Δραματική είναι η κατάσταση στην αγορά των υγρών καυσίμων, καθώς η απαγόρευση κυκλοφορίας και ιδίως η απόφαση για μετάθεση κατά 75 μέρες του χρόνου πληρωμής των επιταγών φέρνει σε αδιέξοδο τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, αλλά και τα σχεδόν 6.000 πρατήρια υγρών καυσίμων.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας Γιάννης Αληγιζάκης, μιλώντας στο Euro2day.gr, δεν κρύβει την ανησυχία του για «κλείσιμο κυρίως μικρών εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών αλλά και πρατηρίων», καθώς και για «προβλήματα ανεφοδιασμού της αγοράς».
Δύο είναι λόγοι κατά τον κ. Αληγιζάκη για τους οποίους ο κλάδος βρίσκεται σε δεινή θέση. Ο πρώτος η μεγάλη πτώση των πωλήσεων. Στην βενζίνη έφτασε το 30% τον Μάρτιο και για τον τρέχοντα μήνα οι προβλέψεις μιλούν για βουτιά της τάξης του 80 με 90%.
Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με την απόφαση της κυβέρνησης να παρατείνει κατά 75 μέρες του χρόνου εξόφλησης των επιταγών «κι ενώ την ίδια στιγμή οι εταιρείες εμπορίας που έχουν στα χέρια τους τέτοιες επιταγές συνεχίζουν να υποχρεώνονται στην προπληρωμή των φόρων και δασμών των καυσίμων προκειμένου να προμηθευτούν τις ποσότητες πετρελαιοειδών».
Ο ΣΕΕΠΕ ζήτησε από το υπουργείο Οικονομικών να δώσει πίστωση 30 ημερών στον κλάδο, όπως άλλωστε τέτοιο περιθώριο έχουν και οι εταιρείες ποτών και καπνού. «Με τον τρόπο αυτό θα έχουμε κι εμείς μία ανάσα ρευστότητας για να μπορέσουμε να εφοδιάζουμε την αγορά», συμπληρώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου. Το πρόβλημα με τις επιταγές, όπως εξηγεί, έχει να κάνει με το ό,τι εταιρείες του κλάδου που πληρώθηκαν με επιταγές από πελάτες τους, όπως δημόσιο, βιομηχανίες και πρατήρια οι οποίες, όμως, «πάνε πίσω για 75 μέρες».
Ο συνδυασμός της πτώσης των πωλήσεων με την ανελαστική απόφαση της κυβέρνησης για τις επιταγές προκαλούν «πρόβλημα ρευστότητας. Μικρές εταιρείες του κλάδου δεν θα αντέξουν να εφοδιάσουν τα πρατήρια τους. Θα έχουμε ελλείψεις και λουκέτα», περιγράφει ο Γιάννης Αληγιζάκης.
Το χρονικό κατάρρευσης
Ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία της πορείας των πωλήσεων που παρουσιάζει στο Euro2day.gr, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ και το ύψος τους επηρεάζεται από τις κυβερνητικές αποφάσεις με τα περιοριστικά μέτρα.
Όλον τον Μάρτιο οι βενζίνες έκλεισαν με μείωση 30% και το ντίζελ κίνησης με 13%. Η μικρότερη υποχώρηση του πετρελαίου έχει να κάνει με το ό,τι παραμένουν ακόμη ανοικτά εργοτάξια. Αντίθετα έκρηξη κατά 79% σημείωσαν οι πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης. Η μείωση των τιμών που έχει στείλει το καύσιμο ακόμη και κάτω από τα 0,84 ευρώ το λίτρο σε συνδυασμό με το κρύο οδήγησε τους καταναλωτές σε παραγγελίες, αποσκοπώντας και στην αποθήκευση ποσοτήτων για τον επόμενο χειμώνα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου, η πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου κατά την οποία δεν είχαν ληφθεί μέτρα έδειξε μείωση των πωλήσεων της βενζίνης κατά 12%. Τη δεύτερη εβδομάδα όταν έκλεισαν τα σχολεία και τα εστιατόρια αυτές έπεσαν κατά 20%. Την τελευταία εβδομάδα με τη γενική απαγόρευση κυκλοφορίας οι όγκοι της βενζίνης ήταν λιγότεροι στην Αθήνα κατά 57% και στη Θεσσαλονίκη κατά 70%.
«Με βάση τα αποτελέσματα της τελευταίας εβδομάδας εκτιμούμε ότι ο Απρίλιος θα είναι χειρότερος. Οι πωλήσεις θα πέσουν 80% με 90%. Για το ντίζελ όσο λειτουργούν τα εργοτάξια και δραστηριοποιούνται οι αγρότες οι πωλήσεις θα είναι χαμηλότερες κατά 35%», λέει ο κ. Αληγιζάκης, ο οποίος για τον Μάιο προβλέπει μείωση της τάξης του 70% στην περίπτωση που προς το τέλος του μήνα αρθούν κάποια από τα περιοριστικά μέτρα.
Οι βενζινοπώλες
Για «εικόνα καταστροφής μιλούν και οι βενζινοπώλες. Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) Γιώργος Ασμάτογλου κάνει λόγο στο Euro2day.gr, για μείωση των πωλήσεων κατά 80%.
Ο ίδιος περιγράφει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και οι πρατηριούχοι με την απόφαση για τις επιταγές, υποστηρίζοντας ότι «πολλοί πρατηριούχοι ξεμένουν από ρευστότητα. Αδυνατούμε να αγοράζουμε καύσιμα από τις εταιρίες εμπορείας πετρελαιοειδών αφού οι τελευταίες για να εφοδιάσουν τις δεξαμενές μας απαιτούν να πληρώνουμε είτε προκαταβολικά, είτε με μία μικρή πίστωση δύο ή τριών ημερών», λέει ο κ. Ασμάτογλου.
Ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ ναι μεν επικροτεί το μέτρο της υπαγωγής του κλάδου στις ΚΑΔ για την αμοιβή των εργαζομένων των πρατηρίων με τα 800 ευρώ του κράτους ωστόσο στο αίτημα που υπέβαλε στον υπουργό Οικονομικών για την υπαγωγή και των πρατηριούχων στα μέτρα της μείωσης των εισφορών και του ΦΠΑ, έλαβε αρνητική απάντηση.
Χρήστος Κολώνας/euro2day.gr