Motor Oil: Πυρά σε Hengas για τα τέλη χρήσης δικτύου

Motor Oil: Πυρά σε Hengas για τα τέλη χρήσης δικτύου
Παρασκευή, 25/10/2024 - 07:00

Την αντίθεσή της σε μια σειρά ζητημάτων που αφορούν στις πρότυπες συμβάσεις χρήσης δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου της Hengas εκφράζει η Motor Oil σημειώνοντας την αύξηση του κόστους για τους χρήστες των υποδομών και κατ’ επέκταση για τους τελικούς καταναλωτές εμπορικούς αλλά και οικιακούς.

Οι σχετικές επισημάνσεις γίνονται σε επιστολή της εταιρείας προς τη ΡΑΑΕΥ στο πλαίσιο της διαβούλευσης σχετικά με την Πρότυπη Σύμβαση Χρήσης Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου της εταιρείας Hengas AE. Εξάλλου η συμμετοχή της στη διαβούλευση δείχνει πώς η εταιρεία ενδέχεται να σχεδιάζει επέκταση της δραστηριότητας της στην προμήθεια φυσικού αερίου στην Πελοπόννησο, αλλά και στην Κεντρική Μακεδονία, με δεδομένο ότι η Hengas δραστηριοποιείται σε αυτές τις περιοχές αναπτύσσοντας δίκτυο φυσικού αερίου στην Κόρινθο, την Τρίπολη και τη Μεγαλόπολη, αλλά και στην Έδεσσα, τη Δεσκάτη του Ν. Γρεβενών, το Πολύκαστρο του Ν. Κιλκίς, τον Πολύγυρο της Χαλκιδικής, την Σκύδρα στο Ν. Πέλλας και τη Νάουσα στο Ν. Ημαθίας.

Πάντως η Motor Oil ασκεί αυστηρή κριτική εκφράζοντας καταρχάς την αντίθεσή της στην πρόταση των Διαχειριστών των δικτύων διανομής, (enaon ΕΔΑ, Hengas) να προτείνουν πρότυπες συμβάσεις αορίστου διάρκειας που συνοδεύονται υποχρεωτικά από αορίστου διάρκειας εγγυητικές επιστολές. Προτείνει να δίνονται ετήσιες εγγυήσεις όπως συμβαίνει και με τον Διαχειριστή συστήματος μεταφοράς, καθώς όπως εξηγεί οι ανάγκες των χρηστών μεταβάλλονται ετησίως.

Σε ό,τι αφορά τις εγγυήσεις επισημαίνει ότι δεν είναι επαρκώς αιτιολογημένο σε αντίθεση με την ετήσια αποζημίωση που είναι υπόχρεος να καταβάλλει ο Διαχειριστής σε περίπτωση άμεσης θετικής περιουσιακής ζημίας που προκλήθηκε αιτιωδώς από την υπαίτια μη εκπλήρωση ή πλημμελή εκπλήρωση των υποχρεώσεών του προς τον χρήστη ανέρχεται μόνο σε 0,5% του αθροίσματος της ετήσιας χρέωσης δυναμικότητας όλων των σημείων παράδοσης του μητρώου πελατών του χρήστη.

Σημειώνει δε ότι η λύση της πρότυπης σύμβασης δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί μονομερώς από τον χρήστη χωρίς τη συμφωνία του Διαχειριστή ακόμα κι αν έχουν εκπληρωθεί όλες οι οικονομικές υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτήν.

Όλα αυτά έχουν άμεση επίδραση στο λειτουργικό και επενδυτικό πλάνο του Διαχειριστή αφού οι κοστοβόρες επενδύσεις εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την αξιοποίηση του συστήματος Διανομής από τους χρήστες. Για τον λόγο αυτό ο κόστος των μελλοντικών επενδύσεων του Διαχειριστή είτε αφορά την αναβάθμιση των υπαρχόντων είτε για την ανάπτυξη δικτύων διανομής σε απομακρυσμένες περιοχές πρέπει να ελέγχεται αυστηρά αφού επηρεάζει τόσο τον χρήση όσο και τους τελικούς καταναλωτές.

