Χθες το πρωί κατέπλευσε στο λιμάνι το κατακόκκινο FSRU με το όνομα Alexandroupolis, προερχόμενο από τα ναυπηγεία των Φιλιπίνων. Το FSRU η λειτουργία του οποίου αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον από την αγορά θα αποτελεί μία επιπλέον πηγή εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο αλλά και των κρατών των Βαλκανίων. Μέσω του ελληνοβουλγαρικού αγωγού (IGB) ποσότητες θα περνούν στη Βουλγαρία και από εκεί μέσω διασυνδετήριου αγωγού το αέριο θα φτάνει στη Ρουμανία. Η λειτουργία του θα διπλασιάσει τη δυναµικότητα της χώρας σε αέριο, καθώς θα αυξήσει τη συνολική της δυνατότητα αεριοποίησης στα 10 bcm LNG για το επόμενο έτος.
Όπως είναι γνωστό η εταιρεία διαχείρισης και λειτουργίας του είναι Gastrade με μετόχους την Ελμίνα Κοπελούζου, την Gaslog, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, την Bulgartransgaz (Διαχειριστής Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας) και τον ΔΕΣΦΑ. Οι πέντε μέτοχοι κατέχουν από 20%, ενώ η αρχική ιδέα για την ανάπτυξη του FSRU ήταν του επιχειρηματία, Δημήτρη Κοπελούζου το 2010.
Τα ξημερώματα της Τρίτης 19 Δεκεμβρίου και εφόσον βεβαίως το επιτρέψουν οι καιρικές συνθήκες το FSRU θα βρεθεί στο μόνιμο αγκυροβόλιο στα ανοιχτά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και θα ξεκινήσει η διαδικασία της μόνιμης πρόσδεσης του, που εκτιμάται ότι θα χρειαστεί περίπου μια εβδομάδα για να ολοκληρωθεί. Με βάση τη διαδικασία τέσσερα ειδικά ρυμουλκά και 50-60 άτομα θα εργαστούν για να δέσουν τις 12 άγκυρες που θα το κρατούν στη θέση του.
Στη συνέχεια θα τοποθετηθεί το λεγόμενο «μπαλκόνι», δηλαδή η ειδική κατασκευή μέσα από την οποία θα περνούν ο αγωγός και τα δίκτυα επικοινωνιών του FSRU με τον μετρητικό σταθμό της στεριάς και το σύστημα του ΔΕΣΦΑ. Επίσης εκεί θα βρίσκεται ο λεγόμενος «ομφάλιος λώρος», που θα συνδέει με εύκαμπτο διπλό σωλήνα 14 ιντσών το FSRU με τον υποθαλάσσιο αγωγό μεταφοράς του αερίου στη στεριά και τον μετρητικό σταθμό. Εφόσον γίνουν όλες οι συνδέσεις ένα πλοίο μεταφοράς LNG θα δέσει πλάι στο FSRU και θα ξεκινήσει η σταδιακή εκφόρτωση ώστε να μειωθεί η θερμοκρασία του σταθμού. Η θερμοκρασία του FSRU που θα είναι άδειο, σε εκείνη τη φάση υπολογίζεται ότι θα είναι στους 15 βαθμούς Κελσίου και θα πρέπει να μειωθεί σταδιακά στους -160 Κελσίου. Εφόσον ολοκληρωθεί η διαδικασία της ψύξης θα ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία του ίδιου του FSRU και θα αρχίσουν σταδιακά να γεμίζουν οι σωλήνες. Θα ακολουθήσουν τα τελικά τεστ (performance) για την αποστολή αερίου με διάφορες ταχύτητες αφού στο μεταξύ θα έχει συνδεθεί και ο αγωγός του ΔΕΣΦΑ με το όλο σύστημα.
Η τελική φάση των δοκιμών εκτιμάται ότι θα διαρκέσει 8-10 ημέρες και μετά θα γίνει η τυπική παραλαβή του FSRU από την εταιρία λειτουργίας του δηλαδή την Gastrade. Πρέπει να σημειωθεί ότι έχει εκπονηθεί ήδη πρόγραμμα εκφορτώσεων για το έτος φυσικού αερίου 2023-2024 το οποίο ξεκινά με την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του σταθμού και ολοκληρώνεται στις 30 Σεπτεμβρίου.