Η εταιρεία διαχείρισης του δικτύου διανομής φυσικού αερίου σε όλη τη χώρα πλην της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, Θεσσαλίας, θυγατρική της ΔΕΠΑ Υποδομών ιδιοκτησίας της Italgas, στο αναπτυξιακό πρόγραμμα 2023-2027 προβλέπει υψηλές επενδύσεις αλλά και πολύ μεγάλες αυξήσεις που φτάνουν ακόμη και στο 90% τόσο στις χρεώσεις ενέργειας όσο και στις χρεώσεις δυναμικότητας.
Το αναπτυξιακό πρόγραμμα της εταιρίας που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ προβλέπει επενδύσεις ύψους 378,282 εκατ. οι οποίες μάλιστα επιχορηγούνται από το ΕΣΠΑ και το ΠΔΕ με το ποσό των 137.663.581 ευρώ.
Αναφορικά με το σύνολο των τελικών πελατών της που ανέρχονται σήμερα σε 2.412 προβλέπεται ότι το 2027 θα φθάσουν τις 99.170. Η δε κατανάλωση φυσικού αερίου που το Σεπτέμβριο του 2022 ήταν 1.853.455MWh, θα φθάσει το 2027 σε 4.761.205MWh.
Πάντως για την επίτευξη αυτών των στόχων η ΔΕΔΑ προβλέπει τεράστια αύξηση στα τέλη χρήσης δικτύου αλλά και στις χρεώσεις ενέργειας.
Είναι χαρακτηριστικό πως σε ότι αφορά τις χρεώσεις ενέργειας στο δίκτυο διανομής Στερεάς Ελλάδας η αύξηση στο σύνολο της περιόδου είναι 17% για τους οικιακούς καταναλωτές, και 14% για τους εμπορικούς καταναλωτές. Για τους βιομηχανικούς καταναλωτές προβλέπεται μείωση 17%. Σε ότι αφορά τις χρεώσεις δυναμικότητας οι αυξήσεις για τους οικιακούς καταναλωτές είναι 16%, για τους εμπορικούς 13%, ενώ για τους βιομηχανικούς προβλέπεται μείωση 18%.
Οι χρεώσεις ενέργειας στο δίκτυο διανομής Κεντρικής Μακεδονίας, στο σύνολο της περιόδου, αυξάνονται κατά 41% για τους οικιακούς καταναλωτές και κατά 55% για τους εμπορικούς, ενώ για τους βιομηχανικούς καταναλωτές μειώνονται κατά 11%. Οι χρεώσεις δυναμικότητας αυξάνονται για το σύνολο των καταναλωτών και συγκεκριμένα για τους οικιακούς 51%, για τους εμπορικούς 45% και για τους βιομηχανικούς 19%.
Οι χρεώσεις ενέργειας για το δίκτυο διανομής Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης αυξάνονται κατά 56% για τους οικιακούς και κατά 12% για τους εμπορικούς καταναλωτές, ενώ μειώνονται κατά 10% για τους βιομηχανικούς καταναλωτές. Οι χρεώσεις δυναμικότητας αυξάνονται κατά 91% για τους οικιακούς, κατά 75% για τους εμπορικούς, ενώ μειώνονται κατά 3% για τους βιομηχανικούς καταναλωτές.
Σε ότι αφορά τι χρεώσεις ενέργειας στο δίκτυο διανομής Πελοποννήσου στο οποίο επί του παρόντος δεν εξυπηρετούνται οικιακοί και εμπορικού καταναλωτές αλλά θα αποκτήσουν φυσικό αέριο στο μέλλον, καταγράφεται μείωση 24% για τη βιομηχανική κατανάλωση, ενώ μειώνεται και κατά 32% η χρέωση δυναμικότητας για τους ίδιους καταναλωτές.
Στη Δυτική Μακεδονία η χρέωση ενέργειας μειώνεται κατά 16% για τους οικιακούς καταναλωτές και κατά 11% για τους εμπορικούς, ενώ αυξάνεται κατά 33% για τους βιομηχανικούς καταναλωτές. Σημειώνεται ότι βασικός βιομηχανικός καταναλωτής φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία είναι η ΔΕΗ. Σε ότι αφορά τη χρέωση δυναμικότητας αυτή μειώνεται σε όλες τις κατηγορίες των καταναλωτών και συγκεκριμένα κατά 28% για τους οικιακούς, κατά 35% για τους εμπορικούς και κατά 39% για τους βιομηχανικούς.
Στη Δυτική Ελλάδα επίσης καταγράφεται αύξηση των τιμολογίων χρέωσης ενέργειας για βιομηχανική κατανάλωση κατά 19% και για οικιακή κατανάλωσή κατά 7%.
Μείωση κατά 24% καταγράφεται στα τιμολόγια εμπορικής κατανάλωσης. Σε ότι αφορά τη χρέωση δυναμικότητας μειώνεται κατά 25 στους οικιακούς καταναλωτές και κατά 12% στους εμπορικούς, ενώ αυξάνεται κατά 40% για τους βιομηχανικούς καταναλωτές.
Τέλος σε ότι αφορά το δίκτυο διανομής της Ηπείρου η χρέωση ενέργειας αυξάνεται κατά 28% για τους οικιακούς, κατά 21% για τους εμπορικούς και κατά 82% για τους βιομηχανικούς. Η δε χρέωση δυναμικότητας επίσης αυξάνεται σε όλες τις κατηγορίες και συγκεκριμένα κατά 32% για τους οικιακούς καταναλωτές, κατά 29% για τους εμπορικούς και κατά 5% για τους βιομηχανικούς καταναλωτές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρία σχεδιάζει να πραγματοποιήσει πιλοτικές επενδύσεις διανομής βιομεθανίου και υδρογόνου. Σε ότι αφορά το βιομεθάνιο το πιλοτικό σχέδιο αφορά το Δήμο Αλεξάνδρειας, ενώ δεν διευκρινίζεται που θα δημιουργηθεί το «χωριό υδρογόνου» που θέλει να μελετήσει η εταιρία.
Πάντως η ΔΕΔΑ σχεδιάζει και τη δημιουργία σταθμών LNG και CNG καθώς και τη διενέργεια μελετών για ενδεχόμενη ανάπτυξη νέων δικτύων διανομής στην Κρήτη και σε νησιά του Βόρειου και Νότιου Αιγαίου όπως η Λέσβος, η Χίος, η Σάμος και η Ρόδος.