Αυτά ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας στο συνέδριο του ECONOMIST και ιδιαίτερα για τα κίνητρα που αφορούν στον εξοπλισμό με σκοπό την πράσινη μετάβαση, ως παράδειγμα ανέφερε τις μπαταρίες λιθίου για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα και τους φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΑΠΕ ΜΠΕ.
Όπως είπε ο υπουργός, για τη συμμόρφωση με τους στόχους ESG απαιτούνται χρήματα και εκπαίδευση και ήδη υπάρχουν εργαλεία και κίνητρα στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής, ενώ αναφέρθηκε επιγραμματικά στους άξονες στρατηγικής για να αναπτυχθεί περαιτέρω η ελληνική βιομηχανία αλλά και για να επιτευχθεί ο στόχος για λιγότερες εκπομπές διοξειδίου για τη βιομηχανία.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι, πέρα από τον τουρισμό, έχουμε παραδοσιακούς βιομηχανικούς ομίλους που άντεξαν την κρίση, αυξάνουν τις εξαγωγές τους και δημιουργούν σταθερές θέσεις εργασίας αλλά όπως σημείωσε απαιτείται μία μακροπρόθεσμη βιώσιμη ανάπτυξη για να προσεγγίσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και η βιομηχανία έχει σημαντικό ρόλο σε αυτό.
Παράγουμε άρματα μάχης, προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας στα μέταλλα, υποθαλάσσια καλώδια, έχουμε τσιμεντοβιομηχανία, και αναβιώνει η ναυπηγοεπισκευή με τα ναυπηγεία Σύρου και Ελευσίνας, καθώς από το 2018 έχουν επισκευαστεί 500 πλοία, όπως σημείωσε ο υπουργός και αναφέρθηκε στις στοχεύσεις του υπουργείου Ανάπτυξης για να βοηθήσει την προσπάθεια του ιδιωτικού τομέα.
Οι δράσεις αφορούν στα εξής:
- Περαιτέρω διευκόλυνση της ψηφιοποίησης των διαδικασιών ώστε, τους επόμενους 10 μήνες να μπορεί κάποιος από το γραφείο του να αποκτά τις απαραίτητες άδειες
- Ενίσχυση της σύνδεσης της έρευνας και της καινοτομίας με τη βιομηχανία και την αγορά
- Υποδομές υποδοχής νέων επενδύσεων. Γίνεται μελέτη από τον ΟΟΣΑ για να δημιουργηθεί το πλαίσιο ανάπτυξης καθαρών βιομηχανικών δραστηριοτήτων στην Αττική και ταυτόχρονα σε συνεργασία με την ΕΤΒΑ αναβαθμίζονται τα βιομηχανικά πάρκα της περιφέρειας ενώ θα επικαιροποιηθεί ο νόμος για τα βιομηχανικά πάρκα για να δημιουργηθούν πράσινοι και ψηφιακοί υποδοχείς.
- Μεταρρύθμιση για την αδειοδότηση των τεχνικών επαγγελμάτων.
Από την πλευρά του ο Μιχάλης Στασινόπουλος, εκτελεστικός διευθυντής της Viohalco και πρόεδρος της ElvalHalcor υπογράμμισε ότι οι ενεργοβόρες βιομηχανίες της χώρα μας βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση αλλά οι προκλήσεις είναι μεγάλες στη μετάβαση, με ισχυρό ανταγωνισμό και υψηλά κόστη, μέχρι να επιτευχθεί ο στόχος τους μηδενισμού του ανθρακικού αποτυπώματος.
Τόνισε ότι η Ελλάδα έχει κάνει μεγάλα βήματα καθώς η βιομηχανία μας είναι εξωστρεφής και βασικός προμηθευτής μεγάλων διεθνών ομίλων, αλλά απαιτείται μεγαλύτερη προσπάθεια και κατάλληλες πολιτικές για να ακολουθήσει τους στόχους και τις προδιαγραφές που απαιτούνται αλλά και για να δημιουργηθούν νέες λύσεις και προϊόντα, πριν από τον ανταγωνισμό. Γιαυτό και όπως εξήγησε ήδη οι βιομηχανίες έχουν, μεγάλα, δικά τους τμήματα μελέτης τάσεων και πολιτικών. «Η μετάβαση είναι πιεστική. Όλες οι εταιρείες είναι ευαισθητοποιημένες και το κράτος πρέπει να άρει τα αντικίνητρα και να δοθούν κίνητρα και το κυριότερο να εμπλουτιστούν τα δίκτυα πληροφορίας και συνεννόησης μεταξύ πολιτείας και βιομηχανίας για να μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τον ανταγωνισμό» όπως σημείωσε.
Ο ίδιος υπογράμμισε ότι «βλέπουμε την Ευρώπη ως προορισμό αλλά βρισκόμαστε σε μία εποχή που η ευρωπαϊκή ενεργοβόρα βιομηχανία έχει σοβαρά προβλήματα. Σε αυτό το πλαίσιο η Ελλάδα βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση αλλά ως ενεργοβόρες βιομηχανίες έχουμε μεγάλες προκλήσεις. Είναι αδιαπραγμάτευτος στόχος ο μηδενισμός του ανθρακικού αποτυπώματος έως 2050 αλλά μέχρι τότε έχουμε να περάσουμε μια έρημο , διότι πως να ανταγωνιζόμαστε με, δομικά πλέον, ψηλότερο ενεργειακό κόστος και πως να επενδύουμε τα μεγάλα ποσά που χρειάζεται η μετάβαση; Χρειάζεται συνειδητή βιομηχανική πολιτική. Έχουμε κυκλοφορήσει νέα πράσινα προϊόντα, έχουμε κάνει επενδύσεις για μείωση του διοξειδίου του άνθρακα και όλες οι δράσεις μας είναι συνεπείς με τους στόχους έως και το 2050 αλλά δεν πρέπει να υποτιμάται ποσό δύσκολη είναι η πορεία μέχρι εκεί».
Ο ίδιος υπογράμμισε και τη σημασία που πρέπει να δοθεί στον τομέα της κυκλικής οικονομίας.
Τέλος, ο πρόεδρος της ONEX, Πάνος Ξενοκώστας υπογράμμισε ότι και η ναυπηγική βιομηχανία λειτουργεί με συγκεκριμένους άξονες για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος. Υπενθύμισε ότι και στα δυο ναυπηγεία έχουν προχωρήσει και θα ολοκληρωθούν δράσεις για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών τους από φωτοβολταϊκά πάνελ, ότι προχωράει το επενδυτικό πλάνο για να αντικατασταθεί η αμμοβολή από υδροβολή και η χρήση ντηζελ και πετρελαίου από ηλεκτρικό ρεύμα. Επιπλέον τα υλικά προς ανακύκλωση δίνονται σε εξουσιοδοτημένους ανακυκλωτές και προχωράει η επένδυση ώστε τα καράβια όταν βρίσκονται στα ναυπηγεία να μπορούν να λαμβάνουν ρεύμα για τη λειτουργία τους.
Ο σχεδιασμός είναι, όπως ανέφερε, στα επόμενα -το πολύ πέντε- χρόνια τα ναυπηγεία να βρίσκονται πολύ κοντά στο μηδενισμό του ανθρακικού αποτυπώματος.
Επιπλέον, τόνισε ότι αντίστοιχες δράσεις γίνονται και για τον εμπορικό στόλο ενώ προχωρούν οι ενέργειες και για να παρέχουν τα ναυπηγεία καθετοποιημένη παραγωγή για πλωτές ανεμογεννήτριες.
Κλείνοντας ο κ. Ξενοκώστας σημείωσε ότι «αν και είμαστε υπέρ της αυστηροποίησης των περιβαλλοντικών όρων ωστόσο, το δίκαιο του ανταγωνισμού δεν σταματάει εντός της ΕΕ αλλά είναι ένα θέμα που αφορά τη διεθνοποιημένη αγορά και αν τα αυστηρά κριτήρια που τηρούμε στην ΕΕ, τηρούνται μερικώς ή καθόλου, στην άλλη πλευρά, τότε δίνουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στους άλλους, οπότε θα πρέπει να εξισορροπηθεί το θέμα του δικαίου ανταγωνισμού».