Στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Target model), εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) υπ’ αριθ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003.
Στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/ 2009, ο Κανονισμός σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για την Εξισορρόπηση της Ηλεκτρικής Ενέργειας (Guidelineon Electricity Balancing -EBGL) (εφεξής ο «Κανονισμός»), εγκρίθηκε από τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 16 Μαρτίου 2017 και τέθηκε σε ισχύ στις 18 Δεκεμβρίου του 2017. Ο Κανονισμός καθορίζει λεπτομερή κατευθυντήρια γραμμή για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της θέσπισης κοινών αρχών για την προμήθεια και την εκκαθάριση εφεδρειών διατήρησης συχνότητας (FCR), εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας (FRR) και εφεδρειών αντικατάστασης (RR), καθώς και κοινής μεθοδολογίας για την ενεργοποίηση εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας (FRR) και εφεδρειών αντικατάστασης (RR).
Το άρθρο 3 §2 (7) του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Guideline on Electricity Transmission System Operation - SOGL) ορίζει τις «εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας (ΕΑΣ)» ως τις «εφεδρείες ενεργού ισχύος που είναι διαθέσιμες για να αποκαταστήσουν τη συχνότητα του συστήματος στην ονομαστική συχνότητα και, για συγχρονισμένη περιοχή που αποτελείται από περισσότερες από μία περιοχές Ελέγχου Φορτίου - Συχνότητας (ΕΦΣ), για να αποκαταστήσουν το ισοζύγιο ισχύος στην προγραμματισμένη τιμή». Οι ΕΑΣ διακρίνονται σε ΕΑΣ με χειροκίνητη ενεργοποίηση (manual frequency restoration reserves – mFRR) και ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση (automatic frequency restoration reserves – aFRR).
Κατά τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό, οι ΔΣΜ καταρτίζουν τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις μεθοδολογίες που απαιτούνται από τον Κανονισμό και υποβάλλουν τις σχετικές προτάσεις προς έγκριση στις αρμόδιες Ρυθμιστικές Αρχές εντός των προθεσμιών που προβλέπονται στον Κανονισμό.
Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 20 του Κανονισμού:
«1. Εντός ενός έτους από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ καταρτίζουν πρόταση για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση.
2. Η ευρωπαϊκή πλατφόρμα για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση, την οποία διαχειρίζονται οι ΔΣΜ ή διαχειρίζεται οντότητα που ιδρύουν οι ίδιοι οι ΔΣΜ, βασίζεται σε κοινές αρχές διακυβέρνησης και επιχειρηματικές διαδικασίες και αποτελείται τουλάχιστον από την υπηρεσία βελτιστοποίησης της ενεργοποίησης και την υπηρεσία εκκαθάρισης ΔΣΜ-ΔΣΜ. Αυτή η ευρωπαϊκή πλατφόρμα εφαρμόζει πολυμερές μοντέλο ΔΣΜ- ΔΣΜ με κοινούς καταλόγους αξιολογικής κατάταξης για την ανταλλαγή όλων των προσφορών ενέργειας εξισορρόπησης από όλα τα τυποποιημένα προϊόντα εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση, με την εξαίρεση των μη διαθέσιμων προσφορών σύμφωνα με το άρθρο 29 παράγραφος 14.
3. Η πρόταση της παραγράφου 1 περιλαμβάνει τουλάχιστον τα ακόλουθα:
α) τον υψηλού επιπέδου σχεδιασμό της ευρωπαϊκής πλατφόρμας·
β) τον χάρτη πορείας και τα χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας·
γ) τον καθορισμό των λειτουργιών που απαιτούνται για τη διαχείριση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας·
δ) τους προτεινόμενους κανόνες σχετικά με τη διακυβέρνηση και τη διαχείριση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας με βάση την αρχή της αποφυγής των διακρίσεων και με διασφάλιση της ισότιμης μεταχείρισης όλων των ΔΣΜ μελών, καθώς και με τη λήψη μέριμνας ώστε κανένας ΔΣΜ να μην επωφελείται από αδικαιολόγητα οικονομικά πλεονεκτήματα μέσω της συμμετοχής στις λειτουργίες της ευρωπαϊκής πλατφόρμας·
ε) τον προτεινόμενο ορισμό της οντότητας ή των οντοτήτων που θα επιτελούν τις λειτουργίες που καθορίζονται στην πρόταση. Εάν οι ΔΣΜ προτείνουν τον ορισμό περισσότερων της μίας οντοτήτων, η πρόταση αποδεικνύει και διασφαλίζει:
i) συνεκτική ανάθεση των λειτουργιών στις οντότητες που διαχειρίζονται την ευρωπαϊκή πλατφόρμα. Η πρόταση πρέπει να λαμβάνει πλήρως υπόψη την ανάγκη συντονισμού των διαφόρων λειτουργιών που ανατίθενται στις οντότητες που διαχειρίζονται την ευρωπαϊκή πλατφόρμα·
ii) ότι η προτεινόμενη οργάνωση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας και η ανάθεση των λειτουργιών διασφαλίζουν την αποτελεσματική και αποδοτική διακυβέρνηση, διαχείριση και ρυθμιστική εποπτεία της ευρωπαϊκής πλατφόρμας και επίσης στηρίζουν τους στόχους του παρόντος κανονισμού·
iii) αποτελεσματικό συντονισμό και διαδικασία λήψης αποφάσεων για την επίλυση τυχόν αντικρουόμενων θέσεων μεταξύ των οντοτήτων που διαχειρίζονται την ευρωπαϊκή πλατφόρμα·
στ) το πλαίσιο για την εναρμόνιση των όρων και των προϋποθέσεων εξισορρόπησης που καταρτίζονται δυνάμει του άρθρου 18·
ζ) τις λεπτομερείς αρχές για τον επιμερισμό των κοινών δαπανών, συμπεριλαμβανομένης της λεπτομερούς κατηγοριοποίησης των κοινών δαπανών, σύμφωνα με το άρθρο 23·
η) την προθεσμία υποβολής προσφορών ενέργειας εξισορρόπησης για όλα τα τυποποιημένα προϊόντα εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση, σύμφωνα με το άρθρο 24·
θ) τον καθορισμό τυποποιημένων προϊόντων ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση, σύμφωνα με το άρθρο 25 ·
ι) την προθεσμία υποβολής προσφορών ενέργειας ΔΣΜ σύμφωνα με το άρθρο 29 παράγραφος 13 ·
ια) τους κοινούς καταλόγους αξιολογικής κατάταξης που θα καταρτιστούν από την κοινή υπηρεσία βελτιστοποίησης της ενεργοποίησης σύμφωνα με το άρθρο 31 ·
ιβ) την περιγραφή του αλγόριθμου για την εφαρμογή της υπηρεσίας βελτιστοποίησης της ενεργοποίησης για τις προσφορές ενέργειας εξισορρόπησης από όλα τα τυποποιημένα προϊόντα εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση σύμφωνα με το άρθρο 58.
4. Εντός έξι μηνών από την έγκριση της πρότασης για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση, όλοι οι ΔΣΜ ορίζουν την προτεινόμενη οντότητα ή τις οντότητες που θα είναι επιφορτισμένες με τη διαχείριση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας σύμφωνα με την παράγραφο 3 στοιχείο ε).
5. Εντός δεκαοκτώ μηνών από την έγκριση της πρότασης για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση, όλοι οι ΔΣΜ μπορούν να καταρτίσουν πρόταση τροποποίησης της ευρωπαϊκής πλατφόρμας για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση σύμφωνα με την παράγραφο 1. Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις τεκμηριώνονται από ανάλυση κόστους/οφέλους που πραγματοποιούν όλοι οι ΔΣΜ σύμφωνα με το άρθρο 61. Η πρόταση κοινοποιείται στην Επιτροπή.
6. Εντός τριάντα μηνών από την έγκριση της πρότασης για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση ή, σε περίπτωση που όλοι οι ΔΣΜ υποβάλουν πρόταση τροποποίησης της ευρωπαϊκής πλατφόρμας δυνάμει της παραγράφου 5, εντός δώδεκα μηνών από την έγκριση της πρότασης τροποποίησης της ευρωπαϊκής πλατφόρμας, όλοι οι ΔΣΜ υλοποιούν και καθιστούν λειτουργική την ευρωπαϊκή πλατφόρμα για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση, την οποία χρησιμοποιούν:
α) για την υποβολή όλων των προσφορών ενέργειας εξισορρόπησης από όλα τα τυποποιημένα προϊόντα εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση·
β) για την ανταλλαγή όλων των προσφορών ενέργειας εξισορρόπησης από όλα τα τυποποιημένα προϊόντα εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση, εκτός των μη διαθέσιμων προσφορών σύμφωνα με το άρθρο 29 παράγραφος 14 ·
γ) έτσι ώστε να καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την κάλυψη του συνόλου των αναγκών τους σε ενέργεια εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση.»
Σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κανονισμού:
«1. Κάθε οικεία ρυθμιστική αρχή εγκρίνει, σύμφωνα με το άρθρο 37 της οδηγίας 2009/72/ΕΚ, τους όρους και τις προϋποθέσεις ή τις μεθοδολογίες που έχουν καταρτίσει οι ΔΣΜ σύμφωνα με τις παραγράφους 2, 3 και 4.
2. Οι προτάσεις για τους ακόλουθους όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες υπόκεινται στην έγκριση όλων των ρυθμιστικών αρχών:
α) τα πλαίσια για τη δημιουργία των ευρωπαϊκών πλατφορμών σύμφωνα με το άρθρο 20 παράγραφος 1, το άρθρο 21 παράγραφος 1 και το άρθρο 22 παράγραφος 1 ·
[…].»
Όσον αφορά τη διαδικασία έγκρισης, από τις Ρυθμιστικές αρχές, των προτάσεων που υποβάλλονται από τους ΔΣΜ στα πλαίσια του Κανονισμού, σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 6 του Κανονισμού:
«6. Όταν για την έγκριση όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών απαιτείται απόφαση από περισσότερες της μίας ρυθμιστικές αρχές, οι οικείες ρυθμιστικές αρχές διαβουλεύονται και συνεργάζονται στενά και συντονίζονται μεταξύ τους, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας. Όταν ο Οργανισμός εκδίδει γνώμη, οι οικείες ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν υπόψη την εν λόγω γνώμη. Οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3, εντός έξι μηνών από την παραλαβή των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών από την οικεία ρυθμιστική αρχή ή, κατά περίπτωση, από την τελευταία εμπλεκόμενη οικεία ρυθμιστική αρχή.»
Συνεπεία των ανωτέρω και σύμφωνα με την εξουσιοδότηση που παρέχει το άρθρο 29, παρ. 1 του Ν. 4001/2011(ΦΕΚ Α’ 179), ως ισχύει, το οποίο προβλέπει:
«Η ΡΑΕ προβαίνει σε δημόσια διαβούλευση στις περιπτώσεις που προβλέπονται ρητά με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, οποτεδήποτε το κρίνει αυτό αναγκαίο και, σε κάθε περίπτωση, πριν από τη λήψη αποφάσεων και ρυθμιστικών μέτρων που δύναται να έχουν σημαντικές συνέπειες στη σχετική αγορά ενέργειας, δίδοντας στα ενδιαφερόμενα μέρη τη δυνατότητα να διατυπώσουν τη γνώμη τους και να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους ως προς τα προτεινόμενα μέτρα. Η δημόσια διαβούλευση διεξάγεται για εύλογο χρονικό διάστημα και τα αποτελέσματά της, καθώς και τα συμπεράσματα της ΡΑΕ από αυτήν, αναρτώνται στην επίσημη ιστοσελίδα της»,
υποβάλλεται προς Δημόσια Διαβούλευση η τελική πρόταση όλων των ΔΣΜ για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση (mFRR) σύμφωνα με το άρθρο 20 του Κανονισμού, όπως αναπτύχθηκε από κοινού από όλους τους ΔΣΜ, καθώς και η επίσημη μετάφρασή της στην ελληνική γλώσσα, όπως υποβλήθηκαν στη ΡΑΕ δυνάμει των υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-251592/18.12.2018 και Ι-255214/21.02.2019 εγγράφων της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., αντίστοιχα.
Προς ενημέρωση των ενδιαφερομένων έχουν ήδη πραγματοποιηθεί από τη ΡΑΕ δύο διαβουλεύσεις στις 23.11.2017και στις 22.5.2018 σχετικά με το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση (mFRR) και την αρχική πρόταση όλων των ΔΣΜ επί αυτού.
Λήξη της παρούσας Δημόσιας Διαβούλευσης: Τρίτη 30 Απριλίου 2019.
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ με ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ή εγγράφως. Μετά τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών και παρεμβάσεών τους, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών του.
Συνημμένα αρχεία
- ALL TSOs proposal_mFRRIF (μέγεθος: 636,39 kb)
- ALL TSOs proposal_mFRRIF_gr (μέγεθος: 658,618 kb)