Τον δρόμο για την έναρξη κατασκευής από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil της μονάδας αερίου ισχύος 877 MW στη ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής, άνοιξε η χθεσινή απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, με την οποία άναψε το «πράσινο φως» στη συμφωνία των δύο ενεργειακών Ομίλων, για την από κοινού υλοποίηση της επένδυσης, ύψους 375 εκατ. ευρώ.
Με την απόφαση, εγκρίνεται ο από κοινού έλεγχος από τους δύο Ομίλους (με ποσοστό 50% έκαστος) της «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής», δηλαδή του εταιρικού σχήματος που θα αναλάβει την ανάπτυξη και λειτουργία της μονάδας. Έτσι, όπως αναφερόταν και στην ανακοίνωση των δύο εταιρειών τον Ιούνιο για τη μεταξύ τους συμφωνία, η μονάδα θα ξεκινήσει να υλοποιείται εντός του έτους (με τις εργασίες κατασκευής να γίνονται από την ΤΕΡΝΑ) ώστε να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις αρχές του 2024.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε ξεκινήσει να δρομολογεί τη μονάδα στην Κομοτηνή από τις αρχές του 2019, με την υποβολή στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) αίτησης για άδεια παραγωγής. Έτσι, ο σταθμός είναι απολύτως «ώριμος» αδειοδοτικά για να αρχίσει να κατασκευάζεται.
Ενίσχυση της καθετοποίησης
Στην περίπτωση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η δρομολόγηση της έναρξης κατασκευής της νέας μονάδας έρχεται μετά την απόκτηση του 100% του Ομίλου ΉΡΩΝ, δίνοντας περαιτέρω ώθηση στον νέο κύκλο αναπτυξιακής τροχιάς του Ομίλου, ώστε να καταστεί ενεργειακός κολοσσός. Είναι ενδεικτικό ότι, συνυπολογίζοντας το συγκεκριμένο έργο, η εταιρεία «βάζει πλώρη» για αύξηση του θερμοηλεκτρικού της χαρτοφυλακίου σε συνολική ισχύ 1,5 GW έως τις αρχές του 2024.
Παράλληλα, μέσω της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, της οποίας αποτελεί βασικό μέτοχο, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στοχεύει να ενισχύσει εντός της επόμενης 5ετίας στα 3 GW το χαρτοφυλάκιό της σε αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα, καθώς και σε συστήματα αποθήκευσης που βρίσκονται σε λειτουργία. Κάτι που σημαίνει πως θα έχει τότε συμμετοχή σε ηλεκτροπαραγωγικό δυναμικό συνολικής ισχύος 4,5 GW, κατέχοντας επομένως ηγετική θέση στον εγχώριο ενεργειακό κλάδο.
Όσον αφορά την απόφαση της Motor Oil για τη συμμετοχή στην επένδυση, σύμφωνα με τη διοίκηση του πετρελαϊκού Ομίλου, σημαντικό ρόλο έπαιξε η εκτιμώμενη αύξηση της κατανάλωσης ρεύματος στη χώρα μας τα επόμενα 15 χρόνια, όπου η νέα θερμοηλεκτρική ισχύς σε συνδυασμό με τις ΑΠΕ (στις οποίες επίσης επεκτείνει την παρουσία της η Motor Oil) θα κληθεί να καλύψει τη σταδιακή απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων.
Παράλληλα, η νέα μονάδα θα επιτρέψει και στους δύο Ομίλους να αποκτήσουν πιο καθετοποιημένα χαρακτηριστικά στη δραστηριοποίησή τους στον κλάδο της ηλεκτρικής ενέργειας, στον οποίο δίνουν το «παρών» ως προμηθευτές ρεύματος. Επίσης, η κάλυψη της τροφοδοσίας της μονάδας με φυσικό αέριο θα δημιουργήσει ακόμη πιο ευνοϊκές συνθήκες οικονομίας κλίμακας, για την προμήθεια LNG και από τους δύο «παίκτες».
Μεγαλύτερη ενεργειακή ασφάλεια
Από την άλλη πλευρά, η επιχειρηματική κίνηση των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil «μεταφράζεται» σε μία ακόμη δικλείδα ασφαλείας για την επάρκεια ισχύος κατά την απολιγνιτοποίηση του εγχώριου ηλεκτρικού συστήματος, στο πλαίσιο της οποίας προβλέπεται πως όλες οι υφιστάμενες λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ θα τεθούν εκτός λειτουργίας έως το 2023. Κάτι που σημαίνει ότι μέσα σε ενάμιση περίπου χρόνο, θα αποσυρθεί ένα χαρτοφυλάκιο ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων συνολικής ισχύος 2.250 MW.
Στον αντίποδα, πριν από την επενδυτική απόφαση των δύο εταιρειών, οι μόνες βέβαιες νέες εντάξεις στο σύστημα ήταν η υπό κατασκευή καινούρια μονάδα 825 MW της Mytilineos, τον Σεπτέμβριο του 2022, καθώς και η «Πτολεμαΐδα 5» της ΔΕΗ (ισχύος 615 MW) στις αρχές του 2023. Μάλιστα, ο καινούριος σταθμός της ΔΕΗ θα ξεκινήσει να λειτουργεί με καύσιμο λιγνίτη, ενώ θα αποσυρθεί στα τέλη του 2024, ώστε να «επιστρέψει» στις αρχές του 2026 με καύσιμο φυσικό αέριο και αναβαθμισμένη ισχύ (1.000 MW).
Τα υπόλοιπα επενδυτικά σχέδια
Αξίζει να σημειωθεί πως, για τα επόμενα χρόνια, και έως ότου αποκτήσουν ευρεία εφαρμογή τεχνολογίες που θα επιτρέψουν την πλήρη απανθρακοποίηση του μίγματος (π.χ. αποθήκευση), οι νέες μονάδες αερίου αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την ασφάλεια τροφοδοσίας. Κι αυτό γιατί αντισταθμίζουν τη στοχαστικότητα των ΑΠΕ, ενισχύοντας έτσι την ευελιξία και την επάρκεια του συστήματος.
Σχέδια για νέους ηλεκτροπαραγωγικούς σταθμούς αερίου έχουν και άλλοι εγχώριοι ενεργειακοί Όμιλοι, όπως η Elpedison για την κατασκευή μιας νέας μονάδας ισχύος έως 830 MW. Επίσης, μέσω της Damco Energy, μία ανάλογη υποδομή αερίου (ισχύος 840 MW) «ωριμάζει» ο Όμιλος Κοπελούζου στη βιομηχανική περιοχή Αλεξανδρούπολης.
Την ίδια στιγμή, άδειες παραγωγής για μονάδες φυσικού αερίου έχουν λάβει και η Elvalalcor (651 MW) του ομίλου Στασινόπουλου, ο Όμιλος Καράτζη (660 MW), και η κυπριακή εταιρεία Clavenia Limited (845 MW) ισραηλινών συμφερόντων. Άδεια παραγωγής για καινούριο σταθμό (665 MW) στην Κομοτηνή έχει λάβει και η ΔΕΗ, με όλες τις ενδείξεις να συγκλίνουν στο ότι το επενδυτικό αυτό πρότζεκτ βρίσκεται σε στάδιο διερεύνησης.
Κώστας Δεληγιάννης / insider.gr