Σε αυτήν την κατεύθυνση η Motor Oil προτείνει:

• Να προβλέπεται η δυνατότητα για σύναψη σύμβασης ορισμένης διάρκειας μεταξύ χρηστών και διαχειριστή όπως άλλωστε προκύπτει και από το άρθρο 37 του Κώδικα Διανομής («η διάρκεια της σύμβασης χρήσης που δύναται να είναι ακέραιο πολλαπλάσιο ημερών») ή να εφαρμοστεί παρόμοιο πλαίσιο με τη Μεταφορά με συμβάσεις πλαίσιο αορίστου χρόνου διάρκειας που συνοδεύονται από ορισμένης διάρκειας συμβάσεις υπηρεσιών και αντίστοιχες εγγυητικές επιστολές.

• Να αυξηθεί το ποσοστό της ετήσιας αποζημίωσης που θα καταβάλει ο Διαχειριστής σε χρήστες σε περίπτωση της μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεών του σε τουλάχιστον 10% και να οριστούν οι απαιτούμενες εγγυήσεις των χρηστών σε 20% τόσο στο οικικακό/εμπορικό όσο και στο βιομηχανικό τιμολόγιο. Στην περίπτωση χρηστών που καλύπτουν συστηματικά εμπρόθεσμα όλες τις πληρωμές τους να προβλέπεται περαιτέρω μείωση των απαιτούμενων εγγυήσεων σε 10%

• Να συμπεριληφθεί πρόβλεψη που να δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα να λύσουν μονομερώς τη σύμβαση χρήσης σε οποιοδήποτε χρονικό σημείο της σύμβασης εφόσον έχουν καλυφθεί όλες οι οικονομικές υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτή.

• Να διέπονται από διαφάνεια και έλεγχο από την ΡΑΑΕΥ όλα τα λειτουργικά κόστη του Διαχειριστή με γνώμονα τη συνετή και οικονομικά βέλτιστη διαχείριση, αφού το κόστος χρήσης των δικτύων διανομής μετακυλίεται και επιβαρύνει τους τελικούς καταναλωτές.

Eνστάσεις για τον τρόπο τιμολόγησης αλλά και για το ύψος των εγγυήσεων εκφράζει και η Φυσικό Αέριο.

Η μεθοδολογία για τον υπολογισμό του ύψους της εγγύησης περιλαμβάνει ποσοστά επί του αθροίσματος της ετήσιας χρέωσης δυναμικότητας όλων των Σημείων Παράδοσης του Χρήστη Διανομής (100% για Οικιακό/Εμπορικό και 20% για Βιομηχανικό). Ωστόσο, με βάση τα ισχύοντα τιμολόγια της Hengas A.E., σημειώνει η εταιρεία σε επιστολή της προς τη Ρυθμιστική Αρχή, τα ποσοστά χρέωσης δυναμικότητας που έχουν εγκριθεί κυμαίνονται για μη βιομηχανικούς πελάτες από 51% έως 73% και για βιομηχανικούς πελάτες από 27% έως 49%.

«Επομένως, με το προτεινόμενο ποσοστό 100% για τις εγγυήσεις, προκύπτει πως το ύψος της εγγύησης θα αντιστοιχεί σε 51% έως 73% των ετήσιων χρεώσεων διανομής για μη βιομηχανικούς πελάτες, δηλαδή όσο η αξία πολλών τιμολογίων υπηρεσιών διανομής (από έξι έως περίπου εννέα τιμολόγια υποθέτοντας αναλογική μηνιαία κατανομή), με δυνατότητα μείωσης στο μισό από 1η Ιουνίου έως 30 Νοεμβρίου του έτους. Θεωρούμε πως το ύψος της εγγύησης πρέπει να καλύπτει τον κίνδυνο του Διαχειριστή έως την πληρωμή του σχετικού μηνιαίου τιμολογίου από τον Χρήστη Διανομής, άρα για μια περίοδο περίπου ενός μήνα» σημειώνει η Φυσικό Αέριο.

Επίσης, η εταιρεία προτείνει και για τα Σημεία Παράδοσης τα οποία υπάγονται στο Οικιακό/Εμπορικό Τιμολόγιο Διανομής να χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό του ύψους της εγγύησης το 20% του αθροίσματος της ετήσιας χρέωσης δυναμικότητας όλων των Σημείων Παράδοσης του Μητρώου Πελατών του Χρήστη Διανομής, όπως ισχύει και για τους βιομηχανικούς πελάτες. Το ποσό αυτό μπορεί να προσαρμόζεται με συντελεστές απομείωσης ή ποινής ανάλογα με το μέγεθος και τη συνέπεια του Χρήστη Διανομής.