Τη δημοπράτηση από τη Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ) των έργων για την «άφιξη» του φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα «ξεκλείδωσε» η πρόσφατη ένταξη του έργου στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014-2020». Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, η θυγατρική της ΔΕΠΑ Υποδομών πρόκειται να προχωρήσει τις αμέσως επόμενες ημέρες στην προκήρυξη των εργασιών κατασκευής των δικτύων διανομής.
Τα δίκτυα αυτά θα καλύψουν το σύνολο του αστικού ιστού στους τρεις μεγαλύτερους Δήμους της Δυτικής Ελλάδας, δηλαδή της Πάτρας, του Αγρινίου και του Πύργου. Έτσι, αναμένεται να πραγματοποιηθούν περισσότερες από 9.500 συνδέσεις καταναλωτών όλων των κατηγοριών, δηλαδή οικιακών, εμπορικών και βιομηχανικών.
Η ένταξη του έργου στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014-2020» σηματοδοτεί τη συγχρηματοδότησή του με 21,3 εκατ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ). Ο συνολικός προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 42 εκατομμύρια ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος της επένδυσης να προορίζεται για την κατασκευή των δικτύων συνολικού μήκους περίπου 208 χιλιομέτρων, τα οποία θα κατασκευασθούν στις τρεις πόλεις.
Τροφοδοσία με LNG
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε πρώτη φάση τα τρία δίκτυα διανομής δεν θα συνδέονται με το σύστημα μεταφοράς του ΔΕΣΦΑ, ώστε να ανεφοδιάζονται από αυτό με καύσιμο. Αντίθετα, το φυσικό αέριο θα μεταφέρεται οδικώς σε μορφή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), με βυτία τα οποία θα ξεκινούν από τον σταθμό φόρτωσης που βρίσκεται υπό κατασκευή στο τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα.
Πρόκειται για την πρώτη φορά που σχεδιάζεται να χρησιμοποιηθεί στη χώρα μας η λύση του υγροποιημένου φυσικού αερίου για την τροφοδοσία αυτόνομων δικτύων πόλεων. Μάλιστα, έως αυτή τη στιγμή, ελάχιστες πόλεις στη Νότια Ευρώπη έχουν αποκτήσει πρόσβαση στο φυσικό αέριο με αυτό τον τρόπο. Για την εφαρμογή της τροφοδοσίας με LNG, η ΔΕΔΑ πρόκειται να συνεργαστεί με την ιταλική Tecnoimpianti, εταιρεία που διαθέτει μεγάλη τεχνογνωσία σε ανάλογες εφαρμογές.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η μεταφορά LNG αποτελεί μία «ώριμη» λύση, ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο περιοχές (και βιομηχανίες) οι οποίες βρίσκονται μακριά από το σύστημα μεταφοράς. Έτσι, παράλληλα με την τροφοδοσία της Δυτικής Ελλάδας, ανάλογες εφαρμογές small scale LNG αναμένεται να κάνουν πιο ευέλικτη τη διείσδυση του καυσίμου στη χώρα μας, με οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη για τους καταναλωτές που θα επωφεληθούν.
Στα σκαριά αγωγός για τη Δυτική Ελλάδα
Στην περίπτωση πάντως της Πάτρας, το small scale LNG θα αποτελέσει περιορισμένο χρόνο εφαρμογής, καθώς ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει τη σύνδεση της Δυτικής Ελλάδας με το σύστημα μεταφοράς, μέσω αγωγού υψηλής πίεσης. Ο αγωγός θα έχει μήκος 140 χλμ. περίπου, ενώ θα ξεκινά από τη Μεγαλόπολη.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 85 εκατ. ευρώ, ενώ θα διασυνδέσει και τη Βιομηχανική Περιοχή της Αχαϊκής Πρωτεύουσας, με τους τοπικούς υποψήφιους βιομηχανικούς καταναλωτές να δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία υψηλής ζήτησης καυσίμου στην περιοχή.
Κατά την έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης 2021-2030 του ΔΕΣΦΑ, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ζήτησε από τον Διαχειριστή να προχωρήσει σε μελέτη, ώστε να διερευνήσει κατά πόσο η κατασκευή του αγωγού μπορεί να επισπευσθεί έναντι του αρχικού χρονοδιαγράμματος, το οποίο προβλέπει πως θα είναι έτοιμος τον Ιούνιο του 2026. Σύμφωνα με πληροφορίες, η μελέτη θα περιλαμβάνεται στο νέο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ (2022-2031), το οποίο θα υποβάλει στη ΡΑΕ τον Σεπτέμβριο.
Κώστας Δεληγιάννης / insider.gr