Και αυτό γιατί με την τιμή του ντίζελ κίνησης στο «κόκκινο» οι επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλύσιδα και δη στις τιμές των τροφίμων είναι σοβαρές. Ιδιαίτερα δε σε μια περίοδο όπου η κυβέρνηση προσπαθεί με πρωτοβουλίες όπως το περίφημο «καλάθι του νοικοκυριού», που προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων να μειώσει το αποτύπωμα της ακρίβειας στα νοικοκυριά με έμφαση στα πιο ευάλωτα.
Χθες υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας έκοψε την κουβέντα για νέο πρόγραμμα επιδότησης καυσίμων.
«Δεν έχει τεθεί θέμα για Fuel Pass 3. Ισχύουν τα μέτρα της Θεσσαλονίκης, από τα οποία έχει υλοποιηθεί η επιδότηση», είπε ο υπουργός Οικονομικών μιλώντας στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ. Όπως τόνισε, ενώ δεν έχουν υλοποιηθεί τα μέτρα συζητάμε για νέες παροχές. «Δεν ισχυρίζομαι ότι δεν μπορεί να υπάρξουν μελλοντικά νέες παρεμβάσεις, αλλά δεν μπορούμε να μιλάμε κάθε εβδομάδα για νέες παρεμβάσεις. Έχουμε δώσει περισσότερα από κάθε άλλο κράτος, έχουμε πρωτογενές έλλειμμα και ουσιαστικά μας λένε αυξήστε το έλλειμμα. Εκτιμάμε ότι θα τρέξουμε με έλλειμμα 1,7%», ανέφερε ο υπουργός. Ο κ. Σταϊκούρας δήλωσε επίσης ότι δεν μπορεί να γίνει μείωση των φόρων οριζόντια, γιατί σύμφωνα με το Eurogroup οι μειώσεις πρέπει να είναι στοχευμένες. Δήλωσε μάλιστα ότι η οριζόντια μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης έχει τεράστιο δημοσιονομικό κόστος, ύψους 1 δισ, ευρώ, το οποίο «δεν το αντέχουμε».
Στα 2,13 ευρώ το λίτρο το ντίζελ κίνησης
Την ίδια ώρα παρά την υποχώρηση των διεθνών τιμών πετρελαίου (το μπρεντ κινείται οριακά πάνω από τα 90 δολάρια το βαρέλι), η τιμή στην αντλία παραμένει σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα. Με βάση το Παρατηρητήριο Τιμών Καυσίμων η μέση τιμή πανελλαδικά του diesel κίνησης είναι στα 2,139 ευρώ/λίτρο όταν ένα μήνα πριν ήταν στο 1,826 ευρώ/ λίτρο και με την επιδότηση των 15 λεπτών στην αντλία έφτανε στον καταναλωτή στο 1,976 ευρώ/λίτρο. Και αν πάμε έναν χρόνο πίσω η ψαλίδα είναι τεράστια, καθώς η μέση τιμή ήταν στα 1,509 ευρώ /λίτρο.
Σε κάθε περίπτωση όσο οι τιμές σταθεροποιούνται με την προσδοκία της αποκλιμάκωσης τόσο απομακρύνεται το ενδεχόμενο νέου γύρου επιδοτήσεων. Όπως είχε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης, η όποια απόφαση θα ληφθεί στο τέλος του μήνα και πάντα σε συνάρτηση με την πορεία των διεθνών τιμών αλλά και του δημοσιονομικού χώρου και των περιθωρίων που δημιουργούνται.
Γιατί αποκλιμακώνονται οι διεθνείς τιμές πετρελαίου
Η υποχώρηση των διεθνών τιμών παρά την απόφαση του ΟΠΕΚ για μείωση της παραγωγής αποδίδεται στη μικτή ανάκαμψη κατά το τρίτο τρίμηνο στην Κίνα και τα στοιχεία που δείχνουν ότι η ζήτηση από τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού στον κόσμο παρέμεινε περιορισμένη τον Σεπτέμβριο, καθώς οι αυστηρές πολιτικές για τον COVID-19 και οι εξαγωγές καυσίμων περιόρισαν την κατανάλωση.
Αν και ήταν υψηλότερες από τον Αύγουστο, οι εισαγωγές αργού της Κίνας τον Σεπτέμβριο διαμορφώθηκαν στα 9,79 εκατ. βαρέλια, και 2% πιο χαμηλά συγκριτικά με ένα χρόνο νωρίτερα, καθώς ανεξάρτητα διυλιστήρια περιόρισαν τη διακίνηση εν μέσω χαμηλών περιθωρίων και αδύναμης ζήτησης. Παράλληλα, το ισχυρό δολάριο καθιστά τα εμπορεύματα που τιμολογούνται στο αμερικανικό νόμισμα λιγότερο ελκυστικά.
Την ανησυχία επιτείνουν οι προβλέψεις για την ευρωπαϊκή οικονομία και τον εφιάλτη της ύφεσης.
Να σημειωθεί ότι το αργό πετρέλαιο έχει χάσει το ένα τρίτο της αξίας του από τον Ιούνιο, καθώς πάνω από την αγορά πλανάται η ανησυχία ότι η παγκόσμια οικονομία θα επιβραδυνθεί. Ωστόσο, οι σημαντικές περικοπές στην παραγωγής που ανακοίνωσε ο ΟΠΕΚ+ και οι επικείμενες κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ρωσικό πετρέλαιο έχουν εγείρει ανησυχίες σχετικά με τις προοπτικές της προσφοράς προς το χειμώνα.