Ως μέτρο που προκαλεί στρεβλώσεις την αγορά υγρών καυσίμων και τροφοδοτεί την παραβατικότητα χαρακτηρίζει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους. Χτυπά καμπανάκι για τη βιωσιμότητα πολλών πρατηρίων βενζίνης με τον τρόπο που λειτουργεί η αγορά και ζητά την άρση του τονίζοντας ότι εκτός των «στραγγαλίζει» τις εταιρείες που έχουν συσσωρεύσει τα τελευταία χρόνια ζημιές άνω των 450 εκατ. ευρώ.
«Το πλαφόν, κάτω από τις σημερινές συνθήκες, δημιουργεί ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας για τις νόμιμες επιχειρήσεις, θέτοντας εν αμφιβόλω όχι μόνο τις μελλοντικές επενδύσεις τους, αλλά και την ίδια τη βιωσιμότητά τους. Παράλληλα, τροφοδοτεί τον αθέμιτο ανταγωνισμό με τις παραβατικές επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν σχεδόν ανεξέλεγκτες» επεσήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που πραγματοποιήθηκε χθες. Παράλληλα, ο πρόεδρος του Συνδέσμου ανέφερε πως το πρόβλημα της παραβατικότητας για την αντιμετώπισή του χρειάζεται ένα σύγχρονο σύστημα εισροών-εκροών τόνίζοντας ότι έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος τα τελευταία χρόνια.
Εξαπέλυσε πυρά για την εφαρμογή του πλαφόν, υπογραμμίζοντας ότι συμπιέζει περαιτέρω το ήδη χαμηλό μικτό περιθώριο, αγνοεί την αύξηση του πληθωρισμού (κατά περίπου 10 μονάδες την τελευταία διετία), την πολύ μεγάλη αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους από τις αυξήσεις επιτοκίων, την αύξηση των μεταφορικών που δόθηκε στα βυτιοφόρα ή που παρουσιάζεται στα πλοία με την αύξηση των ρυμουλκών και των καυσίμων.
Πάνω από 10% η απόκλιση αντλίας-παράδοσης καυσίμου
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το ΕΜΠ σχετικά με τις ελλειμματικές παραδόσεις στην Αττική, φαίνεται ότι υπάρχει σημαντικά αυξητική τάση σε σχέση με το 2021. Η απόκλιση στην αντλία σε σχέση με τις ποσότητες παράδοσης εκτιμάται ότι μπορεί και να ξεπερνάει το 10% και καταγράφεται σε τουλάχιστον ένα στα δέκα πρατήρια καυσίμων στην Ελλάδα, όταν η φυσιολογική μέση απόκλιση πρέπει να είναι στο 1%.
Συσσωρευμένες ζημιές 450 εκατ. ευρώ για τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών
Την ίδια ώρα σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ που παρουσιάστηκαν σε συνέντευξη τύπου του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) για το 2022, το μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών στην εσωτερική αγορά δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητά τους, καθώς από το 2016 συμπιέζεται σε επίπεδα χαμηλότερα του 5% (4,6% το 2017, 4% το 2018, 4,3% το 2019, 4,5% το 2020, 4,4% το 2021, 3% το 2022). Σήμερα το καθαρό περιθώριο κέρδους των επιχειρήσεων του κλάδου αγγίζει μόλις το 0,5%.
Εξάλλου για επτά συνεχή έτη από το 2010 έως το 2016 ο κλάδος σημείωνε διαρκώς ζημιές (καθαρά κέρδη μετά από φόρους χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις). Από το 2020 ο κλάδος πέρασε και πάλι σε αρνητική θέση (ζημιές 34,5 εκατ. ευρώ), εξαιτίας της πανδημίας, ενώ οι συσσωρευμένες ζημιές από το 2010 φθάνουν τα 450 εκατ ευρώ.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Χρήστο Τζιόλα παρά το γεγονός ότι η ελληνική αγορά έχει τον τρίτο υψηλότερο συντελεστή πρατηρίων ανά 1000 αυτοκίνητα στην Ευρώπη (1,1), πρόκειται για μία ιδιαίτερα προβληματική και μικρή αγορά που έχει κύρια χαρακτηριστικά την αυξημένη παραβατικότητα και την ισχυρή κρατική παρέμβαση. Είναι χαρακτηριστικό ότι πλέον στη χώρα μας δεν δραστηριοποιείται ούτε μία πολυεθνική εταιρία ενώ έχει καταγραφεί δραστική μείωση των πρατηρίων από 8.500 το 2012 σε 5.500 σήμερα.
Για την αντιμετώπιση αυτή της ιδιαίτερα δύσκολης κατάστασης που έχει δημιουργηθεί ο ΣΕΕΠΕ θεωρεί ότι το κράτος πρέπει να ενεργήσει άμεσα σε τρία επίπεδα:
-Στην άρση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους το οποίο δημιουργεί στρεβλώσεις στην αγορά με αποτέλεσμα τελικά ο καταναλωτής να πληρώνει πιο ακριβά το προϊόν.
-Αντιμετώπιση και περιορισμό της παραβατικότητας τόσο στο παράνομο εμπόριο καυσίμων όσο και στην απόκλιση στις ποσότητες μεταξύ δεξαμενής και αντλίας
-Αυστηροποίηση των ποινών για όσους παρανομούν.