Ο λόγος είναι η αίτησης ακύρωσης στο ΣτΕ από την ιρλανδική CMI, η οποία θα εξεταστεί την ερχόμενη Τρίτη στις 12 Δεκεμβρίου.
Υπενθυμίζεται πως η διαδικασία αφορούσε δύο διαγωνισμούς. Ο ένας, του ΤΑΙΠΕΔ για τη μίσθωση του εργοστασίου και ο δεύτερος του Ειδικού Διαχειριστή για τα μεταλλεία της ΛΑΡΚΟ. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-AD Holdings αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής. Οι ιρλανδοί οι οποίοι συμμετείχαν μόνο για το διαγωνισμό που αφορούσε τα μεταλλεία «κόπηκαν» γιατί η εγγυητική που κατέθεσαν προερχόταν από θυγατρική εταιρία της Commodity & Mining Insight Ireland Ltd.
Σε δεινή θέση βρίσκονται πάντως οι εργαζόμενοι καθώς στον αέρα βρίσκεται η διαδικασία ανανέωσης των συμβάσεων τους που λήγει τέλος του χρόνου. Παράλληλα, άγνωστη είναι η τύχη της ειδικής διαχείρισης η οποία λήγει στις 7 Φεβρουαρίου. Ο ΣΥΡΙΖΑ -Π.Σ. κατέθεσε τροπολογία στο φορολογικό νομοσχέδιο «παρατείνεται το χρονικό διάστημα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης στους πενήντα δύο (52) μήνες από το πέρας της διαιτητικής διαδικασίας, δηλαδή μέχρι τις 8.2.2025 προκειμένου μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των δύο παράλληλων διαγωνιστικών διαδικασιών που διενεργήθηκαν από την Ειδική Διαχείριση και από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), να διατεθούν τα περιουσιακά στοιχεία της ΛΑΡΚΟ και του Ελληνικού Δημοσίου στον επιτυχόντα επενδυτή προς όφελος της εθνικής οικονομίας και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας».
Παράλληλα, οι εργαζόμενοι αναφέρουν πως σε πρόσφατη επικοινωνία που είχαν με την ειδική διαχείριση ενημερώθηκαν πως δεν υπάρχει προς το παρόν κάποια δέσμευση για ανανέωση των συμβάσεων. Οι εργαζόμενοι οι οποίοι διεκδικούν την επαναλειτουργία του εργοστασίου είχαν συναντηθεί με εκπροσώπους της κυβέρνησης στην οποία έθεσαν το αίτημα της ανανέωσης των συμβάσεων μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να αλλάξει η ΛΑΡΚΟ ιδιοκτησιακό καθεστώς.
Η ΛΑΡΚΟ παραμένει κλειστή από το καλοκαίρι του 2022, με ανθρώπους της κοινοπραξίας να έχουν επισκεφτεί από τότε το χώρο του εργοστασίου, ωστόσο τα πάντα έχουν παγώσει. Πάντως, εάν άνοιγε ξανά το εργοστάσιο θα χρειάζονταν 3-4 μήνες για να λειτουργήσει με ασφάλεια. Να τοποθετηθεί το απαραίτητο προσωπικό στο εργοστάσιο και στα ορυχεία. Η ΛΑΡΚΟ έχει χρόνια εμπειρίας στην παραγωγή σιδηρονικέλιου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις εάν η εταιρία λειτουργήσει ξανά και κάνει επενδύσεις στην υδρομεταλλουργία τότε θα μπορούσε να παράγει πάνω από 2.000 τόνους κοβάλτιου που αποτελεί πρώτη ύλη για την παραγωγή μπαταριών.