Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της κοινής πρότασης όλων των Διαχειριστών Συστήματος Μεταφοράς (ΔΣΜ) για τους κοινούς κανόνες εκκαθάρισης σε όλες τις εκούσιες ανταλλαγές ενέργειας
ως αποτέλεσμα της διαδικασίας αντικατάστασης εφεδρειών, της διαδικασίας αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη και αυτόματη ενεργοποίηση και της διαδικασίας συμψηφισμού αποκλίσεων σύμφωνα με το άρθρο 50 παράγραφος 1 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας
Στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Target model), εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) υπ’ αριθ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003.
Στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/ 2009, ο Κανονισμός σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για την Εξισορρόπηση της Ηλεκτρικής Ενέργειας (Guidelineon Electricity Balancing -EBGL) (εφεξής ο «Κανονισμός»), εγκρίθηκε από τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 16 Μαρτίου 2017 και τέθηκε σε ισχύ στις 18 Δεκεμβρίου του 2017. Ο Κανονισμός καθορίζει λεπτομερή κατευθυντήρια γραμμή για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας.
H παρούσα πρόταση των ΔΣΜ καθορίζει τη μεθοδολογία για τον προσδιορισμό των ποσών εκκαθάρισης όλων των εκούσιων ανταλλαγών ενέργειας ως αποτέλεσμα της διαδικασίας αντικατάστασης εφεδρείας δυνάμει του άρθρου 144 παράγραφος 1 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Guideline on Electricity Transmission System Operation - SOGL), της διαδικασίας συμψηφισμού αποκλίσεων δυνάμει του άρθρου 146 παράγραφος 1 του SOGL, της διαδικασίας αποκατάστασης συχνότητας με αυτόματη ενεργοποίηση και της διαδικασίας αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση δυνάμει του άρθρου 145 παράγραφος 1 του SOGL. Μόνο οι ΔΣΜ που υποχρεούνται να εφαρμόσουν και να χρησιμοποιήσουν τις ευρωπαϊκές πλατφόρμες για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης σύμφωνα με τα άρθρα 19, 20, 21 και 22 του Κανονισμού πρέπει να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις που ορίζονται από την παρούσα πρόταση για την εκκαθάριση της προκύπτουσας εκούσιας ανταλλαγής ενέργειας εξισορρόπησης. Επίσης, η παρούσα πρόταση καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο τα καθορισμένα ποσά εκκαθάρισης εκκαθαρίζονται μεταξύ των ΔΣΜ και πώς το εισόδημα συμφόρησης εξισορρόπησης υπολογίζεται και διανέμεται μεταξύ των ΔΣΜ.
Κατά τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό, οι ΔΣΜ καταρτίζουν τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις μεθοδολογίες που απαιτούνται από τον Κανονισμό και υποβάλλουν τις σχετικές προτάσεις προς έγκριση στις αρμόδιες Ρυθμιστικές Αρχές εντός των προθεσμιών που προβλέπονται στον Κανονισμό.
Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 50 του Κανονισμού:
«1. Εντός ενός έτους από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ καταρτίζουν πρόταση για κοινούς κανόνες εκκαθάρισης εφαρμοστέους σε όλες τις εκούσιες ανταλλαγές ενέργειας ως αποτέλεσμα μία ή περισσότερων από τις ακόλουθες διαδικασίες σύμφωνα με τα άρθρα 146, 147 και 148 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485, για καθένα από τα ακόλουθα:
α) τη διαδικασία αντικατάστασης εφεδρείας ·
β) τη διαδικασία εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση· ·
γ) τη διαδικασία εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας με αυτόματη ενεργοποίηση ·
δ) τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών.
2. Η εκκαθάριση πραγματοποιείται από κάθε υπηρεσία εκκαθάρισης ΔΣΜ-ΔΣΜ σύμφωνα με τους κανόνες εκκαθάρισης δυνάμει της παραγράφου 1.
3. […]
4. […]
5. Οι κοινοί κανόνες εκκαθάρισης σύμφωνα με την παράγραφο 1 πρέπει να προβλέπουν τουλάχιστον ότι η εκούσια ανταλλαγή ενέργειας υπολογίζεται βάσει των ακόλουθων κριτηρίων:
α) για περιόδους που συμφωνούνται μεταξύ των σχετικών ΔΣΜ·
β) ανά κατεύθυνση ·
γ) ως το ολοκλήρωμα της υπολογιζόμενης ανταλλαγής ισχύος για τις περιόδους της παραγράφου 5 στοιχείο α).
6. Για τους κοινούς κανόνες εκκαθάρισης εκούσιων ανταλλαγών ενέργειας σύμφωνα με την παράγραφο 1 στοιχεία α), β) και γ) λαμβάνονται υπόψη:
α) όλες οι τιμές ενέργειας εξισορρόπησης που καθορίζονται σύμφωνα με το άρθρο 30 παράγραφος 1 ·
β) η μεθοδολογία τιμολόγησης της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης σύμφωνα με το άρθρο 30 παράγραφος 3.
7. Για τους κοινούς κανόνες εκκαθάρισης εκούσιων ανταλλαγών ενέργειας σύμφωνα με την παράγραφο 1 στοιχείο δ) λαμβάνεται υπόψη η μεθοδολογία τιμολόγησης της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών σύμφωνα με το άρθρο 30 παράγραφος 3.
8. Όλοι οι ΔΣΜ θεσπίζουν συντονισμένο μηχανισμό για προσαρμογές στις εκκαθαρίσεις μεταξύ όλων των ΔΣΜ.»
Σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κανονισμού:
«1. Κάθε οικεία ρυθμιστική αρχή εγκρίνει, σύμφωνα με το άρθρο 37 της οδηγίας 2009/72/ΕΚ, τους όρους και τις προϋποθέσεις ή τις μεθοδολογίες που έχουν καταρτίσει οι ΔΣΜ σύμφωνα με τις παραγράφους 2, 3 και 4.
2. Οι προτάσεις για τους ακόλουθους όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες υπόκεινται στην έγκριση όλων των ρυθμιστικών αρχών:
[…]
θ) τους κανόνες εκκαθάρισης ΔΣΜ-ΔΣΜ για την εκούσια ανταλλαγή ενέργειας σύμφωνα με το άρθρο 50 παράγραφος 1 ·
[…].»
Όσον αφορά τη διαδικασία έγκρισης, από τις Ρυθμιστικές αρχές, των προτάσεων που υποβάλλονται από τους ΔΣΜ στα πλαίσια του Κανονισμού, σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 6 του Κανονισμού:
«6. Όταν για την έγκριση όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών απαιτείται απόφαση από περισσότερες της μίας ρυθμιστικές αρχές, οι οικείες ρυθμιστικές αρχές διαβουλεύονται και συνεργάζονται στενά και συντονίζονται μεταξύ τους, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας. Όταν ο Οργανισμός εκδίδει γνώμη, οι οικείες ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν υπόψη την εν λόγω γνώμη. Οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3, εντός έξι μηνών από την παραλαβή των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών από την οικεία ρυθμιστική αρχή ή, κατά περίπτωση, από την τελευταία εμπλεκόμενη οικεία ρυθμιστική αρχή.»
Συνεπεία των ανωτέρω και σύμφωνα με την εξουσιοδότηση που παρέχει το άρθρο 29, παρ. 1 του Ν. 4001/2011(ΦΕΚ Α’ 179), ως ισχύει, το οποίο προβλέπει:
«Η ΡΑΕ προβαίνει σε δημόσια διαβούλευση στις περιπτώσεις που προβλέπονται ρητά με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, οποτεδήποτε το κρίνει αυτό αναγκαίο και, σε κάθε περίπτωση, πριν από τη λήψη αποφάσεων και ρυθμιστικών μέτρων που δύναται να έχουν σημαντικές συνέπειες στη σχετική αγορά ενέργειας, δίδοντας στα ενδιαφερόμενα μέρη τη δυνατότητα να διατυπώσουν τη γνώμη τους και να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους ως προς τα προτεινόμενα μέτρα. Η δημόσια διαβούλευση διεξάγεται για εύλογο χρονικό διάστημα και τα αποτελέσματά της, καθώς και τα συμπεράσματα της ΡΑΕ από αυτήν, αναρτώνται στην επίσημη ιστοσελίδα της»,
υποβάλλεται προς Δημόσια Διαβούλευση η τελική πρόταση όλων των ΔΣΜ για τους κοινούς κανόνες εκκαθάρισης σε όλες τις εκούσιες ανταλλαγές ενέργειας ως αποτέλεσμα της διαδικασίας αντικατάστασης εφεδρειών, της διαδικασίας αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη και αυτόματη ενεργοποίηση και της διαδικασίας συμψηφισμού αποκλίσεων σύμφωνα με το άρθρο 50 παράγραφος 1 του Κανονισμού, όπως αναπτύχθηκε από κοινού από όλους τους ΔΣΜ, καθώς και η επίσημη μετάφρασή της στην ελληνική γλώσσα, όπως υποβλήθηκαν στη ΡΑΕ δυνάμει των υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-251592/18.12.2018 και Ι-255214/21.02.2019 εγγράφων της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., αντίστοιχα.
Λήξη της παρούσας Δημόσιας Διαβούλευσης: Τρίτη 30 Απριλίου 2019.
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ με ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ή εγγράφως. Μετά τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών και παρεμβάσεών τους, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών του.
Συνημμένα αρχεία
- ALL TSOs proposal_TSO-TSO_settlement_proposal (μέγεθος: 399,932 kb)
- ALL TSOs proposal_TSO-TSO_settlement_proposal_gr (μέγεθος: 437,896 kb)