Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι ο Οκτώβριος μήνας που αρχίζει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης και που παραδοσιακά η ζήτηση είναι αυξημένη, φέτος οι πωλήσεις έκαναν βουτιά. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία οι πωλήσεις του diesel θέρμανσης ήταν μειωμένες κατά 53,6% σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2022. Σε επίπεδο δεκάμηνου η πτώση παραμένει ισχυρή, καθώς διαμορφώνεται σε 34,6%. Πάντως και ενώ οι τιμές κυμαίνεται πέριξ του 1.30 ευρώ το λίτρο, η ζήτηση έχει αρχίσει να αναθερμαίνεται με τους πρατηριούχους να εκτιμούν ότι όσο πέφτει η θερμοκρασία τόσο θα αυξηθεί η κατανάλωση.
Η εικόνα πάντως είναι διαφορετική σε ό,τι αφορά τη βενζίνη και το ντίζελ κίνηση. Σύμφωνα με στοιχεία από την αγορά τον Οκτώβριο η κατανάλωση βενζίνης ήταν αυξημένη κατά 6,3% σε σχέση με τον περασμένο Οκτώβριο και του ντίζελ κίνησης κατά αυξημένη κατά 20,6%. Αύξηση αποτυπώνεται και στα στοιχεία 10μήνου φέτος όπου οι βενζίνες έχουν ενισχυθεί κατά 4,8% και το πετρέλαιο κίνησης κατά 2,4%. Αν η σύγκριση γίνει με το 2019, η χρονιά πριν την πανδημία το πρόσημο γίνεται αρνητικό για τις βενζίνες τόσο στο δεκάμηνο (-6%) όσο και στη σύγκριση με τον Οκτώβριο (-7%). Μειωμένη κατά 1% στη σύγκριση Οκτωβρίου 2023 με τον Οκτώβριο 2019 είναι και το ντίζελ κίνησης ενώ στο δεκάμηνο είναι στο +4%. Το πετρέλαιο θέρμανσης στο 10μηνο είναι στο +30%.
Στο σύνολο του 2022, όπως προκύπτει από τα στοιχεία μελέτης του ΙΟΒΕ, ο όγκος πωλήσεων καυσίμων ήταν αυξημένος. Ειδικότερα, αυξήθηκε κατά 23,9% (σε 13.856 χιλ. μετρικούς τόνους από 11.179 χιλ. μετρικούς τόνους το 2021) λόγω της άρσης μέτρων περιορισμού οικονομικών δραστηριοτήτων και μετακινήσεων που εφαρμόστηκαν τους πρώτους μήνες του 2021 για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης.
Οι πωλήσεις των επιχειρήσεων του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών ενισχύθηκαν σημαντικά το 2022 και διαμορφώθηκαν σε 17,8 δισ. ευρώ έναντι 10,5 δισ. το 2021, καταγράφοντας αύξηση κατά 69,2%, σύμφωνα με έκθεση του ΙΟΒΕ.
Η αύξηση στην αξία των πωλήσεων το 2022, οφείλεται τόσο στην άνοδο της μέσης τιμής πώλησης των προϊόντων όσο και στην αύξηση του όγκου πωλήσεων. Το συνολικό κόστος πωληθέντων, αυξήθηκε κατά 71,6% και διαμορφώθηκε το 2022 σε €17 δισ. από 10 δισ. το 2021.
Το 77,8% του κόστους πωληθέντων αφορά στο κόστος εισαγωγής CIF, το οποίο –με δεδομένο ότι εξαρτάται από τις διακυμάνσεις στις διεθνείς τιμές των προϊόντων πετρελαίου– αποτέλεσε τον κυριότερο παράγοντα μεταβολής του κόστους πωληθέντων το 2022.
Ενισχυμένη κερδοφορία
Οι δασμοί και φόροι με ποσοστό 21,4% αποτελούν τον δεύτερο σημαντικότερο παράγοντα διαμόρφωσης του κόστους πωληθέντων, ενώ οριακή είναι η επίδραση των άμεσων εξόδων αγορών, που συμμετέχουν στο κόστος πωληθέντων με ποσοστό 0,8%. Η μικτή κερδοφορία του κλάδου ενισχύθηκε σημαντικά το 2022 σε 527,6 εκατ. από 456,7 εκατ. την προηγούμενη χρονιά (+15,5%).
Οι δαπάνες των επιχειρήσεων του κλάδου –που σε πολύ μεγάλο βαθμό (72,2%) σχετίζονται με τα λοιπά λειτουργικά έξοδα και τις αμοιβές προσωπικού– διαμορφώθηκαν το 2022 σε 495,4 εκατ. σημειώνοντας σημαντική αύξηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (+11,1%), κυρίως λόγω αύξησης των λοιπών λειτουργικών εξόδων και των φόρων και εισφορών.
Οι συνολικές επενδύσεις του κλάδου ενισχύθηκαν κατά 9,1%, σε 82,9 εκατ. το 2022 από €75,9 εκατ. το 2021, ενώ ο αριθμός των πρατηρίων περιορίστηκε το 2022 σε 4.952 από 5.565 το 2021 (-11,0%).