Τις δύο τελευταίες εβδομάδες το ΥΠΕΝ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση τρία (3) νομοσχέδια με σημαντικότατες ρυθμίσεις για τα νερά, τα δάση, τη βιοποικιλότητα, τις ΑΠΕ, την ενεργειακή δημοκρατία, τα απορρίμματα, την χωροταξία και πολεοδομία, τα λατομεία και μεταλλεία και την ενέργεια και μάλιστα με ελάχιστο χρόνο διαβούλευσης. Το ένα εξ’ αυτών μάλιστα είχε διάρκεια διαβούλευσης τέσσερεις (4) μέρες οι τρεις εκ των οποίων ήταν σαββατοκύριακο και αργία!
Το νερό είναι δημόσιο/κοινωνικό (κοινό) αγαθό, απαραίτητο για τη ζωή και όχι εμπόρευμα, και οι υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης παρέχονται από φορείς (υπηρεσίες – εταιρείες) κοινής ωφέλειας κατά τρόπο μονοπωλιακό. Η Κυβέρνηση της ΝΔ με το ν/σ που έχει καταθέσει στη Βουλή, σχεδιάζει να δημιουργήσει «αγορά» για την παροχή των υπηρεσιών ύδρευσης – αποχέτευσης και θεσμοθετεί την Ρυθμιστική Αρχή Υδάτων. Εν ολίγοις, ανοίγει την πόρτα για την ιδιωτικοποίηση του νερού!
Η δημιουργία της ρυθμιστικής αρχής υδάτων θα γίνει με την επέκταση των αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ). Για να δημιουργηθεί αυτή η νέα αγορά παρόχων υπηρεσιών ύδατος, δηλαδή των υπηρεσιών ύδρευσης – αποχέτευσης, η νέα ρυθμιστική αρχή υδάτων, στην οποία είναι καθολικά αντίθετοι περιβαλλοντικές οργανώσεις, σωματεία και σύλλογοι εργαζομένων σε δημοτικές επιχειρήσεις και εταιρείες ύδρευσης & αποχέτευσης, η ΚΕΔΕ και η Ένωση των ΔΕΥΑ, συγκεντρώνει αρμοδιότητες που σήμερα ανήκουν στο ΥΠΕΝ ή σε επιτροπές που καταργούνται, όπως η Εθνική Επιτροπή Υδάτων.
Η Ρυθμιστική Αρχή Υδάτων θα μπορεί να σχεδιάζει και να προτείνει συγχωνεύσεις των παρόχων υπηρεσιών ύδατος (ΠΥΥ) και θα πιστοποιεί τους ΠΥΥ με βασικά κριτήρια (α) τον έλεγχο της οικονομικής τους βιωσιμότητας, παρά το γεγονός ότι οι ΠΥΥ παρέχουν υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, και (β) το αν πετυχαίνουν την πλήρη ανάκτηση του κόστους των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, κριτήριο που θα τους αναγκάσει σε αυξήσεις στα αντίστοιχα τιμολόγια.
Η δημιουργία της Ρυθμιστικής Αρχής Υδάτων, εκτός του ότι αποτελεί ιδεολογική εμμονή της Κυβέρνησης και εξ’ αυτού, ο ορισμός της ως προαπαιτούμενο στο Ταμείο Ανάκαμψης, συμφωνεί με την συγκεντρωτική της λογική στη διακυβέρνηση (επιτελικό κράτος). Έτσι καταργούνται επιτροπές και διαδικασίες όπως η Εθνική Επιτροπή Υδάτων που είναι βασικός θεσμός διαβούλευσης αλλά και ενημέρωσης της Βουλής και περιορίζεται τόσο η συμμετοχή των εμπλεκομένων όσο και η ουσιαστική διαβούλευση, που είναι και βασική θέση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας Πλαίσιο για τα Ύδατα 2000/60.
Η Κυβέρνηση της ΝΔ για άλλη μία φορά αγνοεί τις αποφάσεις του ΣτΕ, που από το 2014 έως και πολύ πρόσφατα, έχουν αποτρέψει έως σήμερα την ιδιωτικοποίηση του νερού και την πώληση της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ και προσπαθεί με το προτεινόμενο ν/σ, που είναι αμφίβολης συνταγματικότητας, να υλοποιήσει την ουσιαστική ιδιωτικοποίηση της δημόσιας υπηρεσίας ύδρευσης και αποχέτευσης.
Κεντρική προτεραιότητα για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αποτελεί η υπεράσπιση του ανθρώπινου και κοινωνικού δικαιώματος που σχετίζεται με την ποιότητα ζωής, την ενέργεια, την τροφή, το νερό, την υγεία και τελικά το περιβάλλον. Η νέα προοδευτική κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα διασφαλίσει πως το νερό θα παραμείνει δημόσιο και κοινωνικό αγαθό.