«Πιο αναλυτικά, το προεκλογικό κλίμα επιβάρυνε την πορεία της οικονομίας το οποίο οδήγησε σε μειωμένη ανάπτυξη κάποιων βασικών κλάδων της οικονομίας όπως οι μεταφορές και ο κατασκευαστικός κλάδος, η συνέπεια αυτών ήταν η μικρότερη από το αναμενόμενο αύξηση του Diesel κίνησης παρά την μείωση των τιμών, επίσης οδήγησε σε μείωση των ποσοτήτων σε μετρικούς τόνους προς την βιομηχανία σε προϊόντα όπως το Μαζούτ και η Άσφαλτος. Οι πληθωριστικές πιέσεις οδήγησαν σε αύξηση του κόστους υλικών και υπηρεσιών αυξάνοντας τα έξοδα διοίκησης και διάθεσης κατά 5% σε επίπεδο ομίλου. Τα υψηλά επιτόκια αύξησαν το κόστος χρήματος οδηγώντας σε μια αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους κατά 14% σε επίπεδο ομίλου.
Το πλαφόν στα καύσιμα μείωσε το περιθώριο κέρδους σε σύγκριση με το 2022 των καυσίμων στην εσωτερική αγορά παρά την αύξηση των πωλήσεων των ποσοτήτων σε μετρικούς τόνους κατά 2% στις βενζίνες και 4% στο Diesel Κίνησης. Ο θερμός χειμώνας οδήγησε σε σημαντική μείωση των πωλήσεων των ποσοτήτων σε μετρικούς τόνους του Diesel Θέρμανσης κατά 36% μειώνοντας περαιτέρω τα Μικτά κέρδη της εσωτερικής αγοράς καυσίμων.
Τα αρνητικά αποτελέσματα της εσωτερικής αγοράς καυσίμων αντισταθμίστηκαν από την αυξημένη κερδοφορία του Διεθνούς εμπορίου των Στερεών Καυσίμων και της Ηλεκτρικής ενέργειας οδηγώντας σε βελτιωμένα Κέρδη προ φόρων του Ομίλου κατά 32% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Στην διεθνή αγορά οι τιμές πετρελαϊκών προϊόντων παρουσίασαν υψηλά περιθώρια κέρδους κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους οι οποίες οδήγησαν σε βελτιωμένα αποτελέσματα παρά τις μειωμένες ποσότητες κατά 37%. Αντίστοιχα και το τμήμα Στερεών Καυσίμων παρουσίασε αυξημένα περιθώρια κέρδους σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, το τμήμα Ηλεκτρικής ενέργειας επίσης κατέγραψε βελτιωμένα αποτελέσματα λόγω της πολιτικής που ακολουθήθηκε αλλά και της πτώσης των τιμών στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας που παρατηρήθηκε το πρώτο τρίμηνο.
Κύκλος εργασιών
Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου, μετά τις διεταιρικές απαλοιφές, ανήλθε σε € 604,6 εκατ. το α΄ τρίμηνο του 2023 σε σύγκριση με € 835,2 εκ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022 σημειώνοντας μείωση κατά 27,61%, ως αποτέλεσμα των μειωμένων πωλήσεων του τομέα του Διεθνούς Εμπορίου, αλλά και των μειωμένων τιμών του πετρελαίου.
Μικτό κέρδος και λειτουργικό αποτέλεσμα (EBITDA)
Το μικτό κέρδος του Ομίλου ανήλθε το α΄ τρίμηνο του 2023 σε € 15.568 χιλ. έναντι € 12.743 χιλ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022 παρουσιάζοντας αύξηση κατά 22%. Η αύξηση αυτή είναι αποτέλεσμα των βελτιωμένων περιθωρίων του τομέα Διεθνούς Εμπορίου, ενώ θετικά έχουν συνεισφέρει στο μικτό κέρδος τα Στερεά καύσιμα και η Ηλεκτρική ενέργεια. Το λειτουργικό κέρδος προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) του Ομίλου ανήλθε σε € 6.972 χιλ. σε σχέση με € 5.489 χιλ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022 παρουσιάζοντας αύξηση κατά 27% ως αποτέλεσμα της αύξησης του μικτού κέρδους κατά τα ανωτέρω, Η συνεχής και σημαντική άνοδος των επιτοκίων αρχόμενη από το δεύτερο τρίμηνο του 2022 οδήγησε σε αύξηση των χρηματοοικονομικών εξόδων σε 1,8 εκ ευρώ από 1,6 εκ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Κέρδη προ φόρων
Το ενοποιημένο προ φόρων αποτέλεσμα 01/01-31/03/2023 ανήλθε σε κέρδος € 3.489 χιλ., σε σύγκριση με κέρδος € 2.635 χιλ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Μεγέθη ισολογισμού Κατά τη διάρκεια των τριών πρώτων μηνών του 2023 δεν παρατηρήθηκε σημαντική μεταβολή στην κεφαλαιακή διάρθρωση του Ομίλου. Η σχέση καθαρού δανεισμού προς συνολικά απασχολούμενα κεφάλαια, κρίνεται ικανοποιητική.
Η Διοίκηση του Ομίλου έχει εξασφαλίσει γραμμές χρηματοδότησης από ελληνικές και ξένες τράπεζες που διασφαλίζουν την απρόσκοπτη χρηματοδότηση της λειτουργίας του.
Η μείωση του συντελεστή μόχλευσης οφείλεται κατά κύριο λόγο στην εμπορική λειτουργία του τμήματος του Διεθνούς εμπορίου το οποίο απαιτεί κεφάλαια ανάλογα με την διακίνηση των φορτίων. Στις 31/3/2023 οι απαιτήσεις για κεφάλαιο κίνησης ήταν μειωμένες συγκριτικά με τις 31/12/2022. Επιχειρηματική προοπτική Το επόμενο διάστημα του έτους θα καθορισθεί από την συνολική οικονομική πορεία της χώρας, η οποία μετά από μια παρατεταμένη περίοδο αβεβαιότητας, λόγω της προεκλογικής περιόδου αναμένεται να κινηθεί σε ανοδικούς ρυθμούς. Η πορεία του τουρισμού, οι κλιματολογικές συνθήκες αλλά και οι αποφάσεις της Κυβέρνησης, που αφορούν την αντιμετώπιση της παραβατικότητας και την διατήρηση του πλαφόν στην εσωτερική αγορά, είναι οι παράγοντες που θα επηρεάσουν και θα καθορίσουν την αναπτυξιακή πορεία της ΕΛΙΝΟΙΛ.
Δεν πρέπει να αγνοηθούν οι προκλήσεις στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, λόγω των διαδοχικών αυξήσεων των επιτοκίων από την Κεντρική Τράπεζα, που στοχεύουν στην τιθάσευση των πληθωριστικών πιέσεων. Τέλος, οι γεωπολιτικές ανακατατάξεις, η συνέχιση του πολέμου στην Ουκρανία περιπλέκουν την οικονομική δραστηριότητα και οι προβλέψεις για το δεύτερο εξάμηνο του 2023, ιδιαίτερα για το Διεθνές Εμπόριο, κρίνονται επισφαλείς. Βραχυπρόθεσμα, η προοπτική για την εσωτερική αγορά είναι πως η ανοδική πορεία του τουρισμού, σε συνδυασμό με την διεύρυνση του πελατολογίου, θα βελτιώσει τα αποτελέσματα του α’ τριμήνου του έτους. Η πορεία του Διεθνούς Εμπορίου και οι λοιπές δραστηριότητες θα καθορισθούν από την πορεία των παραπάνω γεωπολιτικών και οικονομικών εξελίξεων όπως προαναφέρθηκε».