Προστιθέμενη αξία της τάξης του 1,9 δισεκ. ευρώ ετησίως εκ των οποίων τα 440 εκατ. ευρώ ως έσοδα του Δημοσίου μπορεί να εισφέρει η πρώτη φάση ανάπτυξης των θαλάσσιων αιολικών πάρκων παράλληλα με τη δημιουργία εγχώριας εφοδιαστικής αλυσίδας σύμφωνα με τα όσα είπε ο πρόεδρος της ΕΔΕΥΕΠ Αριστοφάνης Στεφάτος μιλώντας χθες σε ημερίδα της ΡΑΑΕΥ στη Θεσσαλονίκη. Άλλωστε, ήδη οι σχεδιασμοί της ελληνικής κυβέρνησης για την ανάπτυξη θαλάσσιων αιολικών έχουν προσελκύσει ισχυρό ενδιαφέρον από ξένους επενδυτές. οι οποίοι έχουν συνάψει συνεργασίες με μεγάλους ελληνικούς ομίλους, Το ενδιαφέρον αυτό, όπως δήλωσε ο κ. Στεφάτος παραμένει έντονο και μεγάλοι όμιλοι του εξωτερικού έρχονται σε επαφή με την ΕΔΕΥΕΠ για να ενημερωθούν για τις εξελίξεις και να εκφράσουν την πρόθεση τους να επενδύσουν στην Ελλάδα.
Στο πολυνομοσχέδιο οι νομοθετικές ρυθμίσεις
Οι νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν στην προώθηση των επενδύσεων στα πλωτά αιολικά θα συμπεριληφθούν στο πολυνομοσχέδιο που προετοιμάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την επίλυση σειράς ενεργειακών ζητημάτων. Με βάση τη ρύθμιση η ΕΔΕΥΕΠ θα έχει τη δυνατότητα να συστήσει μια εταιρεία ειδικού σκοπού, στην οποία θα συμμετέχει και ο ΑΔΜΗΕ με ανοιχτό το ενδεχόμενο συμμετοχής και ιδιώτη επενδυτή. Η νέα εταιρεία θα αναλάβει το έργο της συλλογής δεδομένων για δημιουργία των θαλάσσιων αιολικών πάρκων, διενεργώντας τους διαγωνισμούς για την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών, πάνω στα οποίες θα βασιστούν οι ιδιώτες επενδυτές για την εκπόνηση των σχεδίων ανάπτυξης των θαλάσσιων αιολικών. Έχει εκτιμηθεί ότι με τον τρόπο αυτό μειώνεται το περιβαλλοντικό αποτύπωμα έναντι μια διαδικασίας όπου ο κάθε επενδυτής διενεργεί τις δικές του μελέτες, ενώ ταυτόχρονα μειώνεται και ο χρόνος καθώς στόχος της κυβέρνησης και της ΕΔΕΥΕΠ είναι η εγκατάσταση των πρώτων θαλάσσιων αιολικών πάρκων να ξεκινήσει το 2030-2032.
«Η χώρα να προετοιμάζεται για πλωτά αιολικά και πέρα από τα 6 ναυτικά μίλια»
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΛΕΤΑΕΝ, κ. Παναγιώτης Λαδακάκος, επεσήμανε ότι αν η χώρα μας θέλει πράγματι το 2030 να ξεκινήσει η εγκατάσταση θαλάσσιων αιολικών πρέπει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες αλλά και να συνυπολογιστεί ο πληθωρισμός στις αμοιβές όλων των έργων ΑΠΕ και όχι μόνο των θαλάσσιων αιολικών. Μάλιστα εμφανίστηκε επιφυλακτικός ως προς την υιοθέτηση των κριτηρίων εκτός τιμής που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση σε ότι αφορά τους διαγωνισμούς ειδικά των θαλάσσιών αιολικών.
Σημείωσε τις ευκαιρίες που υπάρχουν για την ανάπτυξή τους κάνοντας αναφορά στα μεγάλα έργα διασύνδεσης, όπως ο Green Aegean η διασύνδεση με την Αίγυπτο, αλλά και με την Κύπρο, που θα μπορούσαν να «κουμπώσουν» τα μεγάλα θαλάσσια αιολικά πάρκα επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα θα πρέπει να προετοιμάζεται και για την προοπτική δημιουργίας τέτοιων έργων και πέρα από τα 6 ναυτικά μίλια.
Μάλιστα έκανε ειδική αναφορά στην τουρκική Τένεδο όπου σχεδιάζεται να γίνουν δυο θαλάσσια αιολικά τα οποία θα μπορούσαν να «κουμπώσουν» στο ελληνικό σύστημα αφού το τουρκικό στην συγκεκριμένη περιοχή είναι αρκετά ασθενές.
Τέλος έγινε ειδική αναφορά στις αντιδράσεις στις προοπτικές ανάπτυξης των πλωτών πάρκων, από τις τοπικές κοινωνίες. Ο πρόεδρος της τόνισε ότι πρέπει να αντιμετωπιστούν με ψυχραιμία και όχι με υποσχέσεις για μεγάλα αντισταθμιστικά οφέλη. Μάλιστα πρότεινε τη συγκρότηση μια ειδικής ομάδας από το ΥΠΕΝ που θα ενημερώνει τις τοπικές κοινωνίες για τη σημασία και τα οφέλη των συγκεκριμένων έργων.
Ενώ ο κ. Στεφάτος σημείωσε ότι οι αντιδράσεις ότι αφορούν μια ή δυο περιοχές. Μάλιστα τόνισε ότι πρόθεση της ΕΔΕΥΕΠ και της κυβέρνησης δεν είναι η σύγκρουση με τις τοπικές κοινωνίες και εκτίμησε ότι σύντομα θα εξευρεθεί λύση και θα υπογραφεί η υπουργική απόφαση για την έγκριση της πρώτης φάσης των περιβαλλοντικών μελετών.