Η Motor Oil με αφορμή τη συμμετοχή της στη δημόσια διαβούλευση που διενήργησε η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων για την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ και των Εγχειριδίων Δημοπρασιών ΥΦΑ και Εξισορρόπησης, θέτει θέμα υψηλού κόστους παρά το γεγονός ότι οι εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας είναι κατά 50% κοινωνικοποιημένες αλλά και διαφάνειας ως προς τις ταρίφες.
Όπως αναφέρει στη σχετική επιστολή της, σε ό,τι αφορά το LNG διαπιστώνεται πώς έχει δημιουργηθεί αγορά δυο ταχυτήτων με τους μικρότερους χρήστες να πληρώνουν αυξημένο κόστος κατά 51% σε σχέση με τους μεγάλους και προτείνει να γίνει απολογιστική μελέτη από τη ΡΑΑΕΥ για τα πραγματικά έσοδα του ΔΕΣΦΑ από δημοπρασίες LNG και τις υπηρεσίες αεριοποίησης ώστε να υπάρξει απόλυτη διαφάνεια σχετικά με την πραγματική ταρίφα που πληρώνουν μικροί και μεγάλοι χρήστες της Ρεβυθούσας.
Αναλύοντας τη διαφορά κόστους μεταξύ μικρών και μεγάλων χρηστών της Ρεβυθούσας η MotorOil σημειώνει ότι το κόστος της ετήσιας αεριοποίησης είναι 0,53 ευρώ/MWh, της 18ημερης 0,8 ευρώ/MWh και ημερήσια 1,58 ευρώ/MWh, ενώ οι τιμές αυτές επιβαρύνονται με διάφορους τρόπους όπως αγορά αποθηκευτικού χώρου, αγορά επιπλέον υπηρεσιών για διατήρηση ΥΦΑ από 18 σε 30 ημέρες κλπ. Και όπως σημειώνει, όλα αυτά ενώ η χρησιμοποίηση των υποδομών της Ρεβυθούσας βρίσκεται για το 2023 στο 45%.
Αναφέρει δε χαρακτηριστικά ότι «δημιουργείται το εύλογο ερώτημα γιατί οι χρήστες πληρώνουν σε τιμές συμφόρησης χωρίς να υφίστανται πραγματικά τέτοιες συνθήκες και μάλιστα τη στιγμή που με την κοινωνικοποίηση, οι υπηρεσίες αεριοποίησης επιδοτούνται κατά 50% από όλους τους χρήστες του ΕΣΦΑ».
Κατά την άποψη της εταιρείας οι παρεμβάσεις στον Κώδικα και στο Εγχειρίδιο Δημοπρασιών πρέπει να επικεντρωθούν στη μείωση του κόστους για τους χρήστες μέσω της λειτουργίας της δευτερογενούς αγοράς και προς στην κατεύθυνση αυτή προτείνει:
-Τη δημιουργία μια ενδιάμεσης Φάσης μεταξύ της Α΄ και Β΄ Φάσης της δημοπρασίας ΥΦΑ κατά την οποία θα μπορούν οι χρήστες που έχουν εξασφαλίσει χρονοθυρίδες να εκχωρούν μέρος αυτών σε άλλους. Έτσι θα μπορεί ο κάθε χρήσης που έχει εξασφαλίσει χρονοθυρίδα ΥΦΑ ή μέρος αυτής να βελτιστοποιεί το χαρτοφυλάκιο του κλείνοντας στη Β΄ Φάση τη μακροχρόνια δυναμικότητα που του αναλογεί.
-Εκχώρηση μέρους της χρονοθυρίδας ΥΦΑ από ένα χρήστη σε άλλον σε μεταγενέστερο στάδιο από τη δέσμευσή της. Συνοδευτικά με την εκχώρηση θα μπορούσε εάν ο Κώδικας και το Εγχειρίδιο Δημοπρασιών το επέτρεπαν, να μπορούν οι χρήστες να βελτιστοποιήσουν το κόστος αεριοποίησης μετατρέποντας την ακριβή αεριοποίηση σε φθηνότερη. Ωστόσο ο Κώδικας ΕΣΦΑ δεν προβλέπει τη δυνατότητα ενοποίησης συνεχούς μακροχρόνιας δυναμικότητας κατά την εκχώρηση μέρους χρονοθυρίδας μεταξύ των χρηστών. Συνεπώς ο χρήσης ΥΦΑ στον οποίο εκχωρήθηκε η χρονοθυρίδα έχει αυξημένο κόστος αφού αναγκάζεται να χρησιμοποιεί τη βραχυχρόνια δυναμικότητα που αντιστοιχεί στη χρονοθυρίδα ΥΦΑ.
-Αναφορικά με τις χρεώσεις προτείνει να πραγματοποιηθεί απολογιστική μελέτη από τη ΡΑΑΕΥ για τα πραγματικά έσοδα του Διαχειριστή τόσο από τις δημοπρασίες ΥΦΑ όσο και από τις υπηρεσίες αεριοποίησης και να δημοσιευτεί ώστε να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια αναφορικά με την πραγματική ταρίφα που πληρώνουν μικροί και μεγάλοι χρήστες της εγκατάστασης ΥΦΑ της Ρεβυθούσας και να αποτελέσει τη βάση για διάλογο και υλοποίηση προτάσεων για βελτιστοποίηση.
Τέλος, σχετικά με τις τροποποιήσεις στο Εγχειρίδιο Εξισορρόπησης ώστε να υπολογίζεται η τιμή υποκατάστασης ως η μεσοσταθμική τιμή αερίου συν ή πλην την μικρή προσαρμογή για τον υπολογισμό της Οριακής Τιμής Αγοράς ή Πώλησης αντίστοιχα, η Motorθεωρεί ότι είναι ένα σωστό βήμα για την κάλυψη των αναγκών του συστήματος σε αέριο εξισορρόπησης, χωρίς να επηρεάζονται οι Οριακές τιμές του Συστήματος και να λαμβάνουν τιμές εκτός των επιπέδων της αγοράς.
Αναφορικά με το Εγχειρίδιο των Δημοπρασιών ΥΦΑ η εταιρεία θεωρεί ότι η τροποποίηση που προτείνεται δεν αλλάζει την ουσία και δεν διορθώνει τα προβλήματα των δημοπρασιών χρονοθυρίδων και υπηρεσιών αεριοποίησης του ΕΣΦΑ.