Όπως διαπίστωνε πρόσφατα το υπουργείο Ενέργειας ο οδοφωτισμός αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τομείς κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στους δήμους. Το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου ηλεκτροφωτισμού των ΟΤΑ περιλαμβάνει φωτιστικά σώματα και λαμπτήρες παλαιάς τεχνολογίας, με αποτέλεσμα να υπάρχει σημαντική κατανάλωση ενέργειας σε σχέση με τα φωτιστικά και τους λαμπτήρες νέας τεχνολογίας. Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο ανακοίνωσε ένα πρόγραμμα με συνολικό προϋπολογισμό 30 εκατ. ευρώ, από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) προβλέπει μεταξύ άλλων την επιδότηση μέχρι και 100% της προμήθειας φωτιστικών σωμάτων σύγχρονης τεχνολογίας, της μεταφοράς, εγκατάστασή και σύνδεσή τους στο ηλεκτρικό δίκτυο.
Όμως πόσο εύκολο είναι για τους δήμους να προχωρήσουν σε δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας;
Όπως αναφέρει στο iEnergeia.gr η υπεύθυνη του προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας της μελετητικής εταιρίας «Ευδίτη» κα Εύα Αθανασάκου, «υπάρχει πλέον πολύ μεγάλο ενδιαφέρον στα κτίρια των δήμων και κυρίως στα σχολεία για να μειωθεί το ενεργειακό κόστος. Αλλά και στη βελτίωση των ηλεκτρολογικών τους μηχανημάτων, με σκοπό να εξοικομούν πόρους. Μέχρι τώρα δεν ήταν η πρώτη τους μέριμνα, πολύ λίγοι ενδιαφέρονταν να βρουν χρηματοδοτικά εργαλεία» προσθέτει.
Τα τελευταία χρόνια εκτός από την άμεση χρηματοδότηση από το κράτος υπάρχουν οι συμβάσεις ενεργειακής απόδοσης όπου προβλέπεται η χρηματοδότηση μέτρων ενεργειακής απόδοσης μέσω προβλεπόμενων μειώσεων του ενεργειακού κόστους. Θεωρητικά πρόκειται για ένα εργαλείο win-win, καθώς το κόστος των επενδύσεων εξοφλείται από την εξοικονόμηση ενέργειας που επιτυγχάνεται, που για τους δήμους σίγουρα το όφελος είναι πολύ μεγάλο, ειδικά στον οδοφωτισμό. Όμως όπως επισημαίνει η κα Αθανασάκου θα πρέπει να κανονικοποιηθεί το κέρδος που αποκομίζουν οι εταιρίες που προσφέρουν το κεφάλαιο για τις συγκεκριμένες δράσεις.
Παράλληλα, εκτιμά πως με το πρόγραμμα Ηλέκτρα θα επωφεληθούν οι δήμοι. Υπενθυμίζεται, πως το πρόγραμμα προσφέρει χρηματοδότηση σε έργα εξοικονόμησης ενέργειας σε κτίρια και συγκεκριμένα στον οδοφωτισμό, για συστήματα θέρμανσης/ ψύξης και για συστήματα ενεργειακής διαχείρισης. Ωστόσο, το μεγάλο πρόβλημα είναι πως οι δήμοι δεν προχωρούν με ευκολία σε μελέτες για να πάρουν στη συνέχεια τη χρηματοδότηση.