«Το ελληνικό νησί που βοηθά την Ευρώπη να αποφύγει την ενεργειακή κρίση» είναι ο τίτλος του ρεπορτάζ στο αμερικανικό δίκτυο CNBC, αναφερόμενο στον τερματικό σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα, τον μοναδικό σταθμό παραλαβής αποθήκευσης και υγροποίησης του ορυκτού καυσίμου στην Ελλάδα.
Η Ευρώπη έσπευσε να ενισχύσει τα ενεργειακά της αποθέματα στον απόηχο της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και φαίνεται ότι απέτρεψε το χειρότερο σενάριο για αυτόν τον χειμώνα - σε μεγάλο βαθμό χάρη στο υγροποιημένο φυσικό αέριο, αναφέρει το ρεπορτάζ.
Τονίζεται ακόμα ότι για χρόνια, η Ευρώπη εξαρτιόταν σε μεγάλο βαθμό από το αέριο του ρωσικού αγωγού. Αλλά όταν η Ρωσία επιτέθηκε στην Ουκρανία και η Ευρώπη δεν μπορούσε πλέον να υπολογίζει σε αυτές τις ροές φυσικού αερίου, στράφηκε στο LNG, μια ευέλικτη πηγή ενέργειας που προέρχεται σε μεγάλο βαθμό από τις Ηνωμένες Πολιτείες, το Κατάρ, την Αυστραλία και την Αλγερία.
Η Ευρώπη έχει γεμίσει με επιτυχία τη χωρητικότητα αποθήκευσης φυσικού αερίου στο 95%, εξασφαλίζοντας τα αποθέματα γι’ αυτόν τον χειμώνα, αλλά ο επόμενος χειμώνας είναι μια διαφορετική ιστορία.
Επειδή η Ευρώπη ήταν τόσο εξαρτημένη από τη Ρωσία, έχει περιορισμένη ικανότητα εισαγωγής LNG. Οι ευρωπαϊκές χώρες προσπαθούν να δημιουργήσουν νέες υποδομές για να μπορέσουν να εισάγουν περισσότερα από αυτά.
Στο ρεπορτάζ του CNBC ο διευθυντής της εγκατάστασης Αριστοτέλης Νάστος, υπογράμμισε ότι ο σταθμός της Ρεβυθούσας μπορεί να υποδεχθεί τα φορτία διά θαλάσσης και στη συνέχεια το LNG υγροποιείται και παίρνει αέρια μορφή. Έπειτα μέσω αγωγών διαχέεται στο δίκτυο της Ελλάδας, αλλά και σε κοντινές ευρωπαϊκές χώρες.
Η εισβολή της Ρωσίας και η ενεργειακή κρίση άλλαξε τα δεδομένα στη Ρεβυθούσα, ανέφερε ο κ. Νάστος, τονίζοντας:«Υπό φυσιολογικές συνθήκες λαμβάναμε προμήθειες από 4 με 5 δεξαμενόπλοια τον μήνα, και έπειτα από τον πόλεμο στην Ουκρανία ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί στα 10 φορτία μηνιαίως. Επιπλέον, έχει αυξηθεί επίσης και ο όγκος της υγροποίησης του LNG, καθώς από τους 5 έως 800 μετρικούς τόνους ανά ώρα πλέον ο σταθμός λειτουργεί στα ανώτατα επίπεδά του περί των 1.400 μετρικών τόνων την ώρα».
Ο Κώστας Σκρέκας στο ρεπορτάζ του αμερικανικού δικτύου δήλωσε ότι η Ευρώπη καταβάλλει τεράστια προσπάθεια προκειμένου να καλύψει την απώλεια του ρωσικού φυσικού αερίου. Στο πλαίσιο αυτό η Ελλάδα αναμένεται να καταστεί η κύρια αρτηρία υποδοχής φορτίων LNG για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ωστόσο απαιτείται χρόνος για να ολοκληρωθεί η κατασκευή των απαραίτητων υποδομών.
Ο Έλληνας υπουργός αναφέρει ακόμα ότι οι υποδομές που θέλει να κατασκευάσει κάθε ευρωπαϊκή χώρα πρέπει να είναι φιλικές προς το περιβάλλον. «Η Ελλάδα θέλει τέτοιες υποδομές και πιθανώς αυτές που κατασκευάζουμε τώρα να χρησιμοποιηθούν αργότερα για τη χρήση υδρογόνου», κατέληξε ο κ. Σκρέκας.
Το CNBC επισκέφτηκε τον μοναδικό τερματικό σταθμό LNG στην Ελλάδα που παραλαμβάνει, αποθηκεύει και μετατρέπει τα κρίσιμα καύσιμα ξανά σε αέριο. Δείτε το βίντεο ΕΔΩ.