Κορυφώνεται το επόμενο τριήμερο σε πολιτικό επίπεδο, και επί ρωσικού εδάφους, η προσπάθεια για τη διασφάλιση από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας φυσικού αερίου από την Gazprom με ανταγωνιστική τιμή για το 2022, ώστε να συγκρατηθεί το κόστος του αερίου το επόμενο έτος στην ελληνική αγορά.
Έτσι, τη στιγμή που βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις των δύο εταιρειών για τους εμπορικούς όρους προμήθειας καυσίμου την επόμενη χρονιά (όπως ανέφερε σε πρόσφατη τηλεοπτική του συνέντευξη ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας), το θέμα εκτιμάται πως θα δώσει το «παρών» στα θέματα διμερούς ενεργειακής συνεργασίας που θα συζητήσουν την Τετάρτη 8 Νοεμβρίου ο Έλληνας πρωθυπουργός, Κ. Μητσοτάκης, με τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν στο Σότσι.
Παράλληλα, η εμπορική συμφωνία των δύο εταιρειών για το 2022 βρίσκεται στο επίκεντρο των συνομιλιών που θα έχει στην Αγία Πετρούπολη ο Έλληνας υπουργός Ενέργειας, ο οποίος μεταβαίνει σήμερα στη ρωσική πόλη για συναντήσεις με Ρώσους αξιωματούχους, καθώς και για την τελική προετοιμασία της ενεργειακής ατζέντας της συνάντησης Μητσοτάκη-Πούτιν.
Ο κ. Σκρέκας θα παραμείνει έως την Τετάρτη στην Αγία Πετρούπολη, στην οποία έχει μεταφέρει την έδρα της η Gazprom από το προηγούμενο καλοκαίρι. Κατά την παραμονή του, σύμφωνα με όλες τις συγκλίνουσες ενδείξεις, θα συναντηθεί και με τον επικεφαλής της Gazprom, Αλεξέι Μίλερ.
Η «φόρμουλα» τιμολόγησης
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας προμηθεύεται φυσικό αέριο από την Gazprom βάσει μακροχρόνιου συμβολαίου που έχουν συνάψει οι δύο εταιρείες, και το οποίο εκπνέει το 2026. Αν και η τιμή προμήθειας είναι βάσει του συμβολαίου «κλειδωμένη» σε συνάρτηση κατά 100% με τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου (oil indexed), η φόρμουλα τιμολόγησης τροποποιήθηκε τα έτη 2020 και το 2021, έπειτα από αίτημα της ΔΕΠΑ Εμπορίας, ώστε να προσεγγίσει τα τότε αισθητά φθηνότερα επίπεδα των τιμών φυσικού αερίου στις spot αγορές.
Ανάλογα αιτήματα είχαν θέσει και οι υπόλοιπες εταιρείες-πελάτες της Gazprom, πετυχαίνοντας αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης, αφού στη δεδομένη συγκυρία το αέριο αγωγού ήταν μη ανταγωνιστικό. Έτσι, για τις δύο παραπάνω χρονιές, για το ρωσικό αέριο που προμηθεύτηκε η ΔΕΠΑ Εμπορίας ακολουθήθηκε μία υβριδική φόρμουλα τιμολόγησης, με συνέπεια εκτός από την τιμή του πετρελαίου, να προσμετρηθεί στον υπολογισμό κατά ένα ποσοστό και η χρηματιστηριακή τιμή του καυσίμου, δηλαδή η τιμή των spot φορτίων LNG στο hub της Ολλανδίας (TTF).
Με την έναρξη της ενεργειακής κρίσης, ωστόσο, τα δεδομένα έχουν κυριολεκτικά αντιστραφεί, καθώς οι τιμές του πετρελαίου είναι πλέον σημαντικά μικρότερες από τη χρηματιστηριακή τιμή του φυσικού αερίου. Έτσι, πλέον είναι η ρωσική εταιρεία εκείνη που ζητά (τόσο από της ΔΕΠΑ Εμπορίας όσο και από τους υπόλοιπους πελάτες της) να μην ισχύσει η κατά 100% τιμολόγηση με βάση την τιμή του πετρελαίου, αλλά να συμπεριληφθεί στη «φόρμουλα» και η τιμή των spot φορτίων TTF.
Έκπτωση και το 2022 στους οικιακούς καταναλωτές
Αν και δεν έχει γίνει γνωστό η ακριβής αντιπρόταση της ελληνικής πλευράς στις διαπραγματεύσεις, το βέβαιο είναι πως αυτή κινείται στη λογική της όσο το δυνατόν μικρότερης «συμμετοχής» της χρηματιστηριακής τιμής στη «φόρμουλα» τιμολόγησης για το 2022. Μία λογική που, αν έχει αίσια έκβαση, θα επιτρέψει στη ΔΕΠΑ Εμπορίας να προμηθεύσει με καύσιμο σε ανταγωνιστικό κόστος ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής αγοράς, καλύπτοντας τις ανάγκες των ηλεκτροπαραγωγών, των βιομηχανιών και των προμηθευτών που είναι πελάτες της.
Την ίδια στιγμή, πρόθεση της εταιρείας είναι να συνεχίσει την οριζόντια έκπτωση τουλάχιστον 15% σε όλους τους οικιακούς καταναλωτές για τους πρώτους μήνες του 2022, έως ότου αποκλιμακωθούν οι διεθνείς τιμές. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία έχει δρομολογήσει την απορρόφηση του 15% των ανατιμήσεων για το τρίμηνο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου, παρέχοντας ανάλογη έκπτωση σε όλους τους εγχώριους προμηθευτές, ώστε αυτοί να την «περάσουν» στους οικιακούς πελάτες τους.
Κώστας Δεληγιάννης / insider.gr