλώρινα, την ώρα που όλη η Ευρώπη επενδύει σε τηλεθερμάνσεις. Πετάχτηκε περίπου 40 εκ. ευρώ επενδυμένο κεφάλαιο, για να γίνουν νέα έργα φυσικού αερίου, με αποτέλεσμα σήμερα οι πολίτες στη Φλώρινα, μια από τις πιο κρύες περιοχές της χώρας, να μην μπορούν να θερμανθούν. Ειλικρινά κ. Υπουργέ, ποιος πιστεύετε ότι θα βάλει φ/α στο σπίτι του;».
Η κα Πέρκα σχολίασε και την τροπολογία σε σχέση με τα ενεργειακά και ειδικότερα τα υπερκέρδη της αγοράς ενέργειας, όπου υπενθύμισε ότι η δήθεν κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής και ο περιβόητος «κόφτης» υπερκερδών, είχαν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία νέας γενιάς υπερκερδών, στη λιανική αυτή τη φορά. «Θα έλεγα ότι έχουμε παραδοχή με την τροπολογία, αλλά άκουσα τον κ. Υπουργό να λέει «αν υπάρχουν υπερέσοδα». Τι εννοείτε με το «αν» κ. Υπουργέ; Αφού τα μετρήσαμε τα υπερκέρδη, 500 εκ. το Σεπτέμβριο και άλλα τόσα τον Οκτώβριο, 1 δισ. ευρώ σε δύο μήνες!
Το έχω ξαναπεί, σε συνθήκες ελεύθερης αγοράς, όταν εκ των προτέρων εξαγγέλλεις ότι θα καλύψεις την όποια αύξηση, επιταχύνεις τις αυξήσεις, άρα και την αισχροκέρδεια. Οι πολίτες πληρώνουν υπέρογκους λογαριασμούς, πληρώνουν και έμμεσους φόρους και ένα μέρος αυτών -αφού οι επιχειρήσεις και οι πολίτες στερούνται ρευστότητας για ένα μεγάλο διάστημα- επιστρέφεται ως επιδότηση. Την τελευταία φορά που προβλέφθηκε σε ΥΑ πώς θα φορολογηθούν και πώς θα υπολογιστούν τα υπερκέρδη, είδαμε ότι τα 2.2 δισ. που υπολογίσαμε εμείς, έγιναν 415 εκ.
Και φυσικά, ποτέ δε μας υποδείξατε πού κάνουμε λάθος, γιατί οι υπολογισμοί μας προέκυψαν με βάση στοιχεία της ΡΑΕ και του ΑΔΜΗΕ. Δώσατε λοιπόν 1.8 δισ. δώρο στους καθετοποιημένους παραγωγούς. Ταυτόχρονα έχουμε και 330 εκ. από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, τα οποία περιμένουμε να φορολογηθούν όπως και 1.79 δισ. υπερκέρδη από τα διυλιστήρια, μόνο για το πρώτο εξάμηνο του 2022.
Κλείνοντας, θέλω να πω ότι συμφωνώ με την πολιτική εκτίμηση του κ. Τσακαλώτου: Για το καλό της κοινωνίας και της οικονομίας, αυτή η κυβέρνηση πρέπει να πέσει